Resolution of quadratic equations and possible implications for Teacher Education: a look at the perspectives of Ibn Turk, Al Khowarizmi and Agnesi
DOI:
https://doi.org/10.23925/2358-4122.2022v9i259202Keywords:
quadratic equations, history of mathematics, teacher educacionAbstract
This paper aims to present a meta-synthesis about three studies that focused, from the perspective of the History of Mathematics, on different approaches to solving quadratic equations, overcoming the classical perspective presented in basic education schools. Such results allowed us to perceive the need to (re)think spaces and proposals aimed at teacher educacion, so as to foster a scenario in which different perspectives and historical constructions are enhanced and discussed. Such considerations evoke the possibility of raising awareness and expanding understandings about the historical process in the treatment of different objects and mathematical concepts.
Metrics
References
ALFONSO-GOLDFARB, A. M.; BELTRAN, M. H. R. Escrevendo a História da Ciência: tendências, propostas e discussões. São Paulo: Educ/Ed. Livraria da Física/FAPESP, 2003.
BALESTRI, R. D.; CYRINO, M. C. C. T. A História da Matemática na Formação Inicial de Professores de Matemática. Alexandria - Revista de Educação em Ciência e Tecnologia, v. 3, n. 1, 2010.
BARONI, R. L. S.; NOBRE, S. A pesquisa em história da matemática e suas relações com a Educação Matemática. In: Bicudo, Maria Aparecida Viggiani (Org.). Pesquisa em Educação Matemática: concepções e perspectivas. São Paulo: UNESP, 1999.
BRASIL. Parâmetros curriculares nacionais: matemática. Secretaria de Educação Fundamental. Brasília: MEC/SEF, 1997.
BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Parecer CNE/CES 1302/2001. Diretrizes Curriculares Nacionais para os Cursos de Matemática, Bacharelado e Licenciatura. Brasília: CN, 2001
D’AMBROSIO, B. Reflexões sobre a História da Matemática na Formação de Professores. RBHM, Especial no 1, p. 399-406, 2007.
DESCARTES, R. (1954). The Geometry of Rene Descartes, with a fac-símile of the first edition, translated by D.E.Smith & M.L.Latham, New York: Dover Publications, 1954.
EULER, L. Elements of Algebra. Translated from the French by the Rev. John Hewlet, B.D.: London: Longman Rees, Orme and Co, 1828.
FENDLER, L. The upside of presentism. Revista de Currículum y Formación de Profesorado, v. 13, n. 2, 2009.
FIORENTINI, D.; LORENZATO, S. Investigação em Educação Matemática: percursos teóricos e metodológicos. Campinas: Autores Associados, 2006.
MIGUEL, A.; BRITO, A. J. A história da matemática na formação do professor de matemática. In: FERREIRA, E. S. (Org.). Cadernos CEDES 40. Campinas: Papirus, 1996.
MOURA, R. A. Um estudo sobre a Instituzioni Analitiche de Maria Gaetana Agnesi: Álgebra e Análise na Itália setecentista. 219 f. Tese (Doutorado em Educação Matemática) -Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2017.
NOBRE, S. Alguns “porquês” na história da matemática e suas contribuições para a Educação Matemática. In: Ferreira, E. S. (Org.) Cadernos CEDES 40. Campinas: Papirus, 1996.
PAULA, C. P.; LOPES, J. F.; OLIVEIRA, D. P. A. Resoluções de equação do 2. Grau: Método do passado com tecnologia do presente, Ouro Preto: Revista da Educação Matemática da UFOP, v. 1, n. 1, 2011.
SOUZA, G.C.; MUNIZ, J. T. Soluções de Equações Quadráticas por ‘Abd Al-Hamid Ibn Turk na Formação Inicial do Professor de Matemática. Revemop, v. 3, 2021. Disponível em: DOI: https://doi.org/10.33532/revemop.e202104
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Ensino da Matemática em Debate
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Este obra está licenciado com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.