The kidnapping of teaching autonomy
the reduction of the profession and didactics in neoliberal counter-reforms
DOI:
https://doi.org/10.23925/1809-3876.2025v23e65551Keywords:
didactics, teacher training, BNCC, BNC-TrainingAbstract
This article aims to understand how the neoliberal reforms, namely the National Common Curricular Base (BNCC) and the Common National Base for the Initial Training of Basic Education Teachers (BNC-Formation) acquired the autonomy of teachers and how Didactics has been impacted, losing its critical character and adopting an instrumental posture. This study follows a qualitative approach, based on the documentary analysis of the BNCC and the BNC-Training in the light of critical theory. Based on the analyses, it appears that these counter-reforms have a negative impact on teachers' autonomy and cause changes in the nature of Didactics, weakening its critical approach and living it in a merely instrumental approach. This results in a distancing from the perspective of forming an intellectually trained teacher.
References
ALBINO, Ângela Cristina Alves; SILVA, Andréia Ferreira. BNCC e BNC da formação de professores: repensando a formação por competências. Retratos da escola, v. 13, n. 25, p. 137-153, 2019. Disponível em: https://retratosdaescola.emnuvens.com.br/rde/article/view/966. Acesso em: 10 jun. 2023.
ARROYO, Miguel González. Currículo, território em disputa. Petrópolis: Vozes, 2011.
APPLE, Michael W. Educação e poder. Porto Alegre: Artes Médicas, 2002.
APPLE, Michel. W. Ideologia e Currículo. 3. ed. Porto Alegre: Artmed, 2006.
BASSO, Jaqueline Daniela; NETO, Luiz Bezerra. As influências do neoliberalismo na educação brasileira: algumas considerações. Itinerarius Reflectionis, v. 10, n. 1, 2014. Disponível em: https://revistas.ufj.edu.br/rir/article/view/29044. Acesso em: 14 out. 2023.
BAZZO, Vera; SCHEIBE, Leda. De volta para o futuro. Retrocessos na atual política de formação de professores. Retratos da Escola, v. 13, n. 27, p. 669-84, 2019. Disponível em: https://retratosdaescola.emnuvens.com.br/rde/article/view/1038.Acesso em: 3 jan. 2024.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Educação é a base. Brasília: MEC, 2018.
BRASIL. 3ª Versão do Parecer (atualizada em 18/09/19). Diretrizes Curriculares Nacionais e Base Nacional Comum para a Formação Inicial e Continuada de Professores da Educação Básica. Brasília: CNE, 2019a.
BRASIL. Resolução CNE/CP n° 2, de 20 de dezembro de 2019. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Formação Inicial de Professores para a Educação Básica (DCNFIP) e institui a Base Nacional Comum para a Formação Inicial de Professores da Educação Básica. Diário Oficial da União – DF, 2019b. Disponível em: https://www.gov.br/mec/pt-br/cne/resolucoes/resolucoes-cp-2019. Acesso em: 16 dez. 2023.
CÁSSIO, Fernando. L. Base Nacional Comum Curricular: ponto de saturação e retrocesso na educação. Revista Retratos da Escola, v. 12, n. 23, p. 239-253, 2018. Disponível em: https://retratosdaescola.emnuvens.com.br/rde/article/view/887. Acesso em: 02 dez. 2022.
COSTA, Eliane Miranda; MATTOS, Cleide Carvalho; CAETANO, Viviane Nunes da Silva. Implicações da BNC-formação para a universidade pública e formação docente. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, 2021. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/14924. Acesso em: 3 jan. 2024.
DIAS, Rosanne Evangelista; LOPES, Alice Casimiro. Competências na formação de professores no Brasil: o que (não) há de novo. Educação & Sociedade, v. 24, p. 1155-1177, 2003. Disponível em: https://www.scielo.br/j/es/a/zp8nDS8kVpq3Sgvw5YRWyhQ/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 16 maio 2023.
FARIA, Lenilda Rêgo Alburquerque. A centralidade da didática na formação de professores: a crítica à didática crítica não é crítica. In: AROEIRA, Kaline Pereira; PIMENTA, Selma Garrido (orgs.). Didática e Estágio. São Paulo: Appril, 2018. p. 91-110
FÁVERO, Altair Alberto; CONSALTÉR, Evandro; TONIETO, Carina. A lógica do mercado nas políticas e processos de avaliação da Educação Superior. Educar em Revista, v. 36, e74384, 2020.
