Workshop on Critical and Creative Thinking in Mathematics with 9th Grade Elementary School Students

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/2358-4122.2022v9i358813

Keywords:

Creative Learning, Critical and Creative Thinking, Creativity in Mathematics, Teaching and Learning, Polyedra

Abstract

Critical and creative thinking in Mathematics has been the focus of studies in educational contexts which seek to improve students’ creative processes. The aim herein is to investigate whether resorting to a workshop involving polyhedra is capable of fostering critical and creative thinking in Mathematics in a group of elementary students in a school in Brasília, DF, Brazil. With the approach of qualitative research, a case study is presented, whose information produced with the participation of those involved, was the methodological object of Content Analysis. Students suggest the need of engaging and dynamic teaching approaches, with the possibility of innovation in terms of dealing with mathematical knowledge in daily life. The conclusion herein is that the pedagogical approach which fosters critical and creative thinking made changes in students’ attitude towards developing knowledge in the classroom possible.

Metrics

Metrics Loading ...

References

ALENCAR, Eunice Maria Lima Soriano de. Psicologia da criatividade. Porto Alegre: Artes Médicas Sul, v. 1. 1986.

ALENCAR, Eunice Maria Lima Soriano de. O Processo da criatividade. São Paulo: Makron Books, 2000.

BARDIN, Laurence. Análise de Conteúdo. Lisboa: Edições 70, 2011.

BEZERRA, Wescley Well Vicente; GONTIJO, Cleyton Hércules; FONSECA, Mateus Gianni. Promovendo a Criatividade em Matemática em Sala de Aula por Meio de Feedbacks. Acta Sci, 1-17, Jan./Fev. 2021.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília (2018). Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf. Acesso em: 12 de jun. 2021.

BRASIL Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Brasil no Pisa 2022 [recurso eletrônico]. Brasília: Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. 2022.

BRUNET, Luc. Clima de trabalho e eficácia da escola. In: Nóvoa, A. (Coord). As organizações escolares em análise Lisboa: Publicações Dom Quixote; Instituto de Inovação em Educação, p. 125-140, 1992.

CARVALHO, Alexandre Tolentino de. Criatividade compartilhada em matemática: do ato isolado ao ato solidário. 2019. 350 f. Tese (Doutorado em Educação) - Faculdade de Educação, Universidade de Brasília, Brasília, 2019.

CARVALHO, Alexandre Tolentino de. Criatividade, desempenho escolar e clima para a criatividade nas aulas de matemática: possíveis relações. In: GONTIJO, Cleyton Hércules; FONSECA, Mateus Gianni (Orgs). Criatividade em matemática: lições de pesquisa. Curitiba: CRV, 2020.

COSTA, Ildenice Lima; SILVA, Alessandra Lisboa; GONTIJO, Cleyton Hércules. Oficinas de Criatividade em Matemática: uma experiência nos anos iniciais. Zetetiké (UNICAMP), v. 29, p. 1-18, 2021.

COSTA, Ildenice Lima; GONTIJO, Cleyton Hércules. Oficinas de criatividade: o desafio de inovar no ensino-aprendizagem. REnCiMa, São Paulo, v. 12, n. 6, p. 1-21, out./dez. 2021.

CSIKSZENTMIHALYI, Mihaly. Creativity. New York: HarperCollins, 1996.

FERNANDES, Domingos. Avaliação do desempenho docente: desafios, problemas e oportunidades. Cacém: Texto Editores, 2008.

FLEITH, Denise de Souza. A promoção da criatividade no contexto escolar. Talento criativo: expressão em múltiplos contextos, p. 143-158, 2007.

FONSECA, Mateus Gianni. Construção e validação de instrumentos de medida de criatividade no campo da matemática para estudantes concluintes da educação básica. 104 f. Dissertação (Mestrado em Educação). Universidade de Brasília, Brasília, 2015.

FONSECA, Mateus Gianni; GONTIJO, Cleyton Hércules. Stimulating High School Student Creativity, Motivation, and Mathematics Performance with Classes Based on Creativity Techniques. Acta Scientiae (Canoas), 24(2), 1-36, Mar./Apr. 2022.

FONSECA, Mateus Gianni; GONTIJO, Cleyton Hércules. Pensamento Crítico e Criativo em Matemática: uma Abordagem a partir de Problemas Fechados e Problemas Abertos. Perspectivas da Educação Matemática, v. 14, n. 34, p. 1-18, 2021.

FONSECA, Mateus Gianni; GONTIJO, Cleyton Hércules. Infográfico: Oficinas de estímulo ao pensamento crítico e criativo em matemática de Gontijo. Jun. de 2020a. Disponível em: https://bit.ly/pensamentocriticoecriativoemmatematica. Acesso em: 20 jun de 2022.

