History and narrative
Hayden White, Frank Ankersmit, and issues in historiography
DOI:
https://doi.org/10.23925/2176-4174.36.2025e70169Keywords:
Narrativism, Historiography, Plot, Representation, ObjectivityAbstract
This article investigates several aspects of the Narrative Philosophy of History – narrativism – and how it has influenced theoretical perceptions of History as a discipline. Through an analysis of the works of authors such as Hayden White and Frank Ankersmit, the study seeks to understand how plot, representation, and subjectivity influence historical writing. The objective is to demonstrate that History is not merely a scientific reconstruction of the past, but rather a cultural and social construct, shaped by narrative choices as well. The methodology employed consists of a critical analysis of some narrativist theories, based on a literature review of classic works on the subject. The research results highlight the importance of narrativism for understanding the nature of historical knowledge and challenge the notion of an objective and neutral history.
References
ANKERSMIT, Frank. Narrative Logic: a semantic analysis of the historian’s language. The Hague: Martinus Nijhoff Publishers, 1983.
ANKERSMIT, Frank. History and Tropology: the rise and fall of metaphor. Berkley: University of California Press, 1994.
ANKERSMIT, Frank. Historical Representation. Stanford: Stanford University Press, 2001.
ANKERSMIT, Frank. The Necessity of Historicism. Journal of the Philosophy of History, Vol. 4, n. 1, 2010, p. 226-240.
ANKERSMIT, Frank. Truth in History and Literature. Narrative. Vol. 18, n. 1. Janeiro, 2010, p. 29-50.
ANKERSMIT, Frank. Giro Lingüístico, Teoría Literaria y Teoría Histórica. Organização: Verónica Tozzi. Buenos Aires: Prometeo Libros, 2011.
ANKERSMIT, Frank. Meaning, Truth and Reference in Historical Representation. Ithaca: Cornwell University Press, 2012a.
ANKERSMIT, Frank. A Escrita da História: a natureza da representação histórica. Trad. Jonathan Menezes et al. Londrina: Eduel, 2012b.
ANKERSMIT, Frank & TAMM,Marek. Leibnizian philosophy of history: a conversation. Rethinking History, 2016. DOI: 10.1080/13642529.2016.1134931.
BADE, Luiz Henrique Bechtlufft. As Ideias Gerais do Narrativismo. Episteme Transversalis. Vol 15, n. 1, p. 256-279, 2024.
BARROS, José D’Assunção. Objetividade e subjetividade no conhecimento histórico: a oposição entre os paradigmas positivista e historicista. Revista Tempo, Espaço e Linguagem, v. 1, p. 73-102, 2010.
BARROS, José D’Assunção. Teoria da História: a Escola dos Annales e a Nova História. Petrópolis: Editora Vozes, 2012a.
BARROS, José D’Assunção. Historicismo:notas sobre um paradigma. Antíteses. V. 5, N. 9, pp. 391-419, 2012b.
BURKE, Peter. A escola dos Annales (1929-1989): a Revolução Francesa da historiografia. São Paulo: UNESP, 1997.
DOSSE, François. A História em migalhas: Dos Annales à Nova História. Bauru: EDUSC, 2003.
FEYERABEND, Paul. Contra o Método. Trad. Cesar Augusto Mortari. São Paulo: Editora Unesp, 2011.
HANSON, Norwood Russell. Patterns of Discovery: an inquiry into the conceptual foundations of science. Londres: Cambridge University Press, 1961.
KUHN, Thomas. A Estrutura das Revoluções Científicas. Trad. Beatriz Vianna Boeira e Nelson Boeira. São Paulo: Editora Perspectiva, 1991.
KUHN, Thomas. O Caminho desde a Estrutura. Trad. Cesar Mortari. São Paulo: Editora Unesp, 2006.
KUHN, Thomas. A Incomensurabilidade na Ciência: os últimos escritos de Thomas S. Kuhn. Org. Bojana Mladenovic. Trad. Alexandre Alves. São Paulo: Editora Unesp, 2024.
KUUKKANEN, Jouni-Matti. Postnarrativist Philosophy of Historiography. Londres: Palgrave Macmillan, 2015.
LEIBNIZ, Gottfried Wilhelm. A Monadologia e Outros Textos. Trad. Fernando Luiz Barreto Gallas e Souza. São Paulo: Editora Hedra Ltda., 2009.
MINK, Louis. Historical understanding. Ithaca: London: Cornell University Press, 1987.
OAKESHOTT, Michael. On history and other essays. Indianapolis: Liberty Fund, 1999 [original de 1983].
PAUL, Herman. Hayden White: The Historical Imagination. Cambridge; Malden: Polity Press, 2011.
REIS, José Carlos. Escola dos Annales: A inovação em História. São Paulo: Paz e Terra, 2000.
REIS, José Carlos. Da história global à história em migalhas: o que se ganha, o que se perde? In: REIS, José Carlos. História & Teoria: Historicismo, Modernidade, Temporalidade e Verdade. 3ed. Rio de Janeiro: Editora FGV, 2006, pp. 67-96.
RICON, Leandro Couto Carreira. Das Filosofias Positivistas da História à Eduação Histórica Conservadora: Comte, Buckle e Durkheim. Revista Virtual EN_FIL - Encontros com a Filosofia, v. 8, p. 79-92, 2020.
WEBER, Max. Metodologia das Ciências Sociais. São Paulo: Cortez; Campinas: Editora da UNICAMP, 1992.
WHITE, Hayden. The Content of the Form. Baltimore: The Johns Hopkins University Press, 1987.
WHITE, Hayden. Meta-História: A Imaginação Histórica do Século XIX. 2ed. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 1995.
WHITE, Hayden. The Fiction of Narrative: essays on History, Literature and Theory. Baltimore: The Johns Hopkins University Press, 2010.
WHITE, Hayden. O passado prático. ArtCultura. Uberlândia, v. 20, n. 37, p. 9-19, jul.-dez. 2018.
WHITE, Hayden. Figural Realism: studies in the mimesis effect. Baltimore: The Johns Hopkins University Press, 2019.
WITTGENSTEIN, Ludwig. Investigações Filosóficas. Trad. de José Carlos Bruni. São Paulo: Nova Cultural, 1996.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Luiz Henrique Bechtlufft Bade, Leandro Couto Carreira Ricon

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