FRANCO, Maria Amélia Santoro; MASCARENHAS, Aline D. N. O esvaziamento da didática e da pedagogia na (nova) BNC de formação inicial de professor da educação básica. Revista e-Curriculum, São Paulo, v. 19, n. 3, p. 1014-1035, 2021. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/curriculum/article/view/52423. Acesso em: 10 jan. 2024.
GALIAN, Cláudia Valentina Assumpção; LOUZANO, Paula Baptista Jorge. Michael Young e o campo do currículo: da ênfase no “conhecimento dos poderosos” à defesa do “conhecimento poderoso”. Educação e Pesquisa, v. 40, n. 4, p. 1109-1124, 2014. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ep/a/Cqgn6mVxtGt7fLNpTgXwS5L/abstract/?lang=pt. Acesso em: 14 fev. 2023.
GIROUX, Henry. Os professores como intelectuais: rumo a uma pedagogia crítica da aprendizagem. Porto Alegre: Artes Médicas, 1997.
GOODSON, Ivor. Currículo Teoria e História. 8 ed. Petrópolis, Rio de Janeiro, 2008.
HARVEY, David. O neoliberalismo: história e implicações. São Paulo: Loyola, 2008.
HERNANDES, Paulo Romualdo. A reforma do Ensino Médio e a produção de desigualdades na educação escolar. Educação UFSM, v. 44, p. 1-19, 2019. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/reveducacao/article/view/34731. Acesso em: 23 jul. 2023.
HOLANDA, Francisca Helena de Oliveira; FRERES, Helena de Araújo; GONÇALVES, Laurinete Paiva. A pedagogia das competências e a formação de professores: breves considerações críticas. Revista Eletrônica Arma da Crítica, v. 1, n. 1, p. 122-135, 2009. Disponível em: https://repositorio.ufc.br/bitstream/riufc/23045/1/2009_art_fhoholandahfreres.pdf. Acesso em: 04 jun. 2023.
LAVOURA, Tiago Nicola; ALVES, Melina Silva; JUNIOR, Cláudio de Lira Santos. Política de formação de professores e a destruição das forças produtivas: BNC-formação em debate. Práxis Educacional, v. 16, n. 37, p. 553-577, 2020. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/6405. Acesso em: 21 jan. 2024.
LIBÂNEO, José Carlos. Diretrizes Curriculares da pedagogia: imprecisões teóricas e concepção estreita da formação profissional de educadores. Educ. Soc., v. 2, n. 96-Especial, p. 843-876, 2006. Disponível em: https://www.scielo.br/j/es/a/Vc4sdh6KwCDyQPvGGY8Tkmn/?lang=pt. Acesso em: 13 out. 2023
LIBÂNEO, José Carlos. Formação de Professores e Didática para Desenvolvimento Humano. Educação & Realidade, v. 40, n. 2, p. 629-650, 2015. Disponível em: http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S0100-31432015000200629&lng=es&nrm=iso. Acesso em: 13 out. 2023.
MACEDO, Elizabeth Fernandes de. Fazendo a Base virar realidade: competências e o germe da comparação. Revista Retratos da Escola, v. 13, n. 25, p. 39-58, 2019. Disponível em: https://retratosdaescola.emnuvens.com.br/rde/article/view/967. Acesso em: 18 maio 2024.
MORAES, Ana Karolinna Rodrigues. A precarização do trabalho docente e a base nacional comum de formação de professores (BNC-FP). Revista Hominum, v. 9, n.24, p. 1-5, 2023. Disponível em: https://anfope.org.br/anais/index.php/anais/article/view/252. Acesso em: 30 nov. 2023.
MOREIRA, Antônio Flávio Barbosa; SILVA, Tomaz Tadeu. Sociologia e Teoria Crítica do Currículo: uma introdução. In: MOREIRA, Antônio Flávio Barbosa; SILVA, Tomaz Tadeu da (orgs.). Currículo, Cultura e Sociedade. 7. ed. São Paulo: Cortez, 2001. p. 7-37.
