Figures of the Resurrection in O Pai da Menina Morta [The Dead Girl’s Father], by Tiago Ferro
Keywords:
Tiago Ferro, O pai da menina morta, Bible and Literature, Comparative LiteratureAbstract
This article proposes a reading of the novel O pai da menina morta [Dead Girl’s Father], by Tiago Ferro, linked to the theme of Christian resurrection materialized in the Gospel according to John. The biblical episodes about the resurrection of Lazarus and Jesus Christ are placed in dialogue with the narrative of the Brazilian author, as well as the symbolisms regarding the pelican and the celebration of Christian Easter, figures belonging to the structure of the work under examination. The analyses put in discussion promote the understanding that Tiago Ferro, when indicating the religious discourse, refracts it to the constitution of his narrative voice, relocating it to the secular, profane level, typical of the human condition. The theoretical foundation working as a support for the reading of this work stands out in the contributions of the Circle of Mikhail Bakhtin, Frederico Lourenço, Northrop Frye, among others.
Downloads
References
AUERBACH, Erich. Introdução aos estudos literários. Tradução de José Paulo Paes. Posfácio de Marcus Mazzari. São Paulo: Cosac Naify, 2015.
BAKHTIN, Mikhail. Problemas da poética de Dostoiévski. [1929]. Tradução de Paulo Bezerra. 5. ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2015.
BAKHTIN, Mikhail. Adendo: Apontamentos de 1970-1971. In: BAKHTIN, Mikhail. Estética da criação verbal. 6. ed. Introdução e tradução do russo por Paulo Bezerra. São Paulo: Martins Fontes, 2011. p. 367-392.
BAKHTIN, Mikhail. O autor e a personagem na atividade estética. In: BAKHTIN, Mikhail. Estética da criação verbal. 6. ed. Introdução e tradução do russo por Paulo Bezerra. São Paulo: Martins Fontes, 2011. p. 03-192.
BAKHTIN, Mikhail. O problema do conteúdo, do material e da forma na criação literária. [1924]. In: BAKHTIN, Mikhail. Questões de literatura e de estética: a teoria do romance. 4. ed. Tradução de Aurora Fornoni Bernadini et al. São Paulo: Editora UNESP, 1998. p. 13-70.
BRAIT, Beth. Ironia em perspectiva polifônica. 2. ed. Campinas: Editora da UNICAMP, 2008.
CANDIDO, Antonio. Literatura e sociedade. Rio de Janeiro: Ouro sobre azul, 2006.
DICIONÁRIO BÍBLICO WYCLIFFE. Tradução de Degmar Ribas Júnior. 2. ed. Rio de Janeiro: CPAD, 2007.
FERRO, Tiago. O pai da menina morta. 1. ed. São Paulo: Todavia, 2018.
FERRO, Tiago. “Literatura e pensamento crítico”: In: Diálogos PPGL 3, Universidade Presbiteriana Mackenzie, 2020. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=dbndHHQk34c&t=3609s, a partir dos 44 min do vídeo. Acesso em: 22 mar. 2021.
FRYE, Northrop. O grande código: a Bíblia e a literatura. Tradução de Marcio Stockler. Campinas: Sétimo Selo, 2021.
LOURENÇO, Frederico. Bíblia Volume I: Novo Testamento: os quatro Evangelhos. Tradução do grego, apresentação e notas por Frederico Lourenço. 1. ed. São Paulo: Companhia das Letras, 2017.
PRELORENTZOU, Renato. “Fragmentário e delirante, romance sobre morte de filha dá forma literária à dor do luto” In. Estadão, Cultura, São Paulo, 14 fev. 2020. Disponível em: https://cultura.estadao.com.br/blogs/renato-prelorentzou/fragmentario-e-delirante-romance-sobre-morte-de-filha-da-forma-literaria-a-dor-do-luto/. Acesso em: 20 mar. 2021.
PIMENTA, Paulo Emílio. As origens do fenômeno religioso: segundo a história, a ciência e a filosofia. Belo Horizonte: Editora São Vicente, 1980.
SARAMAGO, José. O evangelho segundo Jesus Cristo. São Paulo: Companhia das Letras, 2005.
VOLÓCHINOV, Valentin. (Círculo de Bakhtin). Marxismo e filosofia da linguagem: problemas fundamentais do método sociológico na ciência da linguagem. [1929]. Tradução de Sheila Grillo e Ekaterina Vólkova Américo. São Paulo: Editora 34, 2017.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Bakhtiniana. Revista de Estudos do Discurso
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The authors grant the journal all copyrights relating to the work published. The concepts expressed in signed articles are absolute and exclusive responsibility of their authors.