Narratives of an Early Years Teacher: A Search for Childhoods’ Responses in Pandemic Times

Authors

Keywords:

Child education, Babies, Pedagogical narratives, Response, Covid-19 pandemic

Abstract

The purpose of this paper is to reveal how the responses of the others compose and expand the narratives of an early years teacher and also how these responses appear in narratives in the context of non-face-to-face and asynchronous support, due to the covid-19 pandemic. The narrative methodology of research in education, in dialogue with the contributions of the Bakhtinian philosophy, was used to interpret the responses materialized in the narratives and the way the teacher reorganizes her work based on them. It was shown that whereas the narratives were related to face-to-face work, the babies’ responses came up from the unfinishedness utterances that the teacher produced from her experience with them; as regarding the narratives about non-face-to-face work, the responses came from the utterances produced by the families, based on what they experienced in their relationship with the babies. In both situations, the teacher tried to reorganize her work in relation to the responses of her others.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BAKHTIN, M. Reformulação do livro sobre Dostoiévski. In: Estética da criação verbal. Prefácio à edição francesa de Tzvetan Todorov. Introdução e tradução do russo de Paulo Bezerra. São Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 2010a, p.337-358.

BAKHTIN, M. O autor e a personagem na atividade estética. In: Estética da criação verbal. Prefácio à edição francesa de Tzvetan Todorov. Introdução e tradução do russo de Paulo Bezerra. São Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 2010b, p.3-126.

BAKHTIN, M. Para uma filosofia do ato responsável. Tradução aos cuidados de Valdemir Miotello e Carlos Alberto Faraco. São Carlos: Pedro & João Editores, 2010c.

BAKHTIN, M. Problemas da poética de Dostoiévski. Tradução, notas, prefácio de Paulo Bezerra. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2015.

BAKHTIN, M. Os gêneros do discurso. Organização, tradução, posfácio e notas de Paulo Bezerra. Notas da edição russa de Serguei Botcharov. São Paulo: Editora 34, 2016.

BAKHTIN, M. Por uma metodologia das ciências humanas. In: BAKHTIN, Mikhail. Notas sobre literatura, cultura e ciências humanas. Organização, tradução, posfácio e notas de Paulo Bezerra. Notas da edição russa de Serguei Botcharov. São Paulo: Editora 34, 2017, p.57-79.

BAKHTIN, M. Teoria do romance II: as formas do tempo e do cronotopo. Tradução, posfácio e notas de Paulo Bezerra. Organização da edição russa de Serguei Botcharov e Vadim Kójinov. São Paulo: Editora 34, 2018.

BRASIL. Resolução CNE/CEB 5/2009. Diário Oficial da União, Brasília, 18 de dezembro de 2009, Seção 1, p.18. Disponível em http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=2298-rceb005-09&category_slug=dezembro-2009-pdf&Itemid=30192. Acesso: 25 nov. 2020.

CONTRERAS, J. El saber de la experiencia en la formación inicial del profesorado. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, v. 78, n. 27,3, p.125-136, 2013. Disponível em https://www.redalyc.org/pdf/274/27430309008 .pdf. Acesso: 8 abr. 2021.

CUNHA, R.B.; PRADO, G. do V. T. Sobre o (Re)Conhecimento da Pesquisa do Professor: prosa e poesia. In: CUNHA, R. B.; PRADO, G. V. T. (orgs). Percursos de autoria: exercícios de pesquisa. Campinas, SP: Editora Alínea, 2007, p.47-70.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 2006.

GERALDI, C. M. G.; FIORENTINI, D.; PEREIRA, E. M. de A. (orgs.). Cartografias do trabalho docente: professor(a)-pesquisador(a). Campinas, SP: Mercado de Letras, 1998.

LARROSA, J. O enigma da infância. In: Pedagogia profana: danças, piruetas e mascaradas. Tradução de Alfredo Veiga-Neto. Belo Horizonte: Autência, 2010.

PETRILLI, S. A visão do outro. Palavra e imagem em Mikhail Bakhtin. In: BAKHTIN, M. O homem ao espelho. Apontamentos dos anos 1940. São Carlos: Pedro & João Editores, 2019, p.68-105.