NOGUEIRA, Adrinelly Lemes; BORGES, Maria Célia. A BNC-Formação e a Formação Continuada de professores. Revista online de Política e Gestão Educacional, v. 25, n. 1, p. 188-204, 2021. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/rpge/article/view/13875. Acesso em: 07 jan. 2024.
OLIVEIRA, Tiago Fávero de. Contrarreformas neoliberais e formação para o trabalho nos Institutos Federais de Educação, Ciência e Tecnologia: entre o público e o privado. 2023. Tese (Doutorado) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2023.
PACHECO, José Augusto. Estudos Curriculares: para a compreensão crítica da educação. Porto: Porto, 2005.
PEREIRA, Leoclécio Dobrovoski Silva. Crise nas licenciaturas e a luta pela educação no Brasil. Uberlândia: Navegando Publicações, 2018.
PERONI, VERA; CAETANO, Maria Raquel; ARELARO, Lisete Regina Gomes. BNCC: disputa pela qualidade ou submissão da educação? Revista Brasileira de Política e Administração da Educação, v. 35, n. 1, p. 35-56, 2019. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/rbpae/article/view/93094 . Acesso em: 16 out. 2023.
PIMENTA, Selma Garrido; SEVERO, José Leonardo Rolin. A didática na base nacional comum da formação docente no Brasil – guinada ao neotecnicismo no contexto da mercadorização da educação pública. In: CANDAU, Vera Maria; CRUZ, Gisele Barreto; FERNANDES, Claúdia (orgs.). Didática e Fazeres-saberes pedagógicos: diálogos, insurgências e políticas. Petrópolis: Vozes, 2020. p. 104-120.
RAMOS, Marise; PARANHOS, Michelle. Contrarreforma do ensino médio: dimensão renovada da pedagogia das competências? Retratos da Escola, v. 16, n. 34, p. 71-88, 2022. Disponível em: https://retratosdaescola.emnuvens.com.br/rde/article/view/1488 . Acesso em: 12 jan. 2024.
SFORNI, Marta Sueli de Faria. Interação entre Didática e Teoria Histórico-Cultural. Educação & Realidade, v. 40, n. 2, p. 375-397, 2015. Disponível em: https://www.scielo.br/j/edreal/a/Fx3RsNJtkq8QVxzXWCvYg6p/abstract/?lang=pt. Acesso em: 16 out. 2023.
SILVA, Tomaz Tadeu. Documentos de Identidade: uma introdução às teorias do currículo. 3. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2010.
SOUZA, Bárbara Rocha; BORGES, Veronica. Currículo: disputas pela estabilização de um conhecimento “necessário, válido e útil”. Educar em Revista, v. 39, e85938, 2023. Disponível em: https://www.scielo.br/j/er/a/LkzwzbGr5v5NH8THrFyhZ8B/?lang=pt . Acesso em: 18 dez. 2023.
SILVA, Roberto Araújo. Didática líquida: o esvaziamento de sentido em práticas de ensino. In: XXI Encontro Nacional de Didática e Prática de Ensino. Uberlândia. 2022.
YOUNG, Michael. Para que servem as escolas? Educação e Sociedade, v. 28, n. 101, p. 1287-1302, 2007. Disponível em: https://www.scielo.br/j/es/a/GshnGtmcY9NPBfsPR5HbfjG/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 17 jun. 2023.
YOUNG, Michael. Superando a crise na teoria do currículo: uma abordagem baseada no conhecimento. Revista J. Curriculum Studies, v. 45, n. 2 p. 101-118, 2013. Disponível em: https://observatoriodeeducacao.institutounibanco.org.br/api/assets/512286e3-a862-4064-9cb7-e808d3a723f3/. Acesso em: 17 jun. 2023.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Revista e-curriculum

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os autores concedem à revista todos os direitos autorais referentes aos trabalhos publicados. Os conceitos emitidos em artigos assinados são de absoluta e exclusiva responsabilidade de seus autores.Todo o conteúdo da Revista e-Curriculum é aberto para acesso público, propiciando maior visibilidade, alcance e disseminação dos trabalhos publicados.






