From tecchnique to expression

Analysis of the application of vocal technique in students lyrical singing at the Maranhão Music School “Lilah Lisboa de Araújo”

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/2176-4174.36.2025e72635

Keywords:

Lyrical singing., Vocal technique;, EMEM.

Abstract

The voice is one of the indispensable instruments for the performance of several professional and social activities. In the artistic world, lyrical singers need techniques and habits capable of helping to build the desired performance, care that is indispensable in the process of training a voice professional. In view of this, the need arose to analyze how vocal technique influences the routine of students of the technical level of lyrical singing at EMEM, as well as to observe the different techniques adopted by the teachers of the center and compare the results of the students through the application of questionnaires. The research is of a qualitative nature with bibliographical references obtained by virtual means, the application of a questionnaire with the students of the technical level and an interview with the coordinator of the singing center. The results obtained were partially similar, since the students performed similar tasks outside the classroom, leading to the conclusion that the habits escape vocal awareness.

Author Biographies

João Costa Gouveia Neto, Universidade Estadual do Maranhão

Professor efetivo do Departamento de Artes e Educação Física do Centro de Educação, Ciências Exatas e Naturais da Universidade Estadual do Maranhão - UEMA, atuando nos Cursos de Música Licenciatura presencial e a distância, e no Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE/UEMA. Doutor em Educação (2022), pelo Programa de Pós-Graduação em Educação, na linha de Pesquisa Educação, Cultura e Sociedade pela Universidade Federal do Pará - UFPA. Mestre em História do Brasil pelo Programa de Pós-Graduação em História da Universidade Federal do Piauí (2010). Licenciado em História pela Universidade Federal do Maranhão (2006) e em Música pela Universidade Estadual do Maranhão (2014). Líder do Grupo de Pesquisa Interdisciplinar em Música, Educação, Ensino e História - GIMEEH, cadastrado no CNPq. Tenho experiência na área de História e música, com ênfase nas vivências musicais do Brasil imperial, nos seguintes eixos: músicos e professores (as) de música, ensino de música, aulas de música, cultura material escolar, teatro, companhias líricas, festa, dança, gosto musical, jornais. E no séculos XX e XXI sobre a produção discente dos Cursos de Música Licenciatura presencial e a distância. Atualmente sou Coordenador do Curso de Música Licenciatura EaD da UEMA.

Estéfane Costa Barros, Universidade Estadual do Maranhão

Graduanda em Música Licenciatura presencial na Universidade Estadual do Maranhão (UEMA) e formada em Canto Lírico pela Escola de Música do Estado do Maranhão “Lilah Lisboa de Araújo” (EMEM). Atua na área de técnica vocal, com interesse na relação entre técnica e expressividade no canto. Participou de eventos artísticos e acadêmicos nas duas instituições, além de integrar projetos de extensão e programas como o PIBID (2018) e o PIBIC (desde 2024), sob orientação do professor João Gouveia. 

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Published

2025-08-04

How to Cite

Gouveia Neto, J. C., & Barros, E. C. (2025). From tecchnique to expression: Analysis of the application of vocal technique in students lyrical singing at the Maranhão Music School “Lilah Lisboa de Araújo”. Cordis: Revista Eletrônica De História Social Da Cidade, (36), e72635. https://doi.org/10.23925/2176-4174.36.2025e72635