Crisis and control?

The operation of accountability in curricular productions and in subjectivation processes

Authors

  • Divane Oliveira de Moura Silva Universidade Federal de Pernambuco (UFPE)
  • Leandra Cristine Pianco da Silva Universidade Federal de Pernambuco (UFPE)
  • Viviane Rauane Bezerra Silva Universidade Federal de Pernambuco (UFPE)
  • Kátia Silva Cunha Universidade Federal de Pernambuco (UFPE)

DOI:

https://doi.org/10.23925/1809-3876.2025v23e69511

Keywords:

educational accountability, subjectivation processes, affect, identifications, fantasy studies

Abstract

This article investigates accountability as a form of responsibilization in the educational field, analyzing its implications for curricular productions and, consequently, for the formation of subjectivities. The objective of this study is to explore how this practice, originally from the accounting field, has taken root and transformed education policies, shaping affects and subjectivities. The Poststructuralist Discourse Theory of Laclau and Mouffe (2015) is adopted, along with the Logics of Critical Explanation proposed by Glynos and Howarth (2007, 2018). Methodologically, the study highlights how accountability is discursively produced and sustained. The analysis shows that this practice reshapes the collective imaginary through the promise and fantasy of a standardized curriculum capable of resolving a supposed educational crisis. In this dynamic, the logics of accountability emerge, operating in an attempt to control pedagogical work.

 

Author Biographies

Divane Oliveira de Moura Silva, Universidade Federal de Pernambuco (UFPE)

Mestra em Educação Contemporânea pela Universidade Federal de Pernambuco (UFPE). Integrante do Laboratório de Pesquisa em Políticas, Currículo e Docência - UFPE. 

Leandra Cristine Pianco da Silva, Universidade Federal de Pernambuco (UFPE)

Mestra em Educação pela Universidade Federal de Pernambuco (UFPE). Integrante do Laboratório de Pesquisa em Políticas, Currículo e Docência (UFPE). 

Viviane Rauane Bezerra Silva, Universidade Federal de Pernambuco (UFPE)

Mestra em Educação pela Universidade Federal de Pernambuco (UFPE). Integrante do Laboratório de Pesquisa em Políticas, Currículo e Docência - UFPE. 

Kátia Silva Cunha, Universidade Federal de Pernambuco (UFPE)

Doutora em Educação pela Universidade Federal de Pernambuco - UFPE. Professora Associada - UFPE. Coordenadora do Laboratório de Pesquisa em Políticas, Currículo e Docência - UFPE. 

References

ALAWATTAGE, Chandana; AZURE, John De-Clerk. Behind the World Bank’s ringing declarations of “social accountability”: Ghana’s public financial management reform. Critical perspectives on accounting, v. 78, p. 102075, 2021. Disponível em: https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S1045235419300140. Acesso em: 30 jul. 2024.

ALMEIDA, Lucinalva Andrade Ataide de; MAGALHÃES, Priscila Maria Vieira dos Santos; GONÇALVES, Crislainy de Lira. Direito à educação como princípio de justiça social: um olhar para as políticas avaliativas e suas reverberações no cenário curricular. Revista e-Curriculum, v. 17, n. 3, p. 1075-1100, 2019. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/curriculum/article/view/43961. Acesso em: 15 de out. 2024.

BALL, Stephen J. Politics and Policy Making in Education: Explorations in Sociology. London/New York: Routledge, 2012.

BALL, Stephen J. The education debate: Policy and politics in the twenty-first century. 3th Edition. Briston/Chicago: Policy Press, 2017.

BALL, Stephen J.; MAINARDES, Jefferson. Apresentação: Tendências atuais dos Estudos de Políticas Educacionais. In: BALL, Stephen J.; MAINARDES, Jefferson (org.). Pesquisa em políticas educacionais: debates contemporâneos. São Paulo: Cortez, 2024.

BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Dispõe sobre as Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Brasília: Presidência da República, [1996]. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em: 15 de out. 2024.

CARVALHO, Ana Paula Monteiro de; SANTOS, José Deribaldo Gomes dos; MENDES SEGUNDO, Maria das Dores. Responsabilização docente e profissionalização da força de trabalho: necessidades da crise estrutural do capital. Revista e-Curriculum, v. 20, n. 2, p. 893-922, 2022. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/curriculum/article/view/36224. Acesso em: 15 de out. 2024.

CHAPMAN, Christopher S.; COOPER, David J.; MILLER, Peter. Linking accounting, organizations, and institutions. In: CHAPMAN, Christopher S.; COOPER, David J.; MILLER, Peter (org.). Accounting, organizations, and institutions: essays in honour of Anthony Hopwood. New York: Oxford University Press, 2009. p. 1-29.