FONSECA, Mateus Gianni; GONTIJO, Cleyton Hércules. Estimulando a criatividade, motivação e desempenho em matemática: uma proposta para a sala de aula. Curitiba: CRV, 2021.

FONSECA, Mateus Gianni; GONTIJO, Cleyton Hércules. Pensamento crítico e criativo em Matemática em diretrizes curriculares nacionais. Ensino em Re-Vista, p. 956-978, 2020b.

GONTIJO, Cleyton Hércules. Criatividade(s) em Matemática: Bases teóricas e aplicações pedagógicas [Canal do Grupo PI Brasília]. Publicado em 17 de agosto de 2020. Disponível em: YouTube. https://youtu.be/6sRkhq16wbM. Acesso em: 10 de jun. 2022.

GONTIJO, Cleyton Hércules. Relações entre criatividade, criatividade em matemática e motivação em matemática de alunos do ensino médio. 194 f. Tese (Doutorado em Psicologia) - Instituto de Psicologia, Universidade de Brasília, Brasília, 2007.

GONTIJO, Cleyton Hércules; FONSECA, Mateus Gianni. O lugar do pensamento crítico e criativo na formação de professores que ensinam matemática. Revista Brasileira de Ensino de Ciências e Matemática, v. 3, n. 3, p. 732-747, ed. Esp. 2020a.

GONTIJO, Cleyton Hércules; FONSECA, Mateus Gianni (Orgs.). Criatividade em matemática: lições de pesquisa. Curitiba: CRV, 2020b.

GONTIJO, Cleyton Hércules; FONSECA, Mateus Gianni. Oficinas de pensamento crítico e criativo na formação docente em matemática: uma experiência com estudantes do Pibid. Paradigma, Vol. XLIII, Edición Temática Nro.1, p. 318-341, enero de 2022.

GONTIJO, Cleyton Hércules [et al.]. Criatividade em matemática: conceitos, metodologia e avaliação. Brasília: Editora Universidade de Brasília, 2019.

GONTIJO, Cleyton Hércules; SILVA, Erondina Barbosa da. & CARVALHO, Rosália Policarpo Fagundes. A criatividade e as situações didáticas no ensino e aprendizagem da matemática. Revista - Linhas Críticas, vol. 18, nº 35, 29–46. 2012. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/3839. Acesso em: 15 jun. 2022.

LOPES, José; SILVA, Helena; MORAIS, Eva. (2019). Teste do Pensamento Crítico e Criativo para estudantes do ensino superior. Revista Lusófona de Educação, v. 44, n. 44, 2019.

MINAYO, Maria Cecília de Souza. O desafio da pesquisa social. In: DESLANDES, S. F.; GOMES, R.; MINAYO, M. C. S. (Org.). Pesquisa Social: teoria, método e criatividade. Revista e atualizada. 25. ed. Petrópolis: Vozes, p. 9-29, 2007.

MORAES, Roque. Análise de conteúdo. Revista Educação, Porto Alegre, RS, v. 22, n. 37, p. 7- 32, 1999.

OCDE (2019). Framework for the Assessment of Creative Thinking in PISA 2021: Third Draft. Paris: OCDE. Disponível em: https://www.oecd.org/pisa/innovation/creative-thinking/. Acesso em: 12 jun. de 2022.

ROCHA, Alberto; FONSECA, Helena. Como potenciar o pensamento crítico e criativo em contexto escolar? Lisboa, dde.mec.pt, 2017.

STERNBERG, Robert. J; GRIGORENKO, Elena. L. Inteligência plena: ensinando e incentivando a aprendizagem e a realização dos alunos. Porto Alegre: Artmed, 2003.

TREMBLAY, Gaëtan. Criatividade e pensamento crítico. Intercom: Revista Brasileira de Ciências da Comunicação, v. 34, p. 255-266, 2011.

VINCENT-LANCRIN, S.; GONZÁLEZ-SANCHO, C.; BOUCKAERT, M.; DE LUCA, F.; FERNÁNDEZ-BARRERA, M.; JACOTIN, G.; URGEL, J.; VIDAL, Q. Desenvolvimento da criatividade e do pensamento crítico dos estudantes: o que significa na escola / [coordenação geral Instituto Ayrton Senna; tradução Carbajal Traduções]. São Paulo: Fundação Santillana, 2020.

YIN, Robert K. Estudo de caso: planejamento e métodos. Porto Alegre, RS: Bookman, 2005.

Published

2022-12-30

How to Cite

Rodrigues Leal, M., Santos, C. R. dos ., & Gontijo, C. H. (2022). Workshop on Critical and Creative Thinking in Mathematics with 9th Grade Elementary School Students. Ensino Da Matemática Em Debate, 9(3), 51–70. https://doi.org/10.23925/2358-4122.2022v9i358813

Issue

Section

Artigos