The myth and rite of the Ethahura dance of the Emakhuwa people

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/2176-4174.34.2025e70053

Keywords:

mito, rito, povo, Ethahura, Makhuwa

Abstract

ABSTRACT:  In this article, we discuss the permance of myth and rite, as a major expression in the rituals of ethahura dance of the Emákhuwa people. In the performance of the rite, we bring the representation of the performer’s body and voice as points of inscription of remote knowledge of various natures. For us, the body in the performance of the rite is a panel where the knowledge that is written in the gesture, in the choreography, in the various movements, on the surface of the skin, in the frantic throwing of the feet, in the rhythm and in the tone of the voice, is inscribed. The voice and the body simultaneously translate epistemes. Gesture and orality are a mimetic representation of a symbolic apparatus, conveyed by the performance; however, it establishes and, finally, establishes the performance itself (LEDA, 2002). The approach of this article is mythical-telluric and qualitative, based on a descriptive and interpretative perspective of the rite of ethahura and myth of the Emákhuwa people, attached to remote knowledge, such as memory, mode of recreation, reconnection, based on Mozambican philosophy and culture. Its celebration ensures relations with the divine, reassures and confirms protective taboos (ZUMTHOR, 1993). Thus, the points on the agenda are a proposal that contributes to the writing of the Emákhuwa culture, revealing a feature in the form of animal preservation and ancestry as a knowledge that contributes to the new epistemological paradigm based on the myth of Mount Namúli.

KEYWORDS: philosophy; Mozambican culture; performance and ethahura.

 

Author Biography

Afonso Alfredo Akimo, Universidade Católica de Moçambique

Natural de Marrupa - Província de Niassa-Moçambicano
Nível de Escolaridade: Doutorando em Inovação Educativa Pela FEC-UCM de Nampula-Moçambique
Mestrado em Gestão e Administração Educacional pela UCM-Lichinga-Niassa-Moçambique
Licenciado em língua portuguesa pela Universidade Pedagógica de Lichinga-Niassa-Moçambique

References

REFERÊNCIAS

AFONSO, N. Investigação naturalista em educação: Um guia prático e crítico, 978-989-8151-37-7, Vila Nova de Gaia, Portugal. 2014.

ARENDT, J. C. & Müller, D. Ânsias de amplidão: Imaginário telúrico e regionalidade. Revista Philia & Filia, Porto Alegre. 2011.

BLANC, C. O grande livro da mitologia egípcia. São Paulo: Camelot. 2021.

CARELLI, R. Nós, os humanos, somos outros. Zooliteratura: A virada animal e vegetal contra o antropocentrismo. Rio Grande do Sul: Unisinos, IHU. 2022.

CASTRO, E. Viveiro de. Os pronomes cosmológicos e o perspectivismo ameríndio. Mana, Rio de Janeiro. 2006

CISCATO, E. religiões africanas hoje: introdução ao estudo das religiões em Moçambique; paulinas. Maputo. 2008

ELIADE, M. O sagrado e o profano. São Paulo: Martins Fontes. 2002.

LATOUCHE, S. & Santos, A. A África pode contribuir para resolver a crise do Ocidente? Revista Espaço Plural, Paraná, vol. XIV. 2013.

NEILS, K. M. L. A floresta como espaço do fantástico em três contos de Inglês de Souza. In: SILVA, Suellen Cordovil da; SILVA, Alan Victor Flor da e 2000.

SCHIFFLER, M. F. Literatura, oratura e oralidade na performance. Revell, Paraíba. 2017.

TAYLOR, D. Performance. Buenos Aires: Ediciones. 2012.

TEIXEIRA, F. Literatura, a “azeitona da empada”. In: MACIEL, Maria Esther et al (Org.). Zooliteratura: A virada animal e vegetal contra o antropocentrismo. Rio Grande do Sul: Unisinos, IHU. 2022.

TURNER, V. O processo ritual: Estrutura e antiestrutura.Petrópolis: Editora Vozes. 2004.

VASCONCELLOS, P.S. Mitos gregos. São Paulo: CERED. 2008.

Published

2025-02-15

How to Cite

Akimo, A. A. (2025). The myth and rite of the Ethahura dance of the Emakhuwa people. Cordis: Revista Eletrônica De História Social Da Cidade, (34), e70053. https://doi.org/10.23925/2176-4174.34.2025e70053