Evaluative processes in education
Autonomy and self-regulation in learning
DOI:
https://doi.org/10.23925/2176-4174.35.2025e72775Keywords:
Learning assessment, Self-regulation, AutonomyAbstract
This article originated from a final course project that aimed to analyze studies conducted in the field of learning assessment, particularly in related categories such as learning autonomy and self-regulation. Through a mapping exercise carried out in Scielo and Capes journals, we sought to understand “how learning assessments can be used as strategies to promote autonomy and self-regulation in learning by students and lead them to more meaningful learning.” A qualitative, descriptive, and analytical research approach was used to conduct the study, performing a state-of-the-art review. The study presented as its main results the possibility of developing autonomy and self-regulation in learning through assessments, which can be formative and an important tool to aid learning and pedagogical practices among educators.
References
ALBUQUERQUE, H. M. de P. Avaliar, para quê? Formação de educadores avaliadores. Estudos em Avaliação Educacional, São Paulo, v. 30, n. 75, p. 800–830, 2019. Disponível em: https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/5941/3906. Acesso em: 21 mai. 2023.
ALVES, J. C.; OLIVEIRA, M. L. A. M.; MELO, S. P. de A. L. Uma reflexão sobre a importância da construção da autonomia no processo educativo. Revista Educação Pública, Rio de Janeiro, v. 22, nº 30, 16 de agosto de 2022. Disponível em: https://educacaopublica.cecierj.edu.br/artigos/22/30/uma-reflexao- sobre-a-importancia-da-construcao-da-autonomia-no-processo-educativo. Acesso em: 20 mai. 2023.
BASSO, F. P.; ABRAHÃO, M. H. M. B. Atividades de ensino que desenvolvem a autorregulação da aprendizagem. Educação e Realidade, Porto Alegre, v. 43, n.2, p. 495-512, 2018. Disponível em: https://www.scielo.br/j/edreal/a/tZXc5Ymjk6FdyjScfSbXrYz/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 15 abr. 2023.
BORGES, R. M.; CALDERÓN, A. I. A avaliação educacional: O que dizem as revistas científicas brasileiras? [s.d.], p. 1-13. Disponível em: https://anpae.org.br/simposio2011/cdrom2011/PDFs/trabalhosCompletos/comunicacoesRelat os/0450.pdf. Acesso em: 03 fev. 2022.
BRITO, C. C. de P.; GUILHERME, M. de F. F. Revisitando o conceito de autonomia: (im)possíveis diálogos no ensino-aprendizagem de línguas estrangeiras. In: HASHIGUTI, Simone Tiemi; BRITO, Cristiane Carvalho de Paula; RIBAS, Fernanda Costa. Escuta crítica: formação docente em Letras presencial e a distância [online]. Uberlândia: EDUFU, 2019, pp. 14-32. Disponível em: https://books.scielo.org/id/kt2gz/pdf/hashiguti-9786586084245-02.pdf. Acesso em: 01 jun. 2023.
BZUNECK, J. A.; GUIMARÃES, S. E. R. A promoção da autonomia como estratégia motivacional na escola: uma análise teórica e empírica. In: BORUCHOVITCH, E.; BZUNECK, J. A.; GUIMARÃES, S. E. R. (orgs.) Motivação para aprender: aplicações no contexto educativo. 2 ed. Petrópolis: Vozes, 2010.
CASTRO, J. X.; MIRANDA, G.; LEAL, E. Estratégias de Aprendizado de estudantes motivados. Advances in Scientific and Applied Accounting, [S. l.], v. 9, n. 1, p. 080–097, 2016. Disponível em: https://asaa.anpcont.org.br/index.php/asaa/article/view/258. Acesso em: 09 fev.2022.
DAVIS, C. L. F.; NUNES, M. M. R. Eu sei o que tenho que fazer: a conquista da autorregulação. Estudos em Avaliação Educacional, São Paulo, v. 27, n. 64, p. 10-35, 2016. Disponível em: https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/3673/3164. Acesso em: 20 abr. 2023.
FEEDBACK. In: DICIO, Dicionário Online de Português. Porto: 7Graus, 2023. Disponível em: https://www.dicio.com.br/feedback/. Acesso em: 28 Jun. 2023.
