“Not everything is rosy”

(de)construction and gender resistance in the curriculum of a Brazilian June Festival Folk Dance Plot

Authors

  • Marcilene da Silva Lima Souza Universidade Federal do Maranhão (UFMA)
  • Danilo Araujo de Oliveira Universidade Federal do Maranhão (UFMA)

DOI:

https://doi.org/10.23925/1809-3876.2025v23e69339

Keywords:

curriculum, gender, cultural studies

Abstract

This article investigates how gender norms are produced and challenged within the cultural curriculum of the plot “Nem tudo são flores” [Not everything is rosy], performed by the Brazilian June Festival folk dance group “Asa Branca do Sertão”. The objective was to analyze the plot as a non-school cultural curriculum. The study is grounded in post-critical curriculum theories and gender studies (Louro, 1997; Paraíso, 2010), exploring how the narratives of the Brazilian June Festival folk dance both reinforce and contest gender norms. Methodologically, videos and songs were analyzed, highlighting themes such as gender-based violence and workplace hierarchies. The results show that the plot exposes patriarchal standards and mobilizes resistance, encouraging women to create new possibilities for existence. The article underscores the importance of gender debate in popular culture and of cultural pedagogy as a tool against social inequalities.

 

Author Biographies

Marcilene da Silva Lima Souza, Universidade Federal do Maranhão (UFMA)

Graduanda do curso de Licenciatura em Pedagogia da Universidade Federal do Maranhão, Centro de Ciências de Codó CCC; Bolsista de iniciação científica do Programa Residência Pedagógica; Foi bolsista e atualmente e voluntaria do Projeto Maria Filó.

 

Danilo Araujo de Oliveira, Universidade Federal do Maranhão (UFMA)

Professor Adjunto da Universidade Federal do Maranhão. Doutor em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação: Conhecimento e Inclusão Social da Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais. Mestre em Educação pela Universidade Federal de Sergipe. Possui graduação em Pedagogia (UNINTER, 2020) e Letras Português/Inglês pela UNIRB Faculdade Atlântico (2013). Lídero do Grupo de Pesquisa sobre Questões e Políticas de Currículo. Membro do Grupo de Estudos e Pesquisas em Currículos e Culturas (GECC) e do Observatório da Juventude.

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Published

2025-07-08

How to Cite

Souza, M. da S. L., & Oliveira, D. A. de . (2025). “Not everything is rosy”: (de)construction and gender resistance in the curriculum of a Brazilian June Festival Folk Dance Plot. Revista E-Curriculum, 23, e69339. https://doi.org/10.23925/1809-3876.2025v23e69339

Issue

Section

Edição Temática ABdC 2025 “Subjetividades e subjetivações ..."