Resolution of quadratic equations and possible implications for Teacher Education: a look at the perspectives of Ibn Turk, Al Khowarizmi and Agnesi

Authors

  • Roseli Alves de Moura Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro https://orcid.org/0000-0002-8571-9668
  • Davidson Paulo Azevedo Oliveira Centro Federal de Educação Tecnológica, Minas Gerais
  • Douglas da Silva Tinti Universidade Federal de Ouro Preto - Departamento de Educação Matemática (DEEMA) http://orcid.org/0000-0001-8332-5414

DOI:

https://doi.org/10.23925/2358-4122.2022v9i259202

Keywords:

quadratic equations, history of mathematics, teacher educacion

Abstract

This paper aims to present a meta-synthesis about three studies that focused, from the perspective of the History of Mathematics, on different approaches to solving quadratic equations, overcoming the classical perspective presented in basic education schools. Such results allowed us to perceive the need to (re)think spaces and proposals aimed at teacher educacion, so as to foster a scenario in which different perspectives and historical constructions are enhanced and discussed. Such considerations evoke the possibility of raising awareness and expanding understandings about the historical process in the treatment of different objects and mathematical concepts.

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Author Biographies

Roseli Alves de Moura, Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro

Professora do Instituto de Ciências Exatas da Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro. Doutora em Educação Matemática pela PUC/SP.

Davidson Paulo Azevedo Oliveira, Centro Federal de Educação Tecnológica, Minas Gerais

Professor do CEFET – MG - Centro Federal de Educação Tecnológica. Doutor em Educação Matemática pela UNESP de Rio Claro.

Douglas da Silva Tinti, Universidade Federal de Ouro Preto - Departamento de Educação Matemática (DEEMA)

Doutor em Educação Matemática pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC/SP), com período sanduíche na Universidade de Sevilha/Espanha. Mestre em Educação Matemática pela PUC/SP. Especialista em Estatística Aplicada e Licenciado em Matemática e pela Universidade Metodista de São Paulo. É professor do Departamento de Educação Matemática (DEEMA) da Universidade Federal de Ouro Preto. 

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Published

2022-10-11

How to Cite

Moura, R. A. de, Oliveira, D. P. A., & Tinti, D. da S. (2022). Resolution of quadratic equations and possible implications for Teacher Education: a look at the perspectives of Ibn Turk, Al Khowarizmi and Agnesi. Ensino Da Matemática Em Debate, 9(2), 80–93. https://doi.org/10.23925/2358-4122.2022v9i259202

Issue

Section

Artigos