Between document and reality

Reflections on the PPP and the school practices at Cetise-BA

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/2176-4174.35.2025e72332

Keywords:

Projeto Político Pedagógico, Educação de Campo, Inventário de Realidade, Participação Escolar

Abstract

This article is the result of an ongoing master’s research project that aims to demonstrate the formative potential of the Inventory of Reality in the organization of pedagogical work in the teaching of Geography at the Colégio Estadual de Tempo Integral de Santo Estêvão-BA (CETISE). Its specific objectives are to analyze the school's Political-Pedagogical Project (PPP), investigating its principles, guidelines, and concepts, with an emphasis on the relationship between the educational proposal and the reality of students from rural areas. In addition, it discusses the possibility of reconfiguring the PPP through dialogue with the school community, based on the results of the Inventory of Reality. The methodology adopted was qualitative, with documentary analysis. The results indicate a disconnection between the PPP and pedagogical practice. It is concluded that the PPP should be continuously revisited, considering the specificities of the territory and the school reality.

 

Author Biographies

Juliana da Silva Correia, Universidade do Estado da Bahia

Mestranda no Programa de Pós-Graduação em Educação e Diversidade (PPGED/UNEB). Integrante do Grupo de Pesquisa Educação do Campo: Trabalho, Contra-Hegemonia e Emancipação Humana (GEPEC/UNEB/CAECDT). Licenciada em Geografia pela Universidade Estadual de Feira de Santana (UEFS). Especialista em Ensino de Geografia pela Universidade Cândido Mendes (UCAM). Professora do Colégio Estadual de Tempo Integral de Santo Estêvão – BA.

Maria Jucilene Lima Ferreira, Universidade do Estado da Bahia

Doutora em Educação pela Universidade de Brasília (UnB). Mestre em Educação pela Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC Minas). Especialista em Metodologia do Ensino, Pesquisa e Extensão em Educação. Licenciada em Pedagogia pela Universidade do Estado da Bahia (UNEB). Professora Titular da Universidade do Estado da Bahia. Professora do Programa de Pós-Graduação em Educação e Diversidade (PPGED/UNEB). Líder do Grupo de Pesquisa Educação do Campo: Trabalho, Contra-Hegemonia e Emancipação Humana (GPEC/UNEB/CAECDT).

References

ARROYO, M. Ofício de mestre: imagens e auto-imagens. Petrópolis: Vozes, 2012.

BAHIA. Colégio Estadual de Tempo Integral. Projeto Político-Pedagógico. Santo Estevão, BA, 2017.

BAHIA. Secretaria de Educação do Estado da Bahia. Portaria nº 158, de 01 de março de 2024. Determina a mudança de denominação da instituição pública de ensino, no âmbito da Secretaria de Educação do Estado da Bahia. Salvador. 2024. Disponível em: https://dool.egba.ba.gov.br/portal/visualizacoes/html/17596#/p:1/e:17596. Acesso em: 01 jun. 2024.

BAHIA. Secretaria de Educação do Estado da Bahia. Portaria nº 527, de 21 de janeiro de 2012. Estabelece normas para a padronização dos uniformes a serem utilizados pelos estudantes da rede pública estadual de ensino e dá outras providências. Salvador. 2012. Disponível em: https://dool.egba.ba.gov.br/buscanova/#/p=1&q=padronização%20dos%20uniformes.

Acesso em: 04.abr.2025.

CALDART, R. S. A Educação do Campo: desafios e perspectivas. In: MOLINA, M. C; JESUS, S. M.S de (Orgs.). Contribuições para a construção de um projeto de Educação do Campo. Brasília: Articulação Nacional Por uma Educação do Campo, 2004.

CALDART, R. S. Inventário da realidade: guia metodológico para uso nas escolas do campo. Veranópolis, RS: Instituto de Educação Josué de Castro, 2016.

EVANGELISTA, O. (org.). O que revelam os slogans na política educacional. São Paulo: Junqueira e Marin, 2014.

FREITAS, L.C. Crítica da organização do trabalho pedagógico e da didática. Campinas, SP: Papirus, 1995.

