Mathematical literacy

perspectives and meaning making in the Brazilian context

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/2358-4122.2022v9i157405

Keywords:

Mathematical literacy, education policy, brazilian educational context

Abstract

The aim of this paper is to highlight the perspectives of Brazilian documents about mathematical literacy in the last 25 years and discuss the different terminologies and attributed meanings in the Brazilian educational context. With a theoretical nature, this work is a bibliographical research that assessed the National Curriculum Parameters, Common National Curriculum Base and National Literacy Policy of Brazil. In this development, we identified the terms “letramento matemático”, “literacia numérica” and “numeracia” and the meanings attributed to them, as well as the influence of international organizations as OCDE and UNESCO, characteristics of the globalization process. We argue that the nomenclature interruption in the official documents hinders the terms and implies in ephemerality of the practices of schools and teacher training programs, moreover, there is the need for theoretical advances about the theme, in dialog with teachers’ practices and knowledge.

Metrics

Metrics Loading ...

References

ANDRADE, M. E. B; ESTRELA, S. C. A Concepção de Alfabetização e Letramento na Política Nacional de Alfabetização (PNA): entre tropeços e retrocessos. Revista Diálogo Educacional, v. 21, n. 69, 2021, p. 846-873.

ARRUDA, F. S de; FERREIRA, R. dos S.; LACERDA, A. G. Letramento Matemático: um olhar a partir das competências matemáticas propostas na Base Nacional Comum Curricular do Ensino Fundamental. Ensino da Matemática em Debate, São Paulo, v. 7, n. 2, p. 181-207, 2020.

BRASIL. Ministério da Educação. Lei nº 9394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Diário Oficial República Federativa do Brasil, Brasília, 1996.

BRASIL. Ministério da Educação. Parâmetros Curriculares Nacionais: Introdução aos parâmetros curriculares nacionais/Secretaria de Educação Fundamental. MEC/SEF, Brasília, 1997a.

BRASIL. Ministério da Educação. Parâmetros Curriculares Nacionais: Matemática/Secretaria de Educação Fundamental. Brasília, 1997b.

BRASIL. Ministério da Educação. Diretrizes Curriculares Nacionais Gerais da Educação Básica. MEC, SEB, DICEI, Brasília, 2013.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular: Educação é a base. Ministério da Educação, Brasília, Brasil, 2018.

BRASIL. Ministério da Educação. Política Nacional de Alfabetização. Secretaria de Alfabetização. MEC, SEALF, Brasília, 2019.

CARVALHO, L. R. V. Por dentro da BNCC: um olhar para o letramento matemático. Dissertação (Mestrado em Ciências). Ribeirão Preto: Universidade de São Paulo, 2021.

DANYLUK, O. Alfabetização matemática: as primeiras manifestações da escrita infantil. Porto Alegre: Sulina, Passo Fundo: Edipuf, 1998.

DINIZ-PEREIRA, J. E. As licenciaturas e as novas políticas educacionais para a formação docente. Educação & Sociedade, v. XX, n. 68, p.109-125, 1999.

FONSECA, M. C. F. R. A educação matemática e a ampliação das demandas de leitura e escrita da população brasileira. In FONSECA, M. C. F. R. (org.). Letramento no Brasil habilidades matemáticas: reflexões a partir do INAF 2002. (p. 11-30). São Paulo: Global Ação educativa Assessoria, Pesquisa e Informação: Instituto Paulo Montenegro, 2004.

FREIRE, P. Entrevista concedida a Ubiratan D´Ambrosio e Maria do Carmo Domite. 1996. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=0GVrgnk_Tns.

GONÇALVES, H. A. O conceito de letramento matemático: algumas aproximações. Virtú, v. 2, 2005. p. 1-12. Disponível em: https://www.ufjf.br/virtu/edicoes-anteriores/segunda/. Acesso em 24 de abril de 2021.

KLEIMAN, A. B. (org.). Os significados do Letramento: uma nova perspectiva sobre a prática social da escrita. Campinas: Mercado de Letras, 1995.

MAIA, M. G. B. Alfabetização matemática: aspectos concernentes ao processo na perspectiva de publicações brasileiras. Tese (Doutorado em Educação Matemática). São Paulo: Pontifícia Universidade Católica São Paulo, 2013.

ORTIGÃO, M. I. R; SANTOS, M. J. C.; LIMA, R. L. Letramento em Matemática no PISA: o que sabem e podem fazer os estudantes? Zetetiké, v. 26, n. 2, 2018, p. 375-389.

ROJO, R. Letramentos múltiplos, escola e inclusão social. São Paulo: Parábola Editorial, 2009.

SOARES, M. Letramento: um tema em três gêneros. Belo Horizonte: Autêntica, 2004.

UNESCO. Education for all global monitoring report 2006: literacy for life, 2006.

TOLEDO, M. E. R. de O. Numeramento e escolarização: o papel da escola no enfrentamento das demandas matemáticas cotidianas. In: FONSECA, M. C. F. R. (org.). Letramento no Brasil habilidades matemáticas: reflexões a partir do INAF 2002. (p. 91-106). São Paulo: Global Ação educativa Assessoria, Pesquisa e Informação: Instituto Paulo Montenegro, 2004.

Published

2022-06-20

How to Cite

Cecco, B. L., & Bernardi, L. T. M. dos S. (2022). Mathematical literacy: perspectives and meaning making in the Brazilian context. Ensino Da Matemática Em Debate, 9(1), 85–101. https://doi.org/10.23925/2358-4122.2022v9i157405

Issue

Section

Artigos