FERNANDES, D. Avaliar para aprender: fundamentos, práticas e políticas. São Paulo: Editora UNESP, 2009.
FERREIRA, N. S. de A. As pesquisas denominadas “Estado da Arte”. Educação e Sociedade, ano XXIII, n° 79, Agosto/ 2002, p. 257-272.
FRANCO, M. L. P. Análise de Conteúdo. Brasília, 2°edição: Liber Livro Editora, 2005. 79p.
FREIRE, L. G. L. Auto-regulação da aprendizagem. Ciências e Cognição, v. 14. n. 2. Rio de Janeiro, p. 276-286, 2009. Disponível em:
http://pepsic.bvsalud.org/pdf/cc/v14n2/v14n2a19.pdf. Acesso em: 09 Abr. 2022.
FREIRE, P. Pedagogia do Oprimido, 17ª ed. Rio de Janeiro, Paz e Terra, 1987.
GATTI, B. A. Avaliação: Contexto, História e Perspectivas. Olh@res, Guarulhos, v.2, n.1, p. 08-26. Maio, 2014.
GATTI, B. A. Avaliação e qualidade do desenvolvimento profissional docente. Avaliação: Revista da Avaliação em Educação Superior, Campinas; Sorocaba, SP, v. 19, n. 2, p. 373-384, 2014. Disponível em: https://www.scielo.br/j/aval/a/bbJ9b8YpTbBsSVdQ57MwxJv/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 15 abr. 2023.
GOMES, M. A. M.; BORUCHOVITCH, E. Compreensão autorregulada da leitura: como promovê-la em estudantes de educação básica? In: BORUCHOVITCH, E.; GOMES, M. A. M. (orgs.) Aprendizagem autorregulada: como promovê-la no contexto educativo? Petrópolis: Vozes, 2019.
GUERRA, M. Á. S. Almas tatuadas. Aprendizagens sobre avaliação a partir da experiência. Sísifo/ Revista de Ciências da Educação. N°9. Maio/ Ago. 2009. P. 101-113.
GUIMARÃES, S. É. R. Motivação intrínseca, extrínseca e o uso de recompensas externas em sala de aula. Em: Evely Boruchovitch, & José Aloyseo Bzuneck (Orgs.). A motivação do aluno: contribuições da psicologia contemporânea (pp. 37-57), 2009. Petrópolis: Vozes.
GUIMARÃES, S. É. R.; BORUCHOVITCH, E. O Estilo Motivacional do Professor e a Motivação Intrínseca dos Estudantes: Uma Perspectiva da Teoria da Autodeterminação. Psicologia: Reflexão e Crítica, 2004, pp.143-150. Disponível em:https://www.scielo.br/j/prc/a/DwSBb6xK4RknMzkf5qqpZ6Q/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 09 Fev. 2022.
HOLEC, H. Autonomy and foreign language learning. Oxford: Pergamon, 1981.
JESUS, T. R. S. de. Avaliação da aprendizagem: uma abordagem crítica. [s.d.], [s.l.]. Disponível em: https://portal.fslf.edu.br/wp-content/uploads/2016/12/tcc_04-1.pdf. Acesso em: 20 Maio. 2022.
LUCKESI, C. C. Avaliação da Aprendizagem escolar: um ato amoroso. In:
LUCKESI, Cipriano Carlos. (org). Avaliação da aprendizagem escolar: Estudos e proposições. 22 ed. – São Paulo: Cortez, 2011. P. 201-213.
LUCKESI, C. C. Estudar tudo para quê, se os professores não levam tudo em consideração?. In: LUCKESI, Cipriano Carlos. (org). Avaliação da aprendizagem escolar: Estudos e proposições. 22 ed. – São Paulo: Cortez, 2011. P. 235-242.
LUCKESI, C. C. O individual e o coletivo na avaliação da aprendizagem. In: LUCKESI, Cipriano Carlos (org). Avaliação da aprendizagem escolar: Estudos e proposições. 22 ed. – São Paulo: Cortez, 2011. P. 261-266.
