An Analysis of Videos of the MathGurl Chanel
DOI:
https://doi.org/10.23925/2358-4122.2022v9i257758Keywords:
Image of Mathematics, Digital videos, YoutubersAbstract
In this article we present the results of a research which the objective was to investigate aspects of the public image of mathematics in videos from the MathGurl YouTube channel. We analyzed 127 videos published on this Channel until January 2020. Based on this analysis, considering the notions of representative sampling and case study in qualitative research, we present a discussion about three videos. We also adapted film theoretical lenses to carry out our analysis. Although the videos reproduce some stereotypes about doing mathematics, several alternative images are constructed, such as the role of women in the mathematical activity, the use of “youtuber” language, humorous narrative elements, among others.
Metrics
References
BARROSA, L. A. L. “Os homens são naturalmente melhores em matemática que as mulheres”: um discurso que persiste. Revista Diversidade e Educação, v. 4, n. 2, 2016, p. 33 – 41.
BICUDO, M. A. V. A pesquisa em educação matemática: a prevalência da abordagem qualitativa. Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia, v. 5, n. 2, São Paulo, mai. - ago. 2012.
BICUDO, M. A. V. Pesquisa em Educação Matemática. Pro-posições, v. 4, n. 1, São Paulo, mar. 1993.
BOORSTIN, J. The Hollywood Eye. What makes movies work. New York: Cornelia & Michael Bessie Books, 1990.
BORBA, M. C.; SCUCUGLIA, R. R. S.; GADANIDIS, G. Fases das Tecnologias Digitais em Educação Matemática: sala de aula e internet em movimento. 1. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2014.
D’AMBROSIO, U. Educação Matemática: Da teoria a prática. Campinas: Papirus, 1996.
LIM, C. S.; ERNEST, P. Public Images of Mathematics. Philosophy of Mathematics Education Journal, n.11, p.44–56, 1999.
MORAN, J. M. O Vídeo na Sala de Aula. Comunicação e Educação, v. 2, p. 27–35, 1995.
PICKER, S. H.; BERRY, J. S. Investigating pupils’ images of mathematicians. Educational Studies In Mathematics, v. 43, n. 1, p. 65–94, 2001.
POWELL, A. B.; FRANCISCO, J.; MAHER, C. Uma abordagem à análise de dados de vídeo para investigar o desenvolvimento das ideias matemáticas e do raciocínio de estudantes. Boletim de Educação Matemática, Rio Claro, v. 21, n. 1, p.81-140, jan./jun. 2004.
RENSAA, R. J. The Image of a Mathematician. Philosophy of Mathematics Education, Exeter, v.19, n 1, dez. 2006.
ROCK, D.; SHAW, J. M. Exploring Children's Thinking about Mathematicians and Their Work. Teaching Children Mathematics, v. 6, n. 9, 2000.
SCUCUGLIA, R. R. S. Narrativas Multimodais: a imagem dos matemáticos em performances matemáticas digitais, Bolema, v. 28, p. 950-973, Rio Claro, ago. 2014.
SCUCUGLIA, R. R. S. Performance Matemática Digital: Arts-based Research, Sipeq – V Seminário Internacional de Pesquisa e Estudos Qualitativos, Foz do Iguaçu, jun. 2018.
SCUCUGLIA, R. R. S.; SOARES, L. F. Imagens sobre a matemática construídas por alunos dos anos iniciais do ensino fundamental. Ensino da Matemática em Debate, v. 6, n. 3, p. 1-28. São Paulo, 2019.
WATSON, A.; MASON, J. Surprise and Inspiration. Mathematics teaching incorporating micromath. Derby, v. 200, n. 1.p. 4-7, jan. 2007.
WALSH, M. Multimodal Literacy: Researching Classroom Practice. Sydney: e:lit, Primary Teachers Association of Australia, 2011.
ZAMONEL, et. al. Aspectos Estéticos Envolvendo a Imagem Pública da Matemática. SILVA, Ricardo Scucuglia da; IDEM, Rita de Cássia (Orgs.). Experiências Estéticas em Educação Matemática. Porto Alegre: Editora Fi, 2021, p. 272-295.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Ensino da Matemática em Debate
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Este obra está licenciado com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.