STEAM Methodological Approach
a Systematic Literature Review
DOI:
https://doi.org/10.23925/2358-4122.63717Keywords:
Systematic Literature Review, STEAM Methodological Approach, Mathematics EducationAbstract
This article consists of a systematic literature review in the field of Mathematics education regarding works that employ the STEAM methodological approach. Its objective is to identify how the theoretical contributions from the productions found in the Thesis and Dissertation Bank of the Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel (CAPES), CAPES Periodicals Portal, Dialnet, and Scielo, concerning the use of the STEAM approach, can contribute to a deeper understanding of the topic. Six dissertations and twenty-one articles were found from 2016 to May 2021, from which a synthesis and analysis of the incidence of the discussed theme were conducted. It was concluded that the articles and dissertations studied point to the effectiveness of the STEAM approach in promoting interdisciplinary and meaningful learning, whether in Mathematics, Technology, or Sciences, demonstrating a commitment to an interdisciplinary, practical, theory-based, and student-centered educational approach. The lack of Brazilian productions on this topic is a noteworthy point, as well as the absence of a significant number of research studies with the STEAM approach focusing on Mathematics as the main axis.
References
ALBARRÁN, Luis Miguel Iglesias. Demostraciones del Teorema de Pitágoras con goma EVA. STEAM en el aula de Matemáticas. Épsilon - Revista de Educación Matemática, [s. l], v. 97, p. 57-64, 2017. Disponível em: https://thales.cica.es/epsilon/sites/thales.cica.es.epsilon/files/epsilon97_4.pdf. Acesso em: 22 mai. 2021.
ARAÚJO, Ulisses F.; SASTRE, Genoveva (Orgs.). Aprendizagem baseada em problemas no ensino superior. 3. ed. São Paulo: Summus, 2016.
BENNETT, Audrey Grace. Ethnocomputational creativity in STEAM education: a cultural framework for generative justice. Teknokultura. Revista de Cultura Digital y Movimientos Sociales, [S.L.], v. 13, n. 2, p. 587-612, 18 nov. 2016. Universidad Complutense de Madrid (UCM). Disponível em: http://dx.doi.org/10.5209/rev_tekn.2016.v13.n2.52843. Acesso em: 22 mai. 2021.
CABRERA-MEDINA, Jaime M.; SÁNCHEZ-MEDINA, Irlesa I.; MEDINA-ROJAS, Ferley. El ingeniero de inclusión y el lenguaje Scratch en el aprendizaje de la matemática. Información Tecnológica, [S.L.], v. 31, n. 6, p. 117-124, dez. 2020. SciELO Agencia Nacional de Investigacion y Desarrollo (ANID). Disponível em: http://dx.doi.org/10.4067/s0718-07642020000600117. Acesso em: 22 mai. 2021.
CARVALHO, Rodrigo Da Silva. Uma proposta STEAM no contexto da Teoria de Aprendizagem Significativa de Ausubel. 2020. Dissertação (Mestrado em Ensino Formação Docente Interdisciplinar) - Universidade Estadual do Paraná - Campus de Paranavaí, [S. l.], 2020. Disponível em: https://sucupira.capes.gov.br/sucupira/public/consultas/coleta/trabalhoConclusao/viewTrabalhoConclusao.jsf?popup=true&id_trabalho=9195361. Acesso em: 21 mai. 2021.
COELHO, José Ricardo Dolenga; GÓES, Anderson Roges Teixeira. Proximidades e convergências entre a Modelagem Matemática e o STEAM. Educação Matemática Debate, [S.L.], v. 4, n. 10, p. 1-23, 28 set. 2020. Universidade Estadual de Montes Claros (UNIIMONTES). Disponível em: http://dx.doi.org/10.46551/emd.e202045. Acesso em: 22 mai. 2021.
CUNHA, Marcel. Proposta de um roteiro de aprendizagem para o ensino da matemática: montagem e utilização de uma estação de monitoramento ambiental por meio da plataforma arduino. 2021. Dissertação (Mestrado em Ciência, Tecnologia e Sociedade) - Instituto Federal do Paraná - Campus Paranaguá, [S. l.], 2021. Disponível em: https://sucupira.capes.gov.br/sucupira/public/consultas/coleta/trabalhoConclusao/viewTrabalhoConclusao.jsf?popup=true&id_trabalho=10343336. Acesso em: 21 mai. 2021.