LUCKESI, C. C. Prática escolar: Do erro como fonte de castigo ao erro como fonte de virtude. In: LUCKESI, Cipriano Carlos. (org). Avaliação da aprendizagem escolar: Estudos e proposições. 22 ed. – São Paulo: Cortez, 2011. P. 189-200.
LUDKE, M. A caminho de uma sociologia da avaliação escolar. [s.l.]; [s.d.]. p. 43-49. Disponível em: http://www.fcc.org.br/pesquisa/publicacoes/es/artigos/137.pdf. Acesso em: 30 mar. 2022.
MARINHO, P.; FERNANDES, P.; LEITE, C. A avaliação da aprendizagem: da pluralidade de enunciações à dualidade de concepções. Acta Scientiarum. Education. Maringá, v. 36, n.1, p. 151-162, Jan.-Jun., 2014.
MENDES, G. do S. C. V.; CARAMELO, J.; ARELARO, L. R. G.; TERRASÊCA, M.; SORDI, M. R. L. de; KRUPPA, S. M. P. Autoavaliação como estratégia de resistência à avaliação externa ranqueadora. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 41, n. especial, p. 1283-1298, 2015. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ep/a/5NxyPns5KjQL6NpzxrmSjJz/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 20 abr. 2023.
MENDES, J. C. B.; FRANGELLA, R. de C. P. Avaliação: te olhei por um monóculo e enxerguei a prova. Roteiro, Joaçaba, v. 39, n. 2, p. 331-346, 2014. Disponível em: https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/4278/pdf_43. Acesso em: 03 abr. 2023.
MORETTO, V. P. Prova: um momento privilegiado de estudo, não um acerto de contas. 9. Ed. I. reimpr. Rio de Janeiro: Lamparina, 2014.
OLIVEIRA, L. H.; STEIN, L. M. A autorregulação, avaliação e promoção da aprendizagem por meio de recuperação da memória. Psicologia Escolar e Educacional, São Paulo, v. 22, n. 1, p. 55-62, 2018. Disponível em: scielo.br/j/pee/a/jQZfmHL5v3PqLpw8kNG8FtM/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 20 abr. 2023.
PERRENOUD, P. Avaliação: da excelência à regulação das aprendizagens – entre duas lógicas; tradução Patrícia Chittoni Ramos – Porto Alegre: Artmed, 1999.
ROMANOWSKI, J. P.; ENS, R.T. As pesquisas denominadas do tipo “estado da arte” em educação. Diálogo Educacional, Curitiba, v.6, n. 19, p. 37-50, set./ dez. 2006.
SABBATINI, M.. Concepções e Estratégias da Aprendizagem Participativa na Educação à Distância (EaD): Contribuição das práticas Dialógicas e Comunicacionais para autonomia discente. XXXVII Congresso Brasileiro de Ciências da Comunicação, Foz do Iguaçu, 2014. Disponível em: http://www.intercom.org.br/papers/nacionais/2014/resumos/R9-0429-1.pdf. Acesso em: 21 mai. 2023.
SANTOS, J. G. dos. História da avaliação: do exame à avaliação diagnóstica. Universidade Federal de Uberlândia. 4° Semana do Servido e 5° Semana Acadêmica. 2008 – UFU 30 anos. Disponível em: https://noctuam.files.wordpress.com/2018/11/sa08-20949.pdf. Acesso em: 20 jan. 2023.
SANTOS, T. de J. C. P. dos; ALVES, M. P. Para uma avaliação emancipadora: a mediação pelo diálogo. RIAEE-Revista Ibero Americana de Estudos em Educação, Araraquara, v. 15, n.3, p.1374-1388, 2020. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/13808/9174. Acesso em: 05 mai. 2023.
SCHUNK, D. H; ZIMMERMAN, B. J. Motivation and Self-Regulated Learning:Theory, Research, and Applications. Lawrence Erlbaum Associates, 2008.
ZIMMERMAN, B. J.; SCHUNK, D. H. Handbook of self-regulation of learning and performance. Routledge/Taylor & Francis Group, 2011.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Beatriz Monteiro da Cruz, Alvanize Valente Fernandes Ferenc

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