CLARKE, Matthew. Education and the Fantasies of Neoliberalism: Policy, Politics and Psychoanalysis. New York: Routledge, 2021.

CLARKE, Matthew; PHELAN, Anne. Teacher education and the political: The power of negative thinking. New York: Routledge, 2017.

COSTA, Hugo Heleno Camilo. Pensar as políticas de currículo: impressões no debate sobre raciocínio geográfico. Revista Signos Geográficos, v. 3, p. 1–20, 2021. Disponível em: https://revistas.ufg.br/signos/article/view/70139. Acesso em: 10 nov. 2024.

DARDOT, Pierre; LAVAL, Christian. Anatomia do novo neoliberalismo. Revista IHU Online, v. 25, 2019. Disponível em: https://www.ihu.unisinos.br/categorias/591075-anatomia-do-novo-neoliberalismo-artigo-de-pierre-dardot-e-christian-laval. Acesso em: 16 out. 2024.

GLYNOS, Jason; BURITY, Joanildo; OLIVEIRA, Gustavo Gilson Souza de. Critical Fantasy Studies: neoliberalism, education and identification. An interview with Jason Glynos. Serie-Estudos, v. 24, n. 52, p. 145-170, 2019. Disponível em: https://serieucdb.emnuvens.com.br/serie-estudos/article/view/1378. Acesso em: 29 set. 2024.

GLYNOS, Jason; HOWARTH, David. Explicação crítica em Ciências Sociais: a abordagem das lógicas. In: LOPES, Alice; OLIVEIRA, Anna; OLIVEIRA, Gustavo (org.). A teoria do discurso na pesquisa em educação. Recife: UFPE, 2018. p. 53-103.

GLYNOS, Jason; HOWARTH, David. Logics of Critical Explanation in Social and Political Theory. Londres: Routledge, 2007.

GULSON, Kalervo; CLARKE, Matthew; PETERSEN, Eva Bendix. Education policy and contemporary theory. Abingdon: Routledge, 2015.

HAYNE, Christie; SALTERIO, Steven E. Accounting and auditing. In: BOVENS, Marcus Alphons Petrus; GOODIN, Robert E.; SCHILLEMANS, Thomas (org.). The Oxford handbook public accountability. New York: Oxford handbooks, 2014. p. 421-440.

HOWARTH, David. Discourse. Concepts in the social science. Buckingham/Philadelphia: Open University Press, 2000.

HOWARTH, David. Ernesto Laclau: post-Marxism, populism and critique. New York: Routledge, 2015.

HOWARTH, David; GRIGGS, Steven. Poststructuralist discourse theory and critical policy studies: interests, identities and policy change. In: FISCHER, Frank; TORGERSON Douglas; DURNOVÁ, Anna; ORSINI, Michael (org.). Handbook of critical policy studies. New Jersey: Edward Elgar Publishing, 2015. p. 111-127.

HOWARTH, David; NORVAL, Aletta; STAVRAKAKIS, Yannis (org.). Discourse theory and political analysis: Identities, hegemonies and social change. Manchester: Manchester University Press, 2000.

HOWARTH, David; STAVRAKAKIS, Yannis. Introducing Discourse Theory and Political Analysis. In: HOWARTH, David R.; NORVAL, Aletta J.; STAVRAKAKIS, Yannis (org.), Discourse Theory and Political Analysis: Identities, Hegemonies, and Social Change. Manchester: Manchester University Press, 2000. p. 1-23.

LACAN, Jacques. O Seminário, livro 5: As formações do inconsciente. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1999.

LACAN, Jacques. O Seminário, Livro 8: A Transferência. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2010.

LACLAU, Ernesto. Nuevas reflexiones sobre la revolución de nuestro tiempo. Buenos Aires: Nueva Visión, 2000.

LACLAU, Ernesto. Glimpsing the future. In: CRITCHLEY, Simon; MARCHART, Oliver (org.). Laclau: a critical reader. London/New York: Routledge, 2004. p. 279-328.

LACLAU, Ernesto. Emancipação e diferença. Rio de Janeiro: EdUERJ, 2011.

LACLAU, Ernesto. A razão populista. Tradução de Carlos Eugênio Marcondes de Moura. São Paulo: Três estrelas, 2013.

LACLAU, Ernesto. The impossibility of society. In: ANGERMULLER, Johannes; WODAK, Ruth; MAINGUENEAU, Dominique (org.). The Discourse Studies Reader: Main currents in theory and analysis. Amsterdam/Philadelphia: John Benjamins Publishing Company, 2014. p. 122-126.

LACLAU, Ernesto; MOUFFE, Chantal. Hegemonia e Estratégia Socialista: Por uma política democrática radical. São Paulo: Intermeios, 2015.

