Some reflections on the resolution methods used in activities proposed in mathematics classes in basic education
DOI:
https://doi.org/10.23925/2358-4122.60556Keywords:
Teaching Mathematics, Methods of solving mathematical activities, Teaching and learning problems, Teacher trainingAbstract
Some research in mathematics teaching shows that students learn in different ways and that teachers should diversify their teaching strategies to enhance their learning. The argument used in this research is that human beings learn in different ways, and that it makes no sense, in mathematics classes, to prioritize only one type of method—in the case of basic education, the algebraic method—under the justification that algebraic language enhances problem-solving power in various areas of knowledge. This research approach is qualitative in nature and uses bibliographic research procedures, as it draws on published materials on the subject. Its objective is to discuss some activities proposed in mathematics teaching materials and their respective solutions, with the aim of enhancing the teaching and learning of mathematics in basic education. In this article, we present part of an ongoing research project that conducts a historical and didactic study of problem-solving methods and activities in mathematics classes, with the aim of promoting the teaching and learning of the subject in basic education. Based on the discussions presented, we can affirm that the most used method was the algebraic one, without prior exploration of other methods, which ends up favoring only one approach — which is not always the most appropriate for student learning, as indicated by some research related to the topic
References
BOYER, C. B.; MERZBACH, U. C. História da Matemática. Tradução Helena Castro. São Paulo: Blucher, 2012.
BRASIL, Secretaria de Educação Fundamental – Parâmetros Curriculares Nacionais: Matemática. Brasília: MEC/SEF, 1998.
DANTE, L. R. Teláris Matemática, 9º ano: Ensino Fundamental, Anos Finais. 3ª ed. São Paulo: Ática, 2018.
D’AMBROSIO, U. Etnomatemática: Elo entre as Tradições e a Modernidade. 5ª Edição. Belo Horizonte: Editora Autêntica, 2017. (Coleção Tendências em Educação Matemática)
DEVLIN, K. Matemática - a ciência dos padrões: A procura de uma ordem na vida, na mente e no universo. Porto Editora, 2002. (Biblioteca Científica)
FIORENTINI, D.; FERNANDES, F. L. P.; CRISTÓVÃO, E. M. Um estudo das potencialidades pedagógicas das investigações matemáticas no desenvolvimento do pensamento algébrico. In: Seminário Luso-Brasileiro de investigações matemáticas no currículo e na formação de professores, 2005.
EVES, H. Introdução à História da Matemática. Tradução Hygino H. Domingues, 5ª edição – Campinas, SP: Editora da Unicamp, 2011.
IEZZI, G.; MACHADO, A.; DOLCE, O. Matemática e Realidade. 7° ano do Ensino Fundamental, 9ª edição. São Paulo: Atual Editora, 2018.
IEZZI, G.; DOLCE, O.; DEGENSZAJN, D.; PÉRIGO, R.; ALMEIDA, N. Matemática: Ciências e Aplicações, volume 1: Ensino Médio, 7ª ed. – São Paulo: Saraiva, 2013.
KALEFF, A. M.; HENRIQUES, A. S.; REI, D. M.; FIGUEIREDO, L. G. Desenvolvimento do Pensamento Geométrico – O Modelo de Van Hiele. Rio Claro: BOLEMA, 1994, v. 9, n. 10.
PELLINI, J. R. Arqueologia com sentidos. uma introdução à arqueologia sensorial. Campinas: Revista Arqueologia Pública, 2015, p. 1-12.
PONTE, J. P. Álgebra no curriculo escolar. Educação Matemática. In: XIV Encontro de Investigação em Educação Matemática, Caminha, abril de 2005, p. 36-42.
TASHIMA, M. M.; SILVA, A. L. As lacunas no ensino-aprendizagem da geometria. (s.d.).
TELES, R. A. M. Um estudo sobre a influência do campo algébrico na resolução de situações que envolvem fórmulas de área. Educação Matemática Pesquisa, São Paulo, v. 12, n. 1, pp. 129-142, 2010.
RIBEIRO, A. J.; CURY, H. N. Álgebra para a formação do professor: explorando conceitos de equação e de função. 2ª ed.; 1. reimp. – Belo Horizonte, Autêntica, 2021. (Coleção Tendências em Educação Matemática)
SÃO PAULO. Secretária da Educação do Estado de São Paulo. Avaliação da Aprendizagem em Processo – Matemática – 2ª série Ensino Médio – 2º bimestre de 2017 – SEE/SP.
SESSA, C. Iniciación al estúdio didáctico del Álgebra, Orígenes y perspectivas. Formación docente – Matemática. 1ª edição - 2005. Libros del Zorzal.
WIELEWSKI, G. D. Estilos cognitivos na matemática manifestados na resolução de problemas. In: Educação Matemática nos anos finais do ensino fundamental e no ensino médio. MARANHÃO, Cristina (org.). São Paulo: Musa Editora, 2009.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Ensino da Matemática em Debate

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Este obra está licenciado com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.


