A última parada dos bondes

A transição de modais e transformações urbanas no Recife (1866-1957)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/2176-4174.36.2025e70793

Keywords:

Recife, Urban Transport, Tram, Transformations

Abstract

The tram system was the main form of public transportation in Recife between the 1860s and 1950s, operating under concession to international private companies. At the beginning of the 20th century, automobiles gained popularity, and trams, once a symbol of modernity, began to be seen as obsolete, overcrowded, and constantly delayed. Factors such as difficulties in importing parts, obstacles in managing fares, lobbying by the automobile industry, and the impact of the World Wars accelerated the decline of the system. In the post-war period, the influence of the United States consolidated the prioritization of road transportation, and as a result, the withdrawal of trams allowed for the expansion of road space and major infrastructure projects, marking a transition to motorized individual transportation and altering the urban structure of Recife. This change reflected economic, political, and social transformations, aligned with the interests of the automobile industry and the discourse of progress, in tune with national and international trends.

Author Biography

Tales Pedrosa, Universidade Federal Rural de Pernambuco

Doutorando, Mestre em História e graduado em Licenciatura Plena no curso de História pela Universidade Federal Rural de Pernambuco (UFRPE), trabalhou como Monitor na Disciplina de História do Recife na UFRPE e ainda na área de Pesquisa e catalogação do acervo do Memorial da Justiça do Trabalho da 6 Região. Atualmente desenvolve projetos relacionados a História da Cidade do Recife. Na pesquisa atual, privilegia o estudo dos transportes e o desenvolvimento da urbanidade no Recife. Membro do Laboratório de Estudos e Ensino sobre o Recife (Rec Lab) e do Grupo de Pesquisa "Produção do Espaço, Metropolização e Relação Rural-Urbano (GPRU)". Atualmente, é Bolsista na Assessoria de Participação Social e Diversidade (ASPAD) do Ministério dos Direitos Humanos e da Cidadania (MDHC).

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Published

2025-07-09

How to Cite

Pedrosa, T. (2025). A última parada dos bondes: A transição de modais e transformações urbanas no Recife (1866-1957). Cordis: Revista Eletrônica De História Social Da Cidade, (36), e70793. https://doi.org/10.23925/2176-4174.36.2025e70793