Histórias do meu povo [Stories of My People]. Reflections on Decolonial Pedagogies in Esmeraldina dos Santos’ Escrevivência – AP [Amapá State]

Authors

  • Miquelly Tito Sanches Universidade Federal do Amapá
  • Albert Alan de Sousa Cordeiro Universidade Federal do Amapá

Keywords:

Escrevivência, Decolonial Pedagogies, Esmeraldina dos Santos

Abstract

In this article, we discuss the work of Esmeraldina dos Santos, a woman, Black, quilombola, from Amapá, residing in the Curiaú quilombo, Macapá-AP [Amapá State]. Despite having only studied up to the “6th year of grade school” at the time, Esmeraldina wrote the book Histórias do meu povo [Stories of My People], in which she gathers memories from her community that narrate elements of struggle and resistance of the Black population in Amapá. We characterize the work as an “escrevivência” – a literary narrative constructed by Black women, based on their collectivities and ancestries. We discuss how certain elements present in the work, such as the denunciations of racism experienced by her and her community, the environmental devastation promoted by capitalist accumulation in the territory, and gender stereotypes against Black women, can help in the construction of decolonial pedagogies, pedagogical models that collaborate with overcoming coloniality in our time, showing the interface between literature and education.

References

BARRETO, Aníbal. Fortificações no Brasil: Resumo Histórico. Rio de Janeiro: Biblioteca do Exército Editora, 1958.

BERNARDINO-COSTA, Joaze; GROSFOGUEL, Ramón. Decolonialidade e perspectiva negra. Revista Sociedade e Estado. v. 3, n. 1, jan. - abr. 2016. D.O.I.: https://doi.org/10.1590/S0102-69922016000100002. Disponível em: https://www.scielo.br/j/se/a/wKkj6xkzPZHGcFCf8K4BqCr/?lang=pt. Acesso 12 mai. 2025.

CARNEIRO, Sueli. Mulheres em movimento. Estudos Avançados. São Paulo, v. 17, n. 49, pp. 117-132, 2003. D.O.I.: https://doi.org/10.1590/S0103-40142003000300008. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ea/a/Zs869RQTMGGDj586JD7nr6k/?lang=pt. Acesso 12 mai. 2025.

CASTRO-GÓMEZ, Santiago; GROSFOGUEL, Ramón. Prólogo. Giro decolonial, teoría crítica y pensamiento heterárquico. In: CASTRO-GÓMEZ, Santiago; GROSFOGUEL, Ramón. El giro decolonial: Reflexiones para una diversidad epistémica más allá del capitalismo global. Bogotá: Siglo del Hombre Editores; Universidad Central, Instituto de Estudios Sociales Contemporáneos y Pontificia Universidad Javeriana, Instituto Pensar, 2007.

CORDEIRO, Albert Alan de Sousa Cordeiro. Por que você ainda fica falando sobre isso?: Um estudo decolonial da relação entre educação escolar e cultura popular na Amazônia brasileira. 2021. 272 f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal do Pará, Belém, 2021.

CORDEIRO, Albert Alan de Sousa Cordeiro. Interculturalidade e cultura popular: Debatendo a folclorização dentro da educação escolar. Revista FAEEBA – Educação e Contemporaneidade, Salvador, v. 31, n. 67, pp. 308-324, jul.- set. 2022. Disponível em: https://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/13929/11453. Acesso 07 mai. 2025.

DUSSEL, Enrique. 1492: el encobrimento do outro. La Paz-Bolívia: Biblioteca Indígena, 2008.

EVARISTO, Conceição. A escrevivência e seus subtextos. In: DUARTE, Constância Lima; NUNES, Isabella Rosado (org.). Escrevivência: a escrita de nós: reflexões sobre a obra de Conceição Evaristo. Rio de Janeiro: Mina Comunicação e Arte, 2020.

FERRARA, Jessica; CARRIZO, Silvina. Caminhos para um feminismo decolonial. Cadernos Pagu (62), 2021: e216229. D.O.I.: https://doi.org/10.1590/18094449202100620029. Disponível em: https://www.scielo.br/j/cpa/a/7hWzygnjnknyYcC3wvSRx8n/?lang=pt. Acesso 12 mai. 2025.

LIMA, Adriane Raquel Santana de. Educação para mulheres na América Latina: Um olhar decolonial sobre o pensamento de Nísia Floresta e Soledad Acosta de Samper. Curitiba: Appris Editora, 2019.

LUGONES, M. Colonialidade y género: Hacia um feminismo descolonial. In: MIGNOLO, Walter (org.). Género y descolonialidad. 2. ed. Buenos Aires: Del Signos, 2014.