GADOTTI, M. Projeto político-pedagógico da escola: fundamentos para a sua realização. Disponível em: https://pt.scribd.com/document/190246068/GADOTTI-Moacir-Projeto-politico-pedagogico-da-escola-fundamentos-para-a-sua-realizacao. Acesso em: 04.abr.2025.

GENTILI, P.; SILVA, T. T. da (org.). Neoliberalismo, qualidade total e educação: visões críticas. 15. ed. Petrópolis: Vozes, 2015.

HARVEY, David. A Condição Pós-Moderna: uma pesquisa sobre as origens da mudança cultural. 9. ed. São Paulo: Edições Loyola, 2001.

LIBÂNEO, José Carlos. Organização e gestão da escola: teoria e prática. Goiânia: Alternativa, 2012.

LOURENÇO. V.J. Caminhos para transformação da forma escolar: Um estudo da organização do trabalho pedagógico no CED PAD-DF. Dissertação de Mestrado. Brasília: Programa de Pós-Graduação em Educação da Faculdade de Educação da Universidade de Brasília. 2023, 143 p.

LUCCAS.L. G. O Inventário Histórico Inventário Histórico Cultural como ferramenta didática e o protagonismo das minorias: A experiencia e a história das mulheres camponesas no Centro Educacional do Programa de Assentamento do Distrito Federal- CED PAD DF. Dissertação de Mestrado. Brasília: Programa de Pós-Graduação em Educação da Faculdade de Educação da Universidade de Brasília. 2023, 118 p.

MOLINA, M. C. Educação do Campo: trajetória e perspectivas. In: MOLINA, M. C.; JESUS, S. M. C. de (orgs.). Contribuições para a construção de um projeto de Educação do Campo. Brasília: Articulação Nacional Por uma Educação do Campo, 2014.

MUNARIM, A. Movimento nacional de educação do campo: uma trajetória em construção. In: Encontro Nacional de Pesquisa em Educação – ANPEd, 31., 2008, Caxambu. Anais [...]. Caxambu: ANPEd, 2008. Disponível em: http://www.anped.org.br/biblioteca/item/movimento-nacional-de-educacao-do-campo-uma-trajetoria-em-construcao. Acesso em: 04. abr. 2025.

NOGUEIRA, M. de O. Contribuições de Michael Apple para a compreensão da realidade educacional brasileira. Revista Espaço do Currículo, v. 12, n. 1, p. 193-205, 2019. Disponível em: https://portal.amelica.org/ameli/journal/439/4392759010/html/. Acesso em: 04.abr.2025.

SANTOS, M. Por uma Geografia Nova. São Paulo: Hucitec, Edusp, 1978.

SAVIANI, D. Pedagogia histórico-crítica: primeiras aproximações. Campinas: Aut. Associados, 2005.

SEIXAS, A.C.P.S.O Inventário como ponto de partida à construção da Escola do Campo no Distrito Federal. Revista Com Censo: Estudos Educacionais do Distrito Federal. v. 5. n. 4.2018.

SILVA, P.R.S. et al. Livro da Realidade: o inventário da realidade e a realidade inventariada na Escola de Ensino Médio Florestan Fernandes, Assentamento Santana, Monsenhor Tabosa/ CE. Fortaleza: SEDUC, 2023.

SILVA, J.C.da. Educação e Alienação em Marx: Contribuições Teórico- Metodológicas para pensar a história da educação. Revista HISTEDBR On-line, Campinas, n.19, p.101 - 110, set. 2005. Disponível em: https://www.fe.unicamp.br/pf-fe/publicacao/4826/art07_19.pdf. Acesso em: 06.abr.2025.

VEIGA, I. P. A. Projeto político-pedagógico da escola: uma construção possível. Campinas, SP: Papirus, 1998.

Published

2025-08-07

How to Cite

Correia, J. da S. ., & Ferreira, M. J. L. (2025). Between document and reality: Reflections on the PPP and the school practices at Cetise-BA. Cordis: Revista Eletrônica De História Social Da Cidade, (35), e72332. https://doi.org/10.23925/2176-4174.35.2025e72332