Realism and Fantastic in the Short Story “Sem olhos” [No Eyes], by Machado de Assis: A Chronotopical Investigation
Keywords:
Short story, Realism, Fantastic, Chronotope, Machado de AssisAbstract
In this paper we analyze the short story “Sem olhos” [No Eyes], by Machado de Assis, while exploring the relationship between realism and fantastic in view of Bakhtin’s concept of chronotope. Throughout our study, we emphasize how that short story questions the perception of reality while simultaneously reflecting on social issues and keeping the ambiguity and uncertainty that often characterize the fantastic. We also identify a metadiegesis that brings complexity to multiple narrative levels and highlights autonomous spatiotemporal configurations, such as the chronotopes of the nocturnal reunion and of the unfamiliar lodging, both being recurrent in fantastic and gothic literature. Furthermore, our research argues that Machado de Assis subverts the traditional dichotomy between realism and fantastic through discursive strategies that integrate the supernatural elements to the realistic elaboration of the narrative itself. Lastly, we highlight how the parallelisms between the metadiegetic levels forge an aesthetic of uncertainty while delving into subjacent psychological and social themes.
References
AMARAL, Leonardo Brandão de Oliveira. Gárcia Márquez, Cortázar e Rubião: uma caracterologia das representações insólitas da morte em nove contos de autores latino-americanos. Dissertação de Mestrado. Universidade Estadual Paulista (Unesp). São José do Rio Preto, 2023. Disponível em: https://repositorio.unesp.br/server/api/core/bitstreams/6c7acf92-36fc-42c5-96c6-9814ab8ea804/content. Acesso em: 16 jun. 2024.
AMORIM, Marília. Cronotopo e exotopia. In: BRAIT, Beth (org.). Bakhtin: outros conceitos-chave. São Paulo: Contexto, 2006. pp. 95-114.
ASSIS, Machado de. Sem olhos (1876). In: ASSIS, Machado de. Contos na imprensa – Fase 5 (1876-1877). Editado por Marta de Senna et al. [S. l.]: machadodeassis.net, 2014. Ed. eletrônica. Disponível em: https://machadodeassis.net/texto/sem-olhos/51816. Acesso em: 03 jul. 2024.
BAKHTIN, Mikhail. Teoria do Romance II: as formas do tempo e do cronotopo. Tradução, posfácio e notas de Paulo Bezerra. São Paulo: Editora 34, 2018.
BAL, Mieke. Narratologie: les instances du récit. Paris: Klincksieck, 1977.
BORGES, Jorge Luis. O nobre castelo do canto IV. In: BORGES, Jorge Luis. Nove ensaios dantescos & A memória de Shakespeare. Tradução Heloisa Jahn. São Paulo: Companhia das Letras, 2011. pp. 17-22.
BOSI, Alfredo. Fenomenologia do olhar. In: NOVAES, Adauto (Org.). O olhar. São Paulo: Companhia das Letras, 1988.
DRACULA’S Daughter. Directed by Lambert Hillyer. With Otto Kruger, Gloria Holden, Marguerite Churchill, Edward Van Sloan. Los Angeles: Universal Pictures, 1936. 1 MP4 file (71 min), black & white.
FANU, Joseph Sheridan Le. Carmilla: a vampira de Karnstein. Tradução de Giovana Mattoso. Cotia: Pandorga, 2021.
FRANÇA, Julio. Fontes e sentidos do medo como prazer estético. In: FRANÇA, Julio (org.). Insólito, mitos, lendas, crenças. Anais do VII Painel Reflexões sobre o Insólito na narrativa ficcional. II Encontro Regional Insólito como Questão na Narrativa Ficcional – Simpósios 2. Rio de Janeiro: Dialogarts, pp. 58-67, 2011. Disponível em: https://www.academia.edu/2002371/Fontes_e_sentidos_do_medo_como_prazer_est%C3%A9tico. Acesso em: 31 ago. 2024.
GENETTE, Gérard. Discurso na narrativa. Tradução de Fernando Cabral Martins. Lisboa: Editora Vega, 1989.
GONÇALVES, Thamires. Possíveis caminhos para a utilização do medo no conto “Sem Olhos” de Machado de Assis. Machado de Assis em Linha, São Paulo, v. 9, n. 19, pp. 49-63, dezembro, 2016. Disponível em: https://www.scielo.br/j/mael/a/bcz7KCNXFsvnpwQwsw6pZgJ/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 29 jul. 2024.
LOVECRAFT, Howard Phillips. The Dreams in the Witch House. In: LOVECRAFT, Howard Phillips. Tales. Notes and selection by Peter Straub. New York: The Library of America, 2005. pp. 654-691.
MAUPASSANT, Guy de. O Horla e outras histórias. Tradução e seleção de José Thomaz Brum. Porto Alegre: L&PM Editores, 1986.
MORAES, Raíssa; MENEGOTTO, Roberto Rossi. O gótico e o fantástico no conto “Sem olhos”, de Machado de Assis. Miguilim – Revista Eletrônica do Netlli, Crato, v. 13, n. 1, pp. 433-450, jan.-abr. 2024. Disponível em: http://revistas.urca.br/index.php/MigREN/article/view/1303/686. Acesso em: 30 jun. 2024.
PASSOS, Cleusa Rios Pinheiro. Breves considerações sobre o conto moderno. In: BOSI, Viviana et al. (org.). Ficções: leitores e leituras. São Paulo: Ateliê, 2001. pp. 67-90.
ROAS, David. A ameaça do fantástico: aproximações teóricas. Tradução Julian Fuks. 1. ed. São Paulo: Editora Unesp, 2014.
SHELLEY, Mary Wollstonecraft. Frankenstein: ou o Prometeu moderno. Tradução de Rafaela Caetano. São Paulo: Excelsior, 2019.
SOUZA, Meira Cardoso de Valdira. Sem olhos: uma a narrativa fantástica de Machado de Assis. In: GARCIA, Flavio; PINTO, Marcello de Oliveira; MICHELLI, Regina Silva (org.) Insólito, mitos, lendas, crenças. Anais do VII Painel Reflexões sobre o Insólito na narrativa ficcional. II Encontro Nacional O Insólito como Questão na Narrativa Ficcional – Comunicações Livres. Rio de Janeiro: Dialogarts, pp. 175-187, 2011. Disponível em: https://www.dialogarts.uerj.br/admin/arquivos_tfc_literatura/vii_painel_ii_enc_nac_comun_livres.pdf. Acesso em: 31 ago. 2024.
STOKER, Bram. Drácula. Tradução de Cássio Yamamura. São Paulo: Excelsior, 2020.
TODOROV, Tzvetan. Introdução à literatura fantástica. Tradução de Maria Clara Correa Castello. São Paulo: Perspectiva, 2017.
WAKI, Fábio. O medo en abîme: o fantástico à luz do realismo no conto “Sem Olhos” de Machado de Assis. Études Études Romanes de Brno, Brno, v. 40, n. 2, pp. 25-39, 2019. Disponível em: https://estudogeral.uc.pt/bitstream/10316/106888/1/Fear-in-Abme-The-fantastic-in-the-light-of-realism-in-Machado-de-Assiss-short-story-Sem-OlhosEtudes-Romanes-de-Brno.pdf. Acesso em: 01 ago. 2024.
WALPOLE, Horace. The Castle of Otranto. New York: Open Road Media, 2014.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Bakhtiniana. Revista de Estudos do Discurso

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The authors grant the journal all copyrights relating to the work published. The concepts expressed in signed articles are absolute and exclusive responsibility of their authors.





