“It Is an Affective Memory”: Proverbs as a Cultural Practice of Self-Care and Care for Others
Keywords:
Care, Culture, Recollection, ProverbsAbstract
This article explores childhood memories with a focus on the transmission of proverbs, following the common thread of culture and the spheres of human activity that make use of language. It aims to investigate the imprints of giving and receiving care found in memories pertaining to the use of proverbs. The chosen methodology involved collective interviews in discussion groups with a group of professionals from a Specialization Course in Education and a group of High School students in a regular evening class, analyzing their recollections of childhood proverbs. The text is structured in two parts: a conceptual analysis of proverbs, and a description of the discussion groups and categories of analysis (Context; Intergenerational Experience; Metaphors and Polyphony; and Care). The closing thoughts suggest that the recollection and narration of proverbs constitute an act of care, fostering a human connection that reveals and touches others.
References
AZEVEDO, Priscila Piquera; FERNANDES, Luiz Carlos. A dupla função do provérbio: reiteração do mesmo e a imposição da subjetividade em gêneros discursivos do cotidiano. In: Colóquio de Estudos Linguísticos e Literários. 2009. Maringá. Anais [...]. Maringá: [s.n.], 2009. pp. 1.965-1.973.
BAKHTIN, Mikhail. Os gêneros do discurso. In: BAKHTIN, Mikhail. Estética da criação verbal. Tradução feita a partir do francês por Maria Ermantina Galvão G. Pereira; revisão da tradução Marina Appenzellerl. 2. ed. São Paulo: Martins Fontes, 1997. pp. 277-288.
BAKHTIN, Mikhail. Os gêneros do discurso. In: BAKHTIN, Mikhail. Estética da criação verbal. Tradução Paulo Bezerra. 4. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2006. pp. 261-306.
BAKHTIN, Mikhail. (VOLOCHINOV, V. N.). Marxismo e filosofia da linguagem. Problemas fundamentais do método sociológico na ciência da linguagem. 9. ed. Tradução Michel Lahud e Yara Frateschi Vieira com a colaboração de Lúcia Teixeira Wisnik e Carlos Henrique D. Chagas Cruz. Prefácio Roman Jakobson. Apresentação Marina Yaguello. São Paulo: Hucitec, 2002.
BENJAMIN, Walter. Documentos de cultura, documentos de barbárie. Tradução Celeste Ribeiro de Sousa et al. São Paulo: Cultrix, 1986.
BENJAMIN, Walter. Magia e técnica, arte e política: obras escolhidas I. Tradução Sergio Paulo Rouanet. São Paulo: Brasiliense, 1987.
BENJAMIN, Walter. Rua de mão única: obras escolhidas II. Tradução Rubens Rodrigues Torres Filho e José Carlos Martins Barbosa. São Paulo: Brasiliense, 2000.
BENJAMIN, Walter. Reflexões: sobre a criança, o brinquedo e o brincar, a educação. Tradução Marcus Vinícius Mazzari. São Paulo: Duas Cidades, 2002.
BENJAMIN, Walter. Passagens. Tradução Irene Aron e Cleonice Paes Barreto Mourão. Belo Horizonte: Editora da UFMG, 2007.
BOFF, Leonardo. Saber cuidar: ética do humano – compaixão pela terra. Petrópolis: Vozes, 1999.
BRITO, Jussara de Souza Mendes de; SANTOS, Katiana Kruschewsky Coutinho. Provérbios, da cultura popular à terapia comunitária. RTES – Temas em Educação e Saúde, v. 12, n. 2, pp. 266-276, jul./dez. 2016.
BUBER, Martin. Eu e tu. Tradução e introdução de Newton Aquiles Von Zuben. São Paulo: Centauro, 2001.
BUBER, Martin. El caminho del ser humano y otros escritos. Tradución Carlos Díaz. Salamanca: Kadmos, 2004.
BUBER, Martin. Do diálogo e do dialógico. Tradução Marta E. S. Queiroz e Regina Weinberg. São Paulo: Perspectiva, 2009.
BUBER, Martin. O caminho do homem segundo o ensinamento chassídico. Tradução Claudia Abeling. São Paulo: Realizações, 2011.
CORRÊA, Carla Regina. Discurso proverbial: a reafirmação do preconceito contra a mulher? 2000. Dissertação (Mestrado em Letras) – Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2000.
GRAMSCI, Antonio. Concepção dialética da história. Tradução Carlos Nelson Coutinho. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1986.
KRAMER, Sonia; NUNES, Maria Fernanda Rezende; PENA, Alexandra. Crianças, ética do cuidado e direitos: a propósito do Estatuto da Criança e do Adolescente. Educação e Pesquisa, v. 46, e237202, 2020.
KRAMER, Sonia et al. (org.). Profissionais de educação infantil: gestão e formação. São Paulo: Ática, 2005.
MONTEIRO-PLANTIN, Rosemeire Selma. Fraseologia: era uma vez um patinho feio no ensino de língua materna. Fortaleza: Edições UFC, 2012. v. 1.
PENA, Alexandra Coelho. Toda vida atual é encontro: contribuições de Martin Buber para a educação. Revista Educação, Porto Alegre, v. 42, pp. 506-513, 2019.
PENA, Alexandra Coelho et al. “Perder a cabeça não faz parte do ofício”: concepções de cuidado nas narrativas de profissionais da educação. Revista Interinstitucional Artes de Educar, Rio de Janeiro, v. 10, n. 1, pp. 503-523, 2024.
SELIGMANN-SILVA, Márcio. Walter Benjamin: para uma nova ética da memória. Revista Educação: Biblioteca do professor – Benjamin pensa a educação, São Paulo: Segmento, n. 7, pp. 48-59, mar. 2008.
STRASSACAPA, Araceli. Provérbios na escola e na vida: uma visão discursiva. 2015. Dissertação (Mestrado em Estudos da Linguagem) – Universidade Estadual de Londrina, Londrina, 2015.
VELLASCO, Ana Maria de Moraes Sarmento. Padrões de uso de provérbios na sociedade brasileira. Cadernos de Linguagem e Sociedade, v. 4, pp. 122-160, 2010.
VIGOTSKI, Lev Semionovitch. A construção do pensamento e da linguagem. Tradução Paulo Bezerra. São Paulo: Martins Fontes, 2001.
URBANO, Hudinilson. Da fala para a escrita: o caso de provérbios e expressões populares. Investigações: Linguística e Teoria Literária, v. 21, n. 2, pp. 31-56, 2008.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Bakhtiniana. Revista de Estudos do Discurso

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The authors grant the journal all copyrights relating to the work published. The concepts expressed in signed articles are absolute and exclusive responsibility of their authors.





