EDUCATIONAL PRODUCTS IN PROFESSIONAL MASTER'S DEGREES

the production in Science and Mathematics Teaching from 2017 to 2019

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/2358-4122.2021v8i2p73-91

Keywords:

Professional Master's, Educational products, Teaching area, Mathematics

Abstract

With the creation of the Professional Master's (MP) courses, and their institutionalization in Brazil in 1998, actions that contribute to reduce the gap between the research developed in the post-graduation and the teaching carried out in the educational context, mainly in Basic Education, gain notoriety. However, one of the main discussions around the Professional Master's Degree, in the Teaching Area, is to characterize and understand the nature of educational products. Thus, this work has the objective to present an analysis of educational products elaborated from the research carried out from 2017 to 2019 in six Postgraduate courses in the area of Teaching in the Professional Master's modality, in an attempt to make appointments and questions that can contribute to an even greater qualification of this production in the scope of brazilian Professional Masters. The courses chosen were those belonging to programs that had a 5 (maximum) concept in the evaluation of the Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel (CAPES) in the 2013-2016 quadrennium. In our search, by assessment area, we considered the six programs that developed products related to Mathematics. Thus, this study is supported by quantitative and qualitative data, being a bibliographic nature State of the Art research, whose corpus of analysis was composed of 259 products collected from the databases made available on the websites of the selected programs. The analysis of the materials revealed, among other results, that most of the research was carried out in Elementary School - Final Years. It also revealed little diversity of products, highlighting, quantitatively, the sequences of activities and concentration of productions that address specific mathematical content. Based on the results of the research, we conclude that it is necessary to develop actions that contribute to the improvement of quality and to the dissemination and effective use of educational products.

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Author Biographies

Luciano Soares Gabriel, Universidade Cruzeiro do Sul

Possui graduação em Matemática pela Universidade Estadual do Norte do Paraná (2004); graduação em Pedagogia pela UNINOVE (Universidade Nove de Julho), Especialização Lato sensu em Estatística pela Universidade Estadual de Londrina. É mestre no Ensino de Ciências e Matemática pela UNICSUL (Universidade Cruzeiro do Sul). Possui vasta experiência em gestão escolar. Tem também experiência na área de Matemática, com ênfase em Geometria e Trigonometria e atualmente é doutorando do programa de pós-graduação de Ensino de Ciências e Matemática pela UNICSUL (Universidade Cruzeiro do Sul).

Norma Suely Gomes Allevato, Universidade Cruzeiro do Sul

Possui graduação em Licenciatura e Bacharelado em Matemática pela Universidade Estadual de Londrina (1985), Mestrado em Matemática Pura pela Universidade Estadual de Londrina (1991) e doutorado em Educação Matemática pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (2005). Atualmente é membro associado da Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho e docente e pesquisadora do Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Matemática da Universidade Cruzeiro do Sul, desenvolvendo atividades também no curso de Licenciatura em Matemática. Tem vasta experiência docente na Educação Superior, ministrando disciplinas da área de Matemática nos mais diversos cursos e na área de Educação, com ênfase em Educação Matemática, atuando principalmente nos seguintes temas: matemática, educação matemática, resolução de problemas, computadores, formação de professores e ensino-aprendizagem.

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Published

2021-10-21

How to Cite

Gabriel, L. S., & Gomes Allevato, N. S. (2021). EDUCATIONAL PRODUCTS IN PROFESSIONAL MASTER’S DEGREES: the production in Science and Mathematics Teaching from 2017 to 2019. Ensino Da Matemática Em Debate, 8(2), 73–91. https://doi.org/10.23925/2358-4122.2021v8i2p73-91

Issue

Section

Artigos