DÍAZA, María Aravena; RODRÍGUEZ, Marcelo; BARRÍA, Leyla. Caracterización de las habilidades STEM en procesos de etnomodelado con alumnos/as trabajadores/as migrantes haitianos/as de la ciudad de Talca. Estudios Pedagógicos (Valdivia), [S.L.], v. 46, n. 2, p. 397-419, 2020. SciELO Agencia Nacional de Investigacion y Desarrollo (ANID). Disponível em: http://dx.doi.org/10.4067/s0718-07052020000200397. Acesso em: 22 mai. 2021.
DIEGO-MANTECÓN, José-Manuel; BLANCO, Teresa-F.; ORTIZ-LASO, Zaira; LAVICZA, Zsolt. STEAM projects with KIKS format for developing key competences. Comunicar, [S.L.], v. 29, n. 66, p. 33-43, 1 jan. 2021. Grupo Comunicar. Disponível em: http://dx.doi.org/10.3916/c66-2021-03. Acesso em: 22 mai. 2021.
DOURADO, Jordana Alves. Uma proposta STEAM: tomografia computadorizada. 2019. Dissertação (Mestrado em Ensino Formação Docente Interdisciplinar) - Universidade Estadual do Paraná - Campus de Paranavaí, [S. l.], 2019. Disponível em: https://sucupira.capes.gov.br/sucupira/public/consultas/coleta/trabalhoConclusao/viewTrabalhoConclusao.jsf?popup=true&id_trabalho=7677536. Acesso em: 21 mai. 2021.
GARCÍA-MEJÍA, Rosmary Olga; GARCÍA-VERA, Carlos Enrique. Metodología STEAM y su uso en Matemáticas para estudiantes de bachillerato en tiempos de pandemia Covid-19. Dominio de Las Ciencias, [s. l], v. 6, n. 3, p. 163-180, jun. 2020.
JÁTIVA, Juan José; MORALES, Jefferson Beltrán. Uso de la metodología STEAM para motivar a niños el uso de Inteligencia Artificial. Iberian Journal Of Information Systems And Technologies, Lousada, p. 31-45, 22 mai. 2021.
LÓPEZ, Sandra Romero; SORRIBAS, Concepción Gimeno. Transformación metodológica de la Escola Montessori de Rubí desde una perspectiva STEAM y de género. Participación Educativa, [s. l], p. 123-134, 2020. Disponível em: https://www.educacionyfp.gob.es/dam/jcr:7ae28cb7-bafb-40ff-9d3b-d79d650c5743/pe-n10-art08-escola-montessori.pdf. Acesso em: 22 mai. 2021.
LOPES, Thiago Beirigo et al. ATIVIDADES DE CAMPO E STEAM: possíveis interações na construção de conhecimento em visita ao parque mãe bonifácia em cuiabá-mt. Reamec - Rede Amazônica de Educação em Ciências e Matemática, [S.L.], v. 5, n. 2, p. 304-323, 1 dez. 2017. Revista REAMEC. Disponível em: http://dx.doi.org/10.26571/2318-6674.a2017.v5.n2.p304-323.i5739. Acesso em: 22 mai. 2021.
LUDEÑA, Enrique Sánchez. La educación STEAM y la cultura «maker». Padres y Maestros / Journal Of Parents And Teachers, [S.L.], n. 379, p. 45-51, 17 set. 2019. Universidad Pontificia Comillas. Disponível em: http://dx.doi.org/10.14422/pym.i379.y2019.008. Acesso em: 22 mai. 2021.
MARTÍNEZ, Ana Albalat. Design Thinking en STEAM. Ciències: revista del professorat de ciències de Primària i Secundària, [S.L.], n. 34, p. 29, 1 dez. 2017. Universitat Autonoma de Barcelona. Disponível em: http://dx.doi.org/10.5565/rev/ciencies.6. Acesso em: 22 mai. 2021.
MORAES, Paula Ariane da Silva. Arte e Design no Ensino Médio. 2017. Dissertação (Mestrado em Design) - Universidade Anhembi Morumbi, [S. l.], 2017.
PARK, Namje; KO, Yeonghae. Computer Education’s Teaching-Learning Methods Using Educational Programming Language Based on STEAM Education. In: IFIP INTERNATIONAL CONFERENCE ON NETWORK AND PARALLEL COMPUTING, 9, Gwangju/Korea, 2012. Anais... Gwangju/Korea: NPC 2012, 2012. p. 320-327. Disponível em: https://link.springer.com/chapter/10.1007/978-3-642-35606-3_38 . Acesso em: 18 abr. 2021.
