From tecchnique to expression
Analysis of the application of vocal technique in students lyrical singing at the Maranhão Music School “Lilah Lisboa de Araújo”
DOI:
https://doi.org/10.23925/2176-4174.36.2025e72635Keywords:
Lyrical singing., Vocal technique;, EMEM.Abstract
The voice is one of the indispensable instruments for the performance of several professional and social activities. In the artistic world, lyrical singers need techniques and habits capable of helping to build the desired performance, care that is indispensable in the process of training a voice professional. In view of this, the need arose to analyze how vocal technique influences the routine of students of the technical level of lyrical singing at EMEM, as well as to observe the different techniques adopted by the teachers of the center and compare the results of the students through the application of questionnaires. The research is of a qualitative nature with bibliographical references obtained by virtual means, the application of a questionnaire with the students of the technical level and an interview with the coordinator of the singing center. The results obtained were partially similar, since the students performed similar tasks outside the classroom, leading to the conclusion that the habits escape vocal awareness.
References
AMATO, R. C. F. Manual de saúde e técnica vocal: teoria e prática da voz para professores, artistas e comunicadores. São Carlos: J. A. Consultores, 2017.
ARAÚJO, A. L. L.; SANTOS, T. M. M.; GIANNINI, S. P. P.; MIGUEL, F.; PETIAN, A. Aquecimento vocal para o canto erudito: teoria e prática. Revista Música Hodie, Goiânia, v. 14, n. 2, p. 122-137, 2014. Acesso em: 4 de abril de 2025.
AZEVEDO, R. R. B. Estudantes de graduação em canto lírico na UFPB: experi-ências compartilhadas com o canto popular. 2020. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Música) – Centro de Comunicação, Turismo e Artes, Univer-sidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2020. Acesso em: 4 de abril de 2025.
FERREIRA, A. N. A. A Escola Lilah Lisboa de Araújo: o ensino de música no Nor-deste e no Maranhão. São Luís: EDUFMA, 2017. Acesso em: 20 de julho de 2024.
FULGÊNCIO, L. M. B. De onde vem o sotaque em italiano? Revista de Italianísti-ca, São Paulo, n. 40, p. 94-113, 2020. Acesso em: Acesso em: 20 de julho de 2024.
GUIMARÃES, Inês Isabel Saraiva. A matriz da fala no canto. 2021. Dissertação (Mestrado em Ensino da Música) – Conservatório Superior de Música de Gaia, Vila Nova de Gaia, 2021. Acesso em: 20 de julho de 2024.
PENNA, M. Construindo o primeiro projeto de pesquisa em educação e música. Porto Alegre: Sulina, 2015. Acesso em: 20 de julho de 2024.
PRIBERAM. Aquecimento. Dicionário Priberam da Língua Portuguesa. (s/d). Acesso em: 20 de julho de 2024.
RICCI, G.; WOLF, A.E.; BARBOSA, A.P.; MORETI, F.; GIELOW, I.; BEHLAU, M. Sinais e sintomas de refluxo laringofaríngeo e sua relação com queixas e qualidade vocal. CoDAS, São Paulo, v. 32, n. 5, e20180052, 2020. Acesso em: 20 de julho de 2024.
SCREMIN, L. Castrati em cena: mito e contexto cultural na Europa e na Bahia do século XVIII. 2023. Tese (Doutorado em Artes Cênicas) – Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2023. Acesso em: 20 de julho de 2024.
SILVA, A. L.; MATIAS, J. C.; BARROS, J. A. Pesquisa em Educação por meio da pesquisa-ação. Revista Eletrônica Pesquiseduca, Santos, v. 13, n. 30, p. 490-508, mai./ago. 2021. Acesso em: 20 de julho de 2024.
TAGLIAFERRO, S.; LAUREANO, T. M. Respiração e apoio respiratório para o canto: revisão integrativa de literatura. 2020. Trabalho de Conclusão de Curso (Bacharelado em Fonoaudiologia) – Faculdade de Fonoaudiologia, Pontifícia Univer-sidade Católica de Campinas, Campinas, 2020. Acesso em: 20 de julho de 2024.
TRIPP, D. Pesquisa-ação: uma introdução metodológica. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 31, n. 3, p. 443-466, set./dez. 2005. Acesso em: 20 de julho de 2024.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 João Costa Gouveia Neto, Estéfane Costa Barros

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