PONZIO, A. Procurando uma palavra outra. São Carlos: Pedro & João Editores, 2010.

RICHTER, S.; BARBOSA, M. C. Os bebês interrogam o currículo. Educação, Santa Maria, v. 35, n. 1, jan./abr. 2010, p.85-96. Disponível em https://periodicos.ufsm.br/reveducacao/article/view/1605/900. Acesso: 27 nov. 2020.

SCHÖN, D. La formación de profesionales reflexivos: hacia un nuevo diseño de la enseñanza y el aprendizaje en las profesiones. Madri: Centro de Publicaciones del M.E.C. y Espasa Libros, S.L.U., 2010.

SERODIO, L. A.; PRADO, G.do V. T. Metodologia narrativa de pesquisa em educação na perspectiva do gênero do discurso. In: PRADO, G. do V. T. et al. (org.). Metodologia narrativa de pesquisa em educação: uma perspectiva bakhtiniana. São Carlos: Pedro & João Editores, 2015, p.91-127.

SIMAS, V. F. A professora-pesquisadora-iniciante e seus outros: caminhos partilhados na invenção de ser professora. Tese (Doutorado em educação) - Universidade Estadual de Campinas, Faculdade de Educação e Universidade de Granada (Espanha), Campinas, 2018. Disponível em http://www.repositorio.unicamp.br/handle/REPOSIP/331679. Acesso em: 08 abr. 2021.

SIMAS, V. F.; PRADO, G. do V.T.; DOMINGO, J. Dimensões de consciência possíveis na pesquisa e na escrita narrativa sobre si - uma perspectiva bakhtiniana. Bakhtiniana, Revista de Estudos do Discurso, São Paulo , v. 13, n. 1, p.113-131, abr. 2018 . Disponível em http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2176-45732018000100113&lng=pt&nrm=iso. Acesso: 8 de abr. 2021.

SIMAS, V. F.; PRADO, G. do V. T.; DOMINGO, J. Tornar-se professora: o saber da experiência na pesquisa narrativa. Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica, v. 4, n. 12, p.991-1004, 26 dez. 2019. Disponível em https://www.revistas.uneb.br/index.php/rbpab/article/view/5289/pdf. Acesso: 08 abr. 2021.

SIMAS, V. F.; SERODIO, L. A.; FUJISAWA, P. Y. Por Práticas Compartilhadas de Aprender e Ensinar Com as Crianças. Diálogos com Bakhtin e o Círculo. Línguas & Letras, v. 21, n. 50, p.220-238, ago./2020. Disponível em http://e-revista.unioeste.br/index.php/linguaseletras/article/view/24393. Acesso: 08 abr. 2021.

STENHOUSE, L. La investigación como base de la enseñanza. Madrid: Ediciones Morata S.A., 1987.

VOLÓCHINOV, V (Círculo de Bakhtin). Marxismo e filosofia da linguagem: problemas fundamentais do método sociológico na ciência da linguagem. Tradução, notas e glossário de Sheila Grillo e Ekaterina V. Américo. Ensaio introdutório de Sheila Grillo. São Paulo: Editora 34, 2017.

WHO, World Health Organization. Guidelines on physical activity, sedentary behaviour and sleep for children under 5 years of age. Genebra: World Health Organization; 2019. Licence: CC BY-NC-SA 3.0 IGO. Disponível em: https://apps.who.int/iris/bitstream/handle/10665/311664/9789241550536-eng.pdf?sequence=1&isAllowed=y. Acesso: 25 nov., 2020.

ZAMBRANO, M. Hacia un saber sobre el alma. Madri: Alianza Editorial, 2008.

Published

2021-11-08

How to Cite

Simas, V. F., & Prado, G. do V. T. (2021). Narratives of an Early Years Teacher: A Search for Childhoods’ Responses in Pandemic Times . Bakhtiniana. Revista De Estudos Do Discurso, 16(4), Port. 53–71 / En. 54. Retrieved from https://revistas.pucsp.br/index.php/bakhtiniana/article/view/51660

Issue

Section

Articles