Coordination among Mathematical Education Trends and the BNCC: Necessary actions for teachers in-training to become assignment creators

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/2358-4122.2024v11i62098

Keywords:

BNCC, Mathematical Education, Teachers Training, Trends

Abstract

Several of the Mathematical Education Trends spread the idea about the importance of mathematics teaching in the formation of critical and proactive individuals, as it can be seen in multiple researches and more particularly in the assortment of trends in mathematical education; by this we comprehend that the coordination among trends may consolidate this idea. Hence, the present article aims to show possible coordinations among the History of Mathematics, Ethnomathematics and Language in Mathematical Teaching, based initially on productions done by students in a teachers training course for the initial grades, consolidated in a pedagogical workshop. For that, the research of qualitative approach, done with the participation of 22 students. In this environment, we analyze the data produced from the theoretical aspects of the approached trends, as well by the dialogue of said trends with the National Common Curricular Base (BNCC). The results indicate the importance of the coordination among trends as a necessary device of formation for the reflection and creation of assignments with challenging and inviting contexts for the students to participate effectively in the creation of their knowledge.

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Author Biographies

Érick André Lima Machado, Universidade Federal do Pará

Graduado em Licenciatura em Matemática, pela Universidade do Estado do Amazonas (UEA). Atualmente, é discente do Programa de Pós-graduação em Educação em Ciências e Matemáticas (PPGECM), nível Mestrado, pela Universidade Federal do Pará (UFPA).

Clarissa Raimundo de Ataíde, Universidade Federal do Pará

Pedagoga pela Universidade Federal do Sul e Sudeste do Pará (UNIFESSPA). Atualmente é discente do Programa de Pós-graduação em Educação em Ciências e Matemáticas (PPGECM), nível Mestrado, pela Universidade Federal do Pará (UFPA).

José Messildo Viana Nunes, Universidade Federal do Pará

Graduado em Licenciatura Plena em Matemática pela Universidade do Estado do Pará (UEPA). Doutor em Educação Matemática pala Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP). Professor da Universidade Federal do Pará (UFPA), com experiência na área de Matemática, com ênfase em Matemática e Educação Matemática, atuando principalmente nos seguintes temas: Argumentação em Matemática, História da Matemática, Didática da Matemática, Aprendizagem Significativa e Formação de Professores.

Elizabeth Gomes Souza, Universidade Federal do Pará

Graduada em Licenciatura Plena em Matemática, pela Universidade Federal do Pará (UFPA). Doutora em Ensino, Filosofia e História das Ciências pelo Programa de Pós-Graduação em Ensino, Filosofia e História das Ciências da Universidade Federal da Bahia e Universidade Estadual de Feira de Santana. Professora Adjunta do Instituto de Educação Matemática e Científica (IEMCI/UFPA).

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Published

2024-05-08

How to Cite

Machado, Érick A. L., Ataíde, C. R. de ., Nunes, J. M. V. ., & Souza, E. G. (2024). Coordination among Mathematical Education Trends and the BNCC: Necessary actions for teachers in-training to become assignment creators. Ensino Da Matemática Em Debate, 11(1), 46–64. https://doi.org/10.23925/2358-4122.2024v11i62098

Issue

Section

Artigos