LOPES, Alice Casimiro. Teoria Pós-críticas, política e currículo. Revista Educação, Sociedade e Cultura, n. 39, p. 7-23, 2013. Disponível em: https://ojs.up.pt/index.php/esc-ciie/article/view/311. Acesso em: 15 set. 2024.

MAIA, Eridan Rodrigues; OLIVEIRA, Marcia Betania de. Formação de gestores escolares cearenses no contexto das parcerias público-privadas. Revista e-Curriculum, v. 17, n. 4, p. 1604-1625, 2019. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/curriculum/article/view/44938. Acesso em: 15 de out. 2024.

MEC. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Resolução CNE/CP n.º 2, de 22 de dezembro de 2017. Institui e orienta a implantação da Base Nacional Comum Curricular da Educação Básica, a ser respeitada obrigatoriamente ao longo das etapas e respectivas modalidades no âmbito da Educação Básica. Brasília: MEC/CNE, 2017. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/historico/RESOLUCAOCNE_CP222DEDEZEMBRODE2017.pdf. Acesso em: 02 nov. 2024.

MIORELLI, Romina. The discourse on civil society in poverty reduction policy in the Argentina of the 1990s: the neoliberal and populist political project’s struggles for hegemony. 2008. Tese de Doutorado. London School of Economics and Political Science, 2008.

MOUFFE, Chantal. Decision, deliberation and democratic ethos. Philosophy Today, v. 41, n. 1, p. 24–30, 1997. Disponível em: https://www.proquest.com/openview/dc72969acdd895cbeb704d849f22dfb1/1?cbl=42445&pq-origsite=gscholar. Acesso em: 10 ago. 2024.

MOUFFE, Chantal. The Democratic Paradox. English Edition. London/New York: Radical Thinkers - Verso, 2009.

MOUFFE, Chantal. Agonistics: Thinking the World Politically. London: Verso, 2013.

MOUFFE, Chantal. L'illusion du consensus. Paris: Albin Michel, 2016.

OLIVEIRA, Gustavo Gilson; OLIVEIRA, Anna Luiza; MESQUITA, Rui Gomes de. A Teoria do Discurso de Laclau e Mouffe e a Pesquisa em Educação. Educação & realidade, v. 38, p. 1327-1349, 2013. Disponível em: https://www.scielo.br/j/edreal/a/tt3RpF8zjvRZDNwtcQS4Snk/abstract/?lang=pt . Acesso em: 17 jun. 2024.

SAFATLE, Vladimir; SILVA JUNIOR, Nelson da; DUNKER, Christian. Neoliberalismo como gestão do sofrimento psíquico. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2020.

SCHILLEMANS, Thomas; OVERMAN, Sjors; FLINDERS, Matthew; LAEGREID, Per; MAGGETTI, Martino; PAPADOPOULOS, Yannis; WOOD, Matthew. Public sector accountability styles in Europe comparing accountability and control of agencies in the Netherlands, Norway, Switzerland and the UK. Public Policy and Administration, v. 39, n. 1, p. 125-146, 2024. Disponível em: https://journals.sagepub.com/doi/10.1177/09520767221098292. Acesso em: 15 jul 2024.

SILVA, Divane Oliveira de Moura. Emaranhados sociais, políticos e fantasmáticos no sistema avaliativo educacional pernambucano: nas assombrações constitutivas, o que deixamos de enxergar? 2023. Dissertação (Mestrado em Educação Contemporânea) - Universidade Federal de Pernambuco, Caruaru, 2023.

SILVA, Itamar Mendes da; NAJJAR, Jorge Nassim Vieira; LIMA, Marcelo. Gestão curricular no ensino superior: contextos de desenvolvimento. Revista e-Curriculum, v. 18, n. 1, p. 40-62, 2020. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/curriculum/article/view/45279. Acesso em: 15 de out. 2024.

WARREN, Rebecca; CARTER, David; GLYNOS, Jason; VOUTYRAS, Savvas. Articulating the ‘How’of Social Return on Investment: Foregrounding the Plural and Pluralizing Character of Its ‘Moments of Judgment’. Financial Accountability & Management, 2024. Disponível em: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/faam.12415. Acesso em: 30 out. 2024.

Published

2025-07-08

How to Cite

Silva, D. O. de M., Silva, L. C. P. da, Silva, V. R. B., & Cunha, K. S. (2025). Crisis and control? The operation of accountability in curricular productions and in subjectivation processes. Revista E-Curriculum, 23, e69511. https://doi.org/10.23925/1809-3876.2025v23e69511

Issue

Section

Edição Temática ABdC 2025 “Subjetividades e subjetivações ..."