The Other Opposite of Me: Self-Identity, Narrative Voices and the Answerable Act in the Novel The Dark Side of Skin, by Jeferson Tenório

Authors

  • Cristiane Corsini Lourenção Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
  • Vinícius Rangel Bertho da Silva Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
  • Rodrigo dos Santos Sbardelini Pontifícia Universidade Católica de São Paulo

Keywords:

The Dark Side of Skin, Jeferson Tenório, Self-identity, Heteroglossia, Answerable act

Abstract

This paper seeks to undertake an analysis of the novel The Dark Side of Skin, by Jeferson Tenório, in order to verify how the issue of racism is elaborated in and through language in order to impact the reader. Therefore, the Bakhtinian concept of heteroglossia is mobilized with the aim of reflecting on the artifice of second-person narration. Besides that, we seek to think about issues such as self-identity and subjectivities, as processes that subjects and characters go through in their journeys of self-knowledge. Finally, in order to expand our analysis, this reflection is supported by the concept of answerable act, by Bakhtin, seeking to reflect on the dialogical relationships of the narrative and characters with other literary works and with Brazilian music by black songwriters.

References

ARNAULT, Ana Paula. Pós-modernismo no romance português contemporâneo: fios de Ariadne – máscaras de Proteu. Coimbra: Livraria Almedina, 2002.

ASSUMPÇÃO, Itamar & VASCONCELOS, Naná. Isso vai dar repercussão. CD. Elo Music, 2004.

BAKHTIN, Mikhail. Teoria do romance I: a estilística. Tradução, prefácio, notas e glossário Paulo Bezerra. Organização da edição russa Serguei Botcharov e Vadim Kójinov. São Paulo: Editora 34, 2020a.

BAKHTIN, Mikhail. Para uma filosofia do ato responsável. Trad. aos cuidados de Vladimir Miotello & Carlos Alberto Faraco. 3 ed. São Carlos: Pedro & João Editores, 2020b.

BEZERRA, Paulo. Polifonia. In: BRAIT, Beth (org.). Bakhtin: conceitos-chave. 5. ed. São Paulo: Contexto, 2017. pp. 191-200.

BOTOSO, Altamir. O romance em segunda pessoa: análise estrutural. Revista Letras Raras, v. 10, n. 3, pp. 320-341, 2021. D.O.I.: https://doi.org/10.5281/zenodo.10062259. Disponível em: https://revistas.editora.ufcg.edu.br/index.php/RLR/article/view/1955. Acesso em: 29 mai. 2023.

CASTELLS, Manuel. O poder da identidade. Trad. Klauss Brandini Gerhardt. 9 ed. Rio de Janeiro | São Paulo: Paz e Terra, 2018.

DOSTOIÉVSKI, Fiódor. Crime e castigo. Trad. Paulo Bezerra. São Paulo: Editora 34, 2001.

EVARISTO, Conceição. A escrevivência e seus subtextos. In: DUARTE, Constância Lima e NUNES, Isabela Rosado (orgs.). Escrevivência: a escrita de nós. Rio de Janeiro: Mina Comunicação e Arte, 2020.

GLISSANT, Édouard. Poética da Relação. Trad. Eduardo Jorge Oliveira e Marcela Vieira. Rio de Janeiro: Bazar do Tempo, 2021.

GLÓRIA, Rafael. “Há um delay teórico e político no RS que impede que o estado seja mais vanguarda”, diz Jeferson Tenório. In: Nonada. Disponível em: https://www.nonada.com.br/2020/08/ha-um-delay-teorico-e-politico-no-rs-que-impede-que-o-estado-seja-mais-vanguarda-diz-jeferson-tenorio/. Acesso em: 6 jun. 2023.

GOMES, Nilma Limo. Educação e Identidade Negra. Aletria: Revista de Estudos de Literatura. v. 9, pp. 38- 47. 2002. D.O.I.: https://doi.org/10.17851/2317-2096.9.38-47. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/aletria/article/view/17912. Acesso em 9 mai. 2024.

MELODIA, Luiz. Pérola negra. LP. Philips, 1973.

NASCIMENTO, Milton & BORGES, Lô. Clube da Esquina. LP. EMI, 1972.

NESTROVSKI, Arthur (org.). Música popular brasileira hoje. São Paulo: PubliFolha, 2002.

NODARI, Alexandre. Alterocupar-se: obliquação e transicionalidade na experiência literária. Estudos de Literatura Brasileira Contemporânea, n. 57, pp. 1–17, 2019. D.O.I.: https://doi.org/10.1590/2316-4018573. Disponível em: https://www.scielo.br/j/elbc/a/Jxfmq5BYvPRFT7h5Fn93vPx/. Acesso em 25 abr. 2025.

OLIVEIRA, Roberto Cardoso de. Os (des)caminhos da identidade. Revista Brasileira de Ciências Sociais, v. 15, n. 42, pp. 7-21, 2000. D.O.I.: https://doi.org/10.1590/S0102-69092000000100001. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbcsoc/a/YdhBGdVXmppChKMyNkKTLjh/. Acesso em 25 abr. 2025.

SHAKESPEARE, William. A tragédia de Hamlet, príncipe da Dinamarca. Trad. Lawrence Flores Pereira. São Paulo: Penguin / Classics Companhia das Letras, 2015.

SILVA, Alen das Neves. Recolher-se: o encontro com sua essência estruturante em O avesso da pele, de Jeferson Tenório. Literafro, 2020. Disponível em: http://www.letras.ufmg.br/literafro/resenhas/ficcao/1358-jeferson-tenorio-o-avesso-da-pele. Acesso em: 06 jun. 2024.

TENÓRIO, Jeferson. O beijo na parede. 3. ed. Porto Alegre: Sulina, 2013.

TENÓRIO, Jeferson. Estela sem Deus. Porto Alegre: Zouk, 2018.

TENÓRIO, Jeferson. O avesso da pele. São Paulo: Companhia das letras, 2020.

Published

2025-08-16

How to Cite

Corsini Lourenção, C., Rangel Bertho da Silva, V. ., & dos Santos Sbardelini, R. . (2025). The Other Opposite of Me: Self-Identity, Narrative Voices and the Answerable Act in the Novel The Dark Side of Skin, by Jeferson Tenório . Bakhtiniana. Revista De Estudos Do Discurso , 20(3). Retrieved from https://revistas.pucsp.br/index.php/bakhtiniana/article/view/66677

Issue

Section

Articles