Visual representations of the 3rd Division of the Liberating Army leaders in the 1923 Revolution

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/2176-4174.36.2025e72371

Keywords:

1923 Revolution, Iconography, Photography, Rio Grande do Sul

Abstract

This article discusses the relevance of photography for understanding society and the social hierarchy of Rio Grande do Sul in the 1920s, within the context of the civil war in the state, especially highlighting the 3rd Division of the Liberation Army, under the command of Estácio Azambuja. It also includes a brief overview of war photography in the Center-South of Brazil, starting with the Paraguayan War, the Federalist Revolution of 1893 and the Contestado War, relating these to the photographs used as primary sources for this research, located in the collection of the Historical and Geographical Institute of Rio Grande do Sul. In short, we conclude that the production and dissemination of images of the leaders of the 1923 Revolution played a decisive role in the dissemination of opposition political ideals and in the construction of the public image of the revolutionary leaders and their subsequent insertion in the memory and historiography of the state.

Author Biographies

Charles Monteiro, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul

Professor Adjunto de História no PPGH PUC-RS. Pós-Doutorado em História Social e Cultural da Arte (U. Paris 1 - Panthéon Sorbonne). Doutor em História Social (PUC-SP, 2001). Mestre em História do BRasil (PUC-RS, 1992). Licenciado em História (PUCRS, 1990)

Giovanna Tirelli Lopes Timm, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul

Bachelor's degree in History from the Pontifical Catholic University of Rio Grande do Sul. She volunteered at DELFOS/Space for Documentation and Cultural Memory at PUCRS and was an intern at the Historical and Geographical Institute of Rio Grande do Sul in the second semester of 2023, conducting research in primary sources on the history of integralism and republicanism in Brazil. PUCRS Scientific Initiation Scholarship (2023 - 2024) with the project "The backlands landscape in travel reports: between description and experience (1922 - 1945)", under the guidance of Prof. Dr. Luciana Murari. CNPq Scientific Initiation Scholarship from PUCRS (2024 - present) with the project "A new visuality for the nation in the documentary photography of Marcos Santilli (Brazil, 1970 - 1990)", under the guidance of Prof. Dr. Charles Monteiro. Member of the Research Center for Image and Visual Culture at PUCRS, and is interested in Latin American Cultural History and Indigenous History.

References

AGUIAR, Ângelo Antônio de. A fotografia como ferramenta no ensino de história através das imagens de Claro Jansson na Guerra do Contestado. ABEH: XI Encontro Nacional de Perspectivas do Ensino de História, 2020.

ÁLBUM dos Bandoleiros – Revolução Sul-Rio Grandense – 1923. 8ªa ed. Porto Alegre: Kodak, 1924. Instituto Histórico e Geográfico do Rio Grande do Sul.

BURKE, Peter. Testemunha ocular: o uso de imagens como evidência histórica. São Paulo: Editora Unesp, 2017.

CAMOZZATO, Família. Destaques. Família Camozzato, s/ data. Disponível em: <https://familiacamozzato.com.br/destaques.htm>. Acesso em: 28 fev. 2025.

CANCELIER, Andriete; SALOMÃO, Eduardo Rizzatti. OS 18 DO FORTE DE COPACABANA: história e lugar de memória. Revista da Escola Superior de Guerra, v. 37, n. 80, p. 51-61, 2022.

CURTI, Noemi. La grande musica classica italiana, Giuseppe Verdi. Italian Traditions, s/ data. Disponível em: https://italian-traditions.com/it/la-grande-musica-classica-italiana-giuseppe-verdi/. Acesso em 28 fev. 2025.

DAL FORNO, Rodrigo Lavalhos. A Revolução de 1923 através das imagens: produtores e produtos político-visuais de uma guerra no Rio Grande do Sul. São Leopoldo: XII Encontro Estadual de História, ANPUH/RS, 2012.

DAL FORNO, Rodrigo Lavalhos. O “álbum dos bandoleiros” da Revolução de 1923: uma análise de política e imagem no Rio Grande do Sul da década de 1920. Dissertação de Mestrado (História). Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Instituto de Filosofia e Ciências Humanas, Porto Alegre, 2015. 205 p.

DAL FORNO, Rodrigo Lavalhos. O “Álbum dos Bandoleiros” da Revolução de 1923 no Rio Grande do Sul: disputa simbólica, fotografia e enquadramento da memória. Dossiê história em quadrinhos latino-americanas: a história contemporânea na cultura das massas, v. 16, n. 30. Edição de jun. 2022.

