More appropriations and banditism

Homer revised by Rosa

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/2176-4174.v1.2024e67125

Keywords:

The Devil do Pay in the Backlands, Guimarães Rosa, Classical reception, Homer

Abstract

Identifying an intertextual game traceable between the Homeric poems and the novel of Guimarães Rosa, Grande Sertão: Veredas [The Devil to Pay in the Backlands], I intend to indicate the interpretative richness to be explored by any reading attentive to the dialogues and echoes evoked by these possibilities of intertextuality. In this sense, such readings ought to pay attention to the originality established by certain displacements and reordering of the literary tradition. In Rosian terms, it becomes possible to glimpse the principle of adherence of the physical world to the moral state of man in certain passages of the Homeric poems, for example. Despite the importance of the Greek epic tradition to the composition of Grande Sertão: Veredas, I believe that no interpretation really attentive to the specificities of this great literary work could exhaust the multiplicity of meanings created by one of the poles of the intertextual dialogues established by itself. Contrary to what important scholars of Rosa’s critical fortune suggest, I believe – as I shall consider at the conclusion of this paper – that the dubiousness and tension characteristic of Rosa’s novel is not resolved by the closing of the narrative but extends well beyond its end.

Author Biography

Rafael Guimarães Tavares da Silva, Universidade Estadual do Ceará

Professor de Literatura da Universidade Estadual do Ceará (UECE), campus Aracati, com bacharelado em Grego Antigo e licenciatura em Português-Francês pela Faculdade de Letras (UFMG), além de mestrado e doutorado pelo Programa de Pós-Graduação em Letras: Estudos Literários (FALE-UFMG). Pós-doutorado concluído sob a supervisão do Prof. Nabil Araújo (UERJ). Seus interesses vão da Literatura à Filosofia e à História (Antigas e Contemporâneas), além de teoria e prática da Tradução, Teatro e Educação. Elaborou a monografia 'Uma poética de Platão', a dissertação 'Arqueologias do drama: uma arqueologia dramática' e a tese 'O Evangelho de Homero: Por uma outra história dos Estudos Clássicos'. Na FALE-UFMG, atuou como professor voluntário do Apoio Pedagógico (2016-2021), co-organizador do Seminário do Núcleo de Estudos Antigos e Medievais (NEAM) (2017-2021) e professor substituto de Grego Antigo (2019). Entre 2018 e 2021, foi editor da 'Em Tese', revista discente de Pós-Graduação em Letras: Estudos Literários. Além de artigos e capítulos, tem livros sobre diversos temas de suas áreas de interesse, com destaque para 'Origens do drama clássico na Grécia Antiga' (Edições Loyola, 2022) e, em coautoria, 'Ser Clássico no Brasil: Apropriações literárias no Modernismo e Pós' (Editora da Universidade de Coimbra, 2022). 

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Published

2024-08-13

How to Cite

Silva, R. G. T. da. (2024). More appropriations and banditism: Homer revised by Rosa. Cordis: Revista Eletrônica De História Social Da Cidade, (31), e67125. https://doi.org/10.23925/2176-4174.v1.2024e67125