Abacaxis azedos diante do mestre
As chanchadas na crítica de cinema de Antônio Moniz Vianna no Correio da Manhã (1946-1960)
DOI:
https://doi.org/10.23925/2176-4174.35.2025e72016Keywords:
Chanchada, Crítica de cinema, Cultura cinematográfica, Antônio Moniz ViannaAbstract
This study focuses on the discourse surrounding chanchadas in film criticism between the 1940s and 1960s. It aims to examine how film critics constructed a hostile view of the comedies belonging to the chanchada genre in Brazilian cinema. To this end, the writings of Antônio Moniz Vianna in his column for Correio da Manhã, published between 1946 and 1960, were selected as historical sources. The methodology adopted is discourse analysis, in order to understand the position from which film criticism was articulated in the press. This article stems from reflections developed during the writing of an undergraduate thesis, which aimed to examine the tensions and shifts in how chanchadas have been received throughout the history of Brazilian cinema and film criticism.
References
ABREU, Alzira. Os suplementos literários: os intelectuais e a imprensa nos anos 50. In: ABREU, Alzira (org.). A imprensa em transição: o jornalismo brasileiro nos anos 50. Rio de Janeiro: Editora FGV, 2008
ADORNO, Theodor; HORKHEIMER, Max. A Indústria Cultural: o esclarecimento como mistificação das massas. IN: Dialética do Esclarecimento. Rio de Janeiro: Zahar, 2014. p. 99-136.
AUGUSTO, Sérgio. Este mundo é um pandeiro: a Chanchada de Getúlio a JK. São Paulo: Companhia das Letras, 1989.
AUTRAN, Arthur. Alex Viany: crítico e historiador. São Paulo: Perspectiva, 2003.
BECKER, Howard. Mundos da arte. Lisboa: Livros Horizonte, 2010.
BUTRUCE, Débora. Cineclubismo no Brasil. Esboço de uma história. Acervo, Rio de Janeiro, v. 16, n. 1, jan/jun 2003.
CUNHA, Ângela Regina. VIANA, Antônio Moniz. In: RAMOS, Fernão; MIRANDA, Luiz Felipe (Org). Enciclopédia do cinema brasileiro. São Paulo: Editora Senac, 2000.
DIAS, Rosângela de Oliveira. O Mundo como Chanchada: cinema e imaginário das classes populares na década de 50. Rio de Janeiro: Relume-Dumará, 1993.
DIEGUES, Carlos. Moniz Vianna, herói de John Ford. Filme Cultura. n. 45, março de 1985.
FIORIN, José Luiz. “Da necessidade da distinção entre texto e discurso” IN: BRAIT, Beth; SOUZA, Maria Cecília Silva e (orgs.). Texto ou discurso? São Paulo: Contexto, 2012, pp. 145-165.
FOUCAULT, Michel. A arqueologia do saber. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2008.
FREIRE, Rafael de Luna. Descascando o abacaxi carnavalesco da chanchada: a invenção de um gênero cinematográfico nacional. Revista Contracampo, Niterói - RJ, n. 23, dez. 2011.
FREIRE, Rafael de Luna. Carnaval, mistério e gangsters: o filme policial no Brasil (1915-1951). Tese (Doutorado em Comunicação) – Programa de Pós-Graduação em Comunicação, Universidade Federal Fluminense. Niterói, 2011.
GATTI, André. Cineclube. In: RAMOS, Fernão; MIRANDA, Luiz Felipe (Org). Enciclopédia do cinema brasileiro. São Paulo: Editora Senac, 2000.
GOMES, Paulo Emílio Sales. Cinema: trajetória no subdesenvolvimento. In: Cinema e Política. São Paulo: Penguin Classics - Companhia das Letras, 2021.
GRANGEIRO, Cláudia Rejanne Pinheiro. “A propósito do conceito de formação discursiva em Michel Foucault e Michel Pêcheux”. In: II SEAD - Seminário de Análise do Discurso, 2005, Porto Alegre. Anais do II SEAD. Porto Alegre, 2005.
HARBORD, Janet. Film cultures. Londres: Sage, 2002.
LUCAS, Fábio. Sobre a crítica de cinema. Revista de Cinema, Belo Horizonte, n. 18, setembro de 1955, pp. 29-32. Disponível em: Hemeroteca Digital (BN).
LUCAS, Meize Regina de Lucena. Por amor ao cinema - história, crônica e memória na invenção de um certo olhar. Projeto História (PUCSP), v. 42, p. 227-248, 2011.
MAIA, Guilherme; AZEVEDO, Euro Prédes de. Quanto vale uma chanchada? Disputas conceituais e valorativas em torno das comédias cinematográficas brasileiras (1940-1950). Brasiliana - Journal for Brazilian Studies, vol 6, n. 1, dez. 2017.
MARTIN-BARBERO, Jesús. Dos meios à mediação: comunicação, cultura e hegemonia. Rio de Janeiro: Editora UFRJ, 1997.
MENDONÇA, Leandro. A crítica de cinema em Moniz Vianna. Rio de Janeiro: Edições LCV, 2009.
PERDIGÃO, Paulo. Moniz Vianna, crítico de choque. Filme Cultura. n. 45, março de 1985.
RAMOS, Alcides. Historiografia do cinema brasileiro diante das fronteiras entre o trágico e o cômico: redescobrindo a ‘Chanchada’. Fênix - Revista de História e Estudos Culturais, v. 2, n. 4, pp. 1-15, 2005
RIBEIRO, Ana Paula. Imprensa e história no Rio de Janeiro dos anos 50. Tese (Doutorado em Comunicação) - Escola de Comunicação, Universidade Federal do Rio de Janeiro. Rio de Janeiro, 360 p., 2000.
SALES, Priscila. O movimento cineclubista brasileiro e suas modulações na recepção cinematográfica. In: XXVIII Simpósio Nacional de História - Lugares dos historiadores: velhos e novos desafios, 2015, Florianópolis/SC
SILVA, Thiago Luiz Turibio da. A institucionalização da crítica de cinema no Brasil - discursividade, métodos, controvérsias (1941-1960). Tese (Doutorado em História) - Instituto de Filosofia e Ciências Sociais, Universidade Federal do Rio de Janeiro. Rio de Janeiro, 366 p., 2019.
SIRINELLI, Jean-François. Os intelectuais. IN: RÉMOND, René (org.). Por uma História Política. 2ª ed.. Rio de Janeiro: Editora FGV, 2003, pp. 231-271.
VIEIRA, João Luiz. Chanchada. In: RAMOS, Fernão; MIRANDA, Luiz Felipe (Org). Enciclopédia do cinema brasileiro. São Paulo: Editora Senac, 2000, p. 117.
VIEIRA, João Luiz. O Corpo Popular, a Chanchada Revisitada, ou a Comédia Carioca por Excelência. Acervo, Rio de Janeiro, v. 16, n. 1, p. 45-62, jan./jun. 2003.
ZANATTO, Rafael Morato. Paulo Emílio e a Cultura Cinematográfica: crítica e formação do cinema brasileiro (1940-1977). Tese (Doutorado em História) – Faculdade de Ciências e Letras, Universidade Estadual Paulista (UNESP). Assis, 549 p., 2018.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Isabella Costa Janson Ney, Paulo Knauss de Mendonça

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

