Toilets, hoops and a manifesto cloak
Graffiti and embroidery as tools of women resistence
DOI:
https://doi.org/10.23925/2176-4174.35.2025e71777Keywords:
Pichação, Bordado, Gênero, Arte política, Experimento artísticoAbstract
With the aim of highlighting and putting into historical perspective the role of graffiti and embroidery as means of female political expression, the paper is divided into three parts. The first focuses on graffiti (especially graffiti in restrooms) as a form of expression and political positioning for women in contemporary times. The second does the same with embroidery, a manual art traditionally associated with women, which in recent decades has also acquired political status. Finally, an art experiment is reported: the production of a manifesto-cloak, created collectively by women of different social strata, races and sexual orientations, which integrates the language of graffiti and embroidery as a means of political expression.
References
ALVES, Bruno Oliveira; SILVEIRA, Luciana Martha. Os deslocamentos de sentido na série Bastidores, de Rosana Paulino. Anais do III Colóquio de Fotografia da Bahia, Salvador v. 1, 2019. Disponível em: http://www.coloquiodefotografia.ufba.br/os-deslocamentos-de-sentido-na-serie-bastidores-de-rosana-paulino/. Acesso em: 4 abr. 2025.
BORGES, Amanda Santos; MELO, Paula Reis. Bordado, Empoderamento Feminino e Redes Sociais: uma análise sobre o “Clube do Bordado”. Anais do 45º Congresso Brasileiro de Ciências da Comunicação, João Pessoa, 2022. Disponível em: https://portalintercom.org.br/anais/nacional2022/resumo/0720202209425462d7f84e0e9f2.pdf. Acesso em: 1 abr. 2025.
CINTRA, Fernanda do Nascimento; MESQUITA, Cristiane Ferreira. Design, bordado e resistência: entre Zuzu Angel e Linhas de Sampa. DAPesquisa, Florianópolis, v. 16, 2021, p. 1-6. DOI: https://doi.org/10.5965/18083129152021e0019.
CINTRA, Fernanda do Nascimento; MESQUITA, Cristiane Ferreira. Design e resistência: bordados nas molduras do Coletivo Linhas de Sampa. DAT Journal, São Paulo, v. 5 n. 2, 2020, p. 355–374. DOI: https://doi.org/10.29147/dat.v5i2.212
DAMIAO, Natália Ferreira e TEIXEIRA, Renata Plaza. Grafitos de banheiro e diferenças de gênero: o que os banheiros têm a dizer?. Arquivos Brasileiros de Psicologia, Rio de Janeiro, v. 61 n. 2, 2009, pp.1-10.
DIDI-HUBERMAN, Georges. Diante da imagem. São Paulo: Editora 34, 2013.
hooks, bell. Tudo sobre o amor: novas perspectivas. São Paulo: Elefante, 2019.
LAMARTINE, Camila. Feminismo e moda como protesto: a cor preta no Globo de Ouro de 2018. Revista 2i: Estudos de Identidade e Intermedialidade, Braga (Portugal), v. 3, n. 3, 2021, p. 37-52. DOI: https://doi.org/10.21814/2i.3163
MARQUES, Tatiana Lee; MYCZKOWSKI, Rafael Schultz. Identidade tecida: Rosana Paulino costurando os sentidos da mulher negra. Estúdio, Lisboa, v. 7 n. 13, 2016, p. 95-103.
PICCOLI, Valéria; NERY, Pedro. Rosana Paulino: a costura da memória. São Paulo: Pinacoteca de São Paulo, 2018. Disponível em: https://www.mtp2023.net/wp-content/uploads/2023/09/AF_ROSANAPAULINO_18.pdf. Acesso em: 3 abr. 2025.
PRADO, Luís André do; BRAGA, João. História da Moda no Brasil: das influências às autorreferências. São Paulo: Disal, 2011.
TEIXEIRA, Renata Plaza; OTTA, Emma. Grafitos de banheiro: um estudo de diferenças de gênero. Estudos de Psicologia, Natal, v. 3, n.2, p 2290250, 1998. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-294X1998000200004
TVARDOVSKAS, Luana Saturnino. Rosana Paulino: “é tão fácil ser feliz?”. Gênero. Niterói, v. 10, n. 2, 2010, p. 235-256. DOI: https://doi.org/10.22409/rg.v10i2.25.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Daniela de França Macedo, Emerson Silva Meneses

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

