Mathematics Teaching-Learning via Problem Solving: reflections from the focus of critical meaningful learning

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/2358-4122.2022v9i255547

Keywords:

Subversive Learning, Problems solution, Teaching Theory, David Ausubel

Abstract

Based on the assumption that it is essential that mathematics teachers seek subsidies to support their teaching-learning process, this study aims to highlight the principles of Critical Meaningful Learning that can be fostered in Mathematics Teaching-Learning via Problem-Solving (MTLvPS). Through a descriptive theoretical study, we seek to analyze the five actions of Proença (2018) in light of the 11 principles of Moreira (2010). We realized that the main relation is to work the previous knowledge of the students, based on a given mathematical situation, in order to promote an articulation, focused on the construction of the content/concept/subject that is desired to be taught, that is, the new knowledge. In this process of teaching mathematics, we have identified that

all the principles of Critical Meaningful Learning are valued by MTLvPS. We believe that the relationships we have identified provide the foundation for classroom work that is based on Mathematics Teaching-Learning via Problem-Solving.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Luiz Otavio Rodrigues Mendes, Universidade Estadual de Maringá

Doutorando em Educação paraa Ciência e a Matemática

Marcelo Carlos de Proença, Universidade Estadual de Maringá

Professor do programa de Pós-graduação em Educação para a Ciência e a Matemática

Marco Antonio Moreira, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Professor na Universidade Federal do Rio Grande do Sul

References

AUSUBEL, David Paul. The psychology of meaningful verbal learning. 1. ed. New York: Grune e Stratton, 1963.

AUSUBEL, David Paul. Aquisição e Retenção de Conhecimentos: uma perspectiva cognitiva. 1. ed. New York: Kluwer Academic Publishers, 2002. 243 p. Tradução Lígia Teopisto.

AUSUBEL, David Paul; NOVAK, Joseph. D.; HANESIAN, Helen. Educational psychology: a cognitive view. 2. ed. New York: Holt Rinehart e Winston, 1978.

BARROS, Aidil Jesus Paes; LEHFELD, Neide Aparecida de Souza. Fundamentos de Metodologia: um guia para a iniciação científica. 2. ed. São Paulo: Makron Books, 2000.

CHIRONE, Adriana Regina da Rocha; MOREIRA, Marco Antonio; SAHELICES, Concesa Caballero. Aprendizagem significativa crítica no ensino dos números e seus conjuntos. Revista Dynamis, [S.l.], v. 27, n. 2, p. 03-19, set. 2021.

GIL. Antonio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. 5. ed. São Paulo: Atlas, 2007.

MAYER, Richard Edward. Implications of cognitive psychology for instruction in mathematical problem solving. IN: SILVER, E. A. (Ed.) Teaching and learning mathematical problem solving: multiple research perspective. Hillsdale: LEA, 1985. p. 123-138.

MENDES, Luiz Otavio Rodrigues.; PROENÇA, Marcelo Carlos de. O Ensino de Matemática via resolução de problemas na formação inicial de professores. Revista de Educação Matemática, São Paulo: v. 17, p. 01-24, 2020.

MOREIRA, Marco Antonio. Aprendizagem Significativa Crítica. Porto Alegre: Instituto de Física, 2005. Publicada também em Indivisa, Boletín de Estúdios e Investigación, n°6, p. 83-101, 2005, com o título Aprendizaje Significativo Crítico 2ª edição, 2010.

MOREIRA, Marco Antonio. Aprendizagem Significativa: a teoria e textos complementares. 1. ed. São Paulo: Livraria da Física, 2011.

MOREIRA, Marco Antonio. O que é afinal, aprendizagem significativa? Qurriculum, Laguna: v. 2, n. 3, p. 1-27, 2012.

MOREIRA, Marco Antonio. Teorias de Aprendizagem. 2. ed. São Paulo: Editora Pedagógica e Universitária, 2017.

MIZUKAMI, Maria da Graça Nicoletti. Ensino: as abordagens do processo. 1. ed. São Paulo: EPU, 1986.

ONUCHIC, Lourdes de la Rosa.; ALLEVATO, Norma Suely. Gomes. Pesquisa em resolução de problemas: caminhos, avanços e novas perspectivas. Boletim de Educação Matemática, São Paulo, v. 25, n. 41, p. 73-98, 2011.

PROENÇA, Marcelo Carlos de. Resolução de problemas: encaminhamentos para o ensino e a aprendizagem de Matemática em sala de aula. 1. ed. Maringá: Eduem, 2018.

SEIXAS, Geovânia dos Santos; SANTAROSA, Maria Cecília Pereira; FERRÃO, Naíma Soltau. Educação Financeira na EJA: proposta de uma sequência didática à luz da Teoria da Aprendizagem Significativa Crítica. Research, Society and Development, v. 9, n. 11, p. 1-24, 2020.

Published

2022-10-11

How to Cite

Mendes, L. O. R., Proença, M. C. de ., & Moreira, M. A. . (2022). Mathematics Teaching-Learning via Problem Solving: reflections from the focus of critical meaningful learning. Ensino Da Matemática Em Debate, 9(2), 17–36. https://doi.org/10.23925/2358-4122.2022v9i255547

Issue

Section

Artigos