MALDONADO-TORRES, Nelson. Sobre la colonialidad del ser: contribuciones al desarrollo de un concepto. In: CASTRO-GÓMEZ, Santiago; GROSFOGUEL, Ramón. El giro decolonial: Reflexiones para una diversidad epistémica más allá del capitalismo global. Bogotá: Siglo del Hombre Editores; Universidad Central, Instituto de Estudios Sociales Contemporáneos y Pontificia Universidad Javeriana, Instituto Pensar, 2007.

MIGNOLO, Walter. La idea de América Latina. La herida colonial y la opción decolonial. Barcelona, Editorial Gedisa, 2007.

MIGNOLO, Walter; WALSH, Catherine. On Decoloniality: Concepts, Analytics, Praxis. Duke University Press, 2018.

OLIVEIRA, Luiz Fernandes; RIBEIRO, Adelia. Pedagogias decoloniais no Brasil: Um estudo sobre o Estado da Arte. Cadernos Cajuína: Revista interdisciplinar. v. 7, n. 2, ano 2022. D.O.I.: https://doi.org/10.52641/cadcajv7i2.3. Disponível em: https://v3.cadernoscajuina.pro.br/index.php/revista/article/view/3. Acesso 12 mai. 2025.

QUIJANO, Aníbal. Colonialidad y Modernidad/Racionalidad. Revista Perú Indígena. 13(29), pp. 11-20, 1992. Disponível em: https://www.lavaca.org/wp-content/uploads/2016/04/quijano.pdf. Acesso 07 mai. 2025.

QUIJANO, Aníbal. ¡Qué tal raza!. Rev. Venez. de Economía y Ciencias Sociales. v.6, n.1 ene.- abr., pp. 37-45, 2000. Disponível em: https://antropologiadeoutraforma.wordpress.com/wp-content/uploads/2013/04/quijano-anibal-que-tal-raza.pdf. Acesso 07 mai. 2025.

RAUL, Jessica Mara. Mulheres negras e a luta por igualdade: por um feminismo negro decolonial. Estud. sociol. Araraquara v.21 n. 41, pp. 291-302, jul. - dez. 2016. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/estudos/article/view/8663. Acesso 07 mai. 2025.

SANTOS, Esmeraldina. Histórias do meu povo. Macapá-AP: Confraria Tucujú, 2002.

SEGATO, Rita Laura. Gênero e colonialidade: em busca de chaves de leitura e de um vocabulário estratégico descolonial. Trad. Rose Barboza. e-cadernos CES, 18, pp. 106-131, 2012. Disponível em: https://journals.openedition.org/eces/1533. Acesso 07 mai. 2025.

SOARES, Lissandra; MACHADO, Paula. “Escrevivências” como ferramenta metodológica na produção de conhecimento em Psicologia Social. Psicologia Política. v. 17, n.39. mai - ago. pp. 203-219, 2017. Disponível em: https://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S1519-549X2017000200002&lng=en&nrm=iso&tlng=pt. Acesso 07 mai. 2025.

SVAMPA, Maristela. Extrativismo neodesenvolvimentista e movimentos sociais: um giro ecoterritorial rumo a novas alternativas? In: DILGER, G.; LANG, M.; PEREIRA FILHO, Jorge Pereira. (orgs.). Descolonizar o imaginário: Debates sobre pós-extrativismo e alternativas ao desenvolvimento. São Paulo: Elefante, 2016. pp. 140-171.

TITO-SANCHES, Miquelly Pastana. Gênero na educação superior: Percepções de professoras do Curso de Licenciatura em Pedagogia da Universidade Federal do Amapá na Perspectiva da decolonialidade. 2019. 161 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal do Amapá, Macapá: 2019.

VIDEIRA, Piedade Lino. Batuques, folias e ladainhas: A cultura do Quilombo do CRIA-Ú em Macapá e sua educação. 2010. 262 f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal do Ceará, Faculdade de Educação, Programa de Pós-graduação em Educação Brasileira, Fortaleza-CE, 2010.

VIEIRA, Fabio Pessoa. Um exercício decolonial na educação ambiental: a territorialidade em uma reserva extrativista. REMEA - Revista Eletrônica Do Mestrado Em Educação Ambiental, 35(2), pp. 315-332, 2018. D.O.I.: https://doi.org/10.14295/remea.v35i2.7993. Disponível em: https://periodicos.furg.br/remea/article/view/7993. Acesso 12 mai. 2025.

WALSH, Catherine. Pedagogias decoloniais: Práticas insurgentes de resistir, (re)existir, y (re)vivir. Quito: Ediciones Abya Yala, 2013.

Published

2025-08-16

How to Cite

Tito Sanches, M., & de Sousa Cordeiro, A. A. . (2025). Histórias do meu povo [Stories of My People]. Reflections on Decolonial Pedagogies in Esmeraldina dos Santos’ Escrevivência – AP [Amapá State]: . Bakhtiniana. Revista De Estudos Do Discurso , 20(3). Retrieved from https://revistas.pucsp.br/index.php/bakhtiniana/article/view/66491

Issue

Section

Articles