The Denunciation of Colonial Ideological Apparatus through Afrofuturistic Statements in O último ancestral [The Last Ancestral], by Ale Santos
Keywords:
Afrofuturism, Ideological Apparatuses, Discourse Analysis, Lacanian Psychoanalysis, Afro Diasporic ArtAbstract
This article studies how Afrofuturist statements in Ale Santos’s book O último ancestral [The Last Ancestral] denounce the colonial ideological apparatuses present in our contemporary world. Afrofuturism is seen as a space for resistance, speculation, and reinvention, allowing Afro-diasporic subjects to reclaim their humanity and project alternative, inclusive futures. We selected French Discourse Analysis as our theoretical and methodological framework to examine discursive memory and colonial ideological apparatuses. We also use Lacanian psychoanalysis, which helps us to understand the resignification of the Real, based on alternatives to the Symbolic and the Imaginary directed by Afrofuturist statements. Finally, we examine the studies of Deleuze and Guattari, which contribute to the analysis of the role of the co-enunciator in the negotiation of the effects of meaning, emphasizing the importance of enunciative arrangements and lines of flight. This study highlights Afrofuturism’s ability to question dominant narratives and foster identities and existences that transcend colonialism.
References
DELEUZE, Gilles e GUATTARI, Félix. Mil platôs - capitalismo e esquizofrenia, vol. 1. Tradução de Aurélio Guerra Neto e Célia Pinto Costa. São Paulo: Editora 34, 2011.
ESHUN, Kodwo. Considerações sobre afrofuturismo. In: FREITAS, Kênia (Orgs). Cinema e música em uma diáspora intergaláctica. Tradução de André Duchiade. São Paulo: 2015.
FANON, Frantz. Pele negra, máscaras brancas. Tradução de Raquel Camargo, Sebastião Nascimento. Salvador: EDUFBA, 2008.
FLOR, Cauê Gomes; KAWAKAMI, Érica Aparecida e SILVÉRIO, Valter Roberto. Tornar-se sujeito afro-diaspórico: working with Du Bois, Fanon e Stuart Hall. Contemporânea: Revista de Sociologia da UFSCar, v. 10, n. 3, 2020, pp. 1289-1322. Disponível em: https://www.contemporanea.ufscar.br/index.php/contemporanea/article/view/1019/pdf. Acesso em 20 abr. 2025.
FREITAS, Kênia; MESSIAS, José. O futuro será negro ou não será: afrofuturismo versus afropessimismo — as distopias do presente. Imagofagia, n. 17, pp. 402-424, 2018. Disponível em: https://www.asaeca.org/imagofagia/index.php/imagofagia/article/view/225/216. Acesso em 18 abr. 2025.
IMARISHA, Walidah. Reescrevendo o futuro: usando ficção científica para rever a justiça. Tradução de Jota Mombaça. Revista Ponto Virgulina #1: Afrofuturismo, v.1, n.1, 2020, pp. 254-263. Disponível em: https://traducaoliteraria.wordpress.com/wp-content/uploads/2020/06/ponto-virgulina-1-afrofurismo.pdf. Acesso em 18 abr. 2025.
LACAN, Jacques. O seminário, livro 11: os quatro conceitos fundamentais da psicanálise. Tradução de Vera Ribeiro. 2. ed. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editor, 2008.
LIMA, Thayara Critine Silva de. Literatura e História na reeducação de imaginários e na produção de novos futuros. Estudos de Literatura Brasileira Contemporânea, Brasília, n. 67, pp. 1-13, 2023. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/estudos/article/view/48640. Acesso em 18 abr. 2025.
PÊCHEUX, Michel. Semântica e discurso: uma crítica à afirmação do óbvio. Tradução de Eni Pulcinelli Orlandi. 2. ed. Campinas: Editora da Unicamp, 1995.
PÊCHEUX, Michel. Ler o arquivo hoje. Tradução de Maria das Graças Lopes Morin do Amaral. In: ORLANDI, E. Gestos de leitura. 2. ed. Campinas: Editora da Unicamp, 1997.
SANTOS, Ale. O último ancestral. HarperCollins Brasil: São Paulo, 2021.
SANTOS, Boaventura de Sousa. Do pós-moderno ao pós-colonial. Travessias 6/7: Revista de Ciências Sociais e Humanas em Língua Portuguesa. Coimbra: Centro de Estudos Sociais, 2008, pp. 15-36. Disponível em: https://hdl.handle.net/10316/43227. Acesso em 18 abr. 2025.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Bakhtiniana. Revista de Estudos do Discurso

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The authors grant the journal all copyrights relating to the work published. The concepts expressed in signed articles are absolute and exclusive responsibility of their authors.