FÉLIX, Loiva Otero. Pica-paus e maragatos no discurso da imprensa castilhista. In.: POSSAMAI, Zita (org.). Revolução Federalista de 1893. Porto Alegre: Secretaria Municipal de Cultura, 1993.

LEAL, Elisabete da Costa. O positivisimo, o Partido Republicano Rio-grandense, a moral e a mulher (1891-1913). Porto Alegre: UFRGS, 1996. Dissertação (Mestrado em História). Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 1996.

LE GOFF, Jacques. Documento/Monumento. Enciclopédia Einaudi, Porto: Imprensa Nacional - Casa da Moeda, 1985.

LIMA, Solange Ferraz de; CARVALHO, Vânia Carneiro de. Fotografia: usos sociais e historiográficos. In: PINSKY, Carla Bassanezi; DE LUCA, Tania Regina (org.). O Historiador e suas fontes. São Paulo: Contexto, 2009. p. 29-60.

LOPES, Aristeu Elisandro Machado. Imagens de uma cidade sitiada: as fotografias de José Greco e a Revolução Federalista em Bagé-RS, 1893-1895. Revista Latino-Americana de História, v. 2, n. 7, p. 522-536, 2013.

MAUAD, Ana Maria. Por uma história fotográfica dos acontecimentos contemporâneos, Rio de Janeiro, 30 de junho de 1987. Revista Tempo e Argumento, Florianópolis, v. 8, n. 17, p. 90 - 133. Jan./abr. 2016.

MENESES, Ulpiano Teixeira Bezerra de. Fontes visuais, cultura visual, história visual: balanço provisório, propostas cautelares. Revista Brasileira de História, v. 23, n. 45, p. 11–36, jul. 2003.

MEYER, Arline. Re-dressing classical statuary: the eighteenth-century “Hand-in-Waistcoat” portrait. The Art Bulletin, v. 77, n. 1, n.p., 1995 Disponível em: https://www.jstor.org/stable/3046079. Acesso em: 06 mar. 2025.

MORENO, Leila Yaeko Kiyomura. Na Guerra do Paraguai, a imprensa inova com reportagens visuais. Jornal da USP, 2019. Disponível em: <https://jornal.usp.br/cultura/na-guerra-do-paraguai-a-imprensa-inova-com-reportagens-visuais/>. Acesso em: 20 out. 2023.

NETTO, José Antônio. Memórias do General Zeca Netto. Porto Alegre: Martins Livreiro, 2003.

PESAVENTO, Sandra. História do Rio Grande do Sul. 9. ed. Porto Alegre: Mercado Aberto, 1981.

PESAVENTO, Sandra. A Assembleia Legislativa do Rio Grande do Sul: a trajetória do parlamento gaúcho. Porto Alegre: Assembleia Legislativa do Rio Grande do Sul, 1992.

RODRIGUES, Eduardo Contreiras. Estácio Azambuja: ensaio biográfico. Porto Alegre: Martins Livreiro, 1998.

RODRIGUES, Ricardo Rosa. Imagens do front: Canudos e Contestado e a fotografia de Guerra. In: FREITAS, Talitta; CAPELOZI, Lays (org.). Anais do VI Simpósio Nacional de História Cultural, Escritas da História: Ver - Sentir - Narrar. Teresina, 2012.

SUL, Secretaria de Estado da Cultura do Rio Grande do; SUL, Instituto Histórico e Geográfico do Rio Grande do (org.). Centenário da Revolução de 1923: Festejos Farroupilhas 2023. Porto Alegre: Instituto Estadual do Livro, 2023. E-book (55p.).

WASSERMANN, Claudia. O Rio Grande do Sul e as elites gaúchas na Primeira República: guerra civil, crise no bloco do poder. In: GRIJÓ, Luiz Alberto (org). Capítulos da História do Rio Grande do Sul. Porto Alegre: Editora UFRGS, 2004. p. 273-290.

WITTE, Gerson; MARQUES, Sônia Maria dos Santos. Fotografia no contestado: nova interpretação da rendição da família cabocla. Cadernos do CEOM, v. 30, n. 47, p. 46-54, dez. 2017.

Published

2025-08-08

How to Cite

Monteiro, C., & Timm, G. T. L. . (2025). Visual representations of the 3rd Division of the Liberating Army leaders in the 1923 Revolution. Cordis: Revista Eletrônica De História Social Da Cidade, (36), e72371. https://doi.org/10.23925/2176-4174.36.2025e72371