PEREIRA, Elenise da Silva. O software scratch como fomento para práticas STEAM a partir da aprendizagem criativa com alunos de uma escola pública de Alvorada, RS. 2020. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências e Matemática) - Universidade Luterana do Brasil, [S. l.], 2020.
PÉREZ, Marisol Lopera; ZAPATA, Monica Eliana Cardona. Proyecto e-lab: medio ambiente, justicia social y sustentabilidad en la educación. Bio-Grafía: Escritos Sobre La Biología y Su Enseñanza, [s. l], p. 1285-1297, 2019. Disponível em: https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/bio-grafia/article/view/11091/7885. Acesso em: 22 mai. 2021.
RINCÓN, Albenis Cortés; MONRROY, Victor Nicolás Álvarez. Formación interdisciplinar STEAM + A: vocaciones por género y resultados de la experiencia. Innova Research Journal, [S.L.], v. 5, n. 31, p. 1-14, 27 nov. 2020. Universidad Internacional del Ecuador. Disponível em: http://dx.doi.org/10.33890/innova.v5.n3.1.2020.1485. Acesso em: 22 mai. 2021.
ROBERTO, Gisele Rodrigues Durigan. A metodologia STEAM como proposta didática na perspectiva da Teoria de Aprendizagem Significativa. 2020. Dissertação (Mestrado em Ensino Formação Docente Interdisciplinar) - Universidade Estadual do Paraná - Campus de Paranavaí, [S. l.], 2020. Disponível em: https://sucupira.capes.gov.br/sucupira/public/consultas/coleta/trabalhoConclusao/viewTrabalhoConclusao.jsf?popup=true&id_trabalho=9976821. Acesso em: 21 mai. 2021.
ROMANOWSKI, Joana Paulin. As licenciaturas no Brasil: um balanço das teses e dissertações dos anos 90. Tese (Doutorado) - Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo, São Paulo, 2002.
RUIZ, Maria Amparo Oliveros. STEAM as a tool to encourage engineering studies. Revista Científica, [S.L.], v. 2, n. 35, p. 158-166, 6 maio 2019. Universidad Distrital Francisco Jose de Caldas. Disponível em: http://dx.doi.org/10.14483/23448350.14526. Acesso em: 22 mai. 2021.
SILVA, Fábio Gomes da; SANTOS, Ademar Vieira dos; BEZERRA, Ericê Correia. Proposta de inclusão e contribuição para o ensino e aprendizado utilizando projetos com metodologia STEAM no município de Beruri-AM. Rilco: Revista de Investigación Latinoamericana en Competitividad Organizacional, [s. l], v. 6, maio 2020. Disponível em: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7810196. Acesso em: 22 mai. 2021.
SIMARRO, Cristina; LÓPEZ, Víctor; CORNELLÀ, Pere; PERACAULA, Marta; NIELL, Mariona; ESTEBANELL, Meritxell. Més enllà de la programació i la robòtica educativa: el pensament computacional en l⠹ensenyament steam a infantil i primària. Ciències: revista del professorat de ciències de Primària i Secundària, [S.L.], n. 32, p. 38, 10 dez. 2016. Universitat Autonoma de Barcelona. Disponível em: http://dx.doi.org/10.5565/rev/ciencies.27. Acesso em: 22 mai. 2021.
SINGH, Mohinder. Acquisition of 21st Century Skills Through STEAM Education. Academia Letters, [S.L.], p. 1-7, 20 mar. 2021. Academia.edu. Disponível em: http://dx.doi.org/10.20935/al712. Acesso em: 28 mai. de 2021.
ZðÑIGA-TINIZARAY, Fanny; JUCA-AULESTIA, Marcelo. Las estrategias didácticas y características en la educación STEM – STEAM. Tecnologías Educativas y Estrategias Didácticas, [s. l], p. 1868-1882, 2020. Disponível em: https://riuma.uma.es/xmlui/handle/10630/20345. Acesso em: 22 mai. 2021.
VAZ, Cristina Lúcia Dias; NERI JÚNIOR, Edilson dos Passos. O lugar da aprendizagem criativa: uma experiência com a matemática mão na massa. Rematec, [S.L.], v. 15, p. 137-155, 30 maio 2020. REMATEC. Disponível em: http://dx.doi.org/10.37084/rematec.1980-3141.2020.n0.p137-155.id243. Acesso em: 22 mai. 2021.
YAKMAN, Georgette; LEE, Hyonyong. Exploring the Exemplary STEAM Education in the U.S. as a Practical Educational Framework for Korea. Journal Of The Korean Association For Science Education, [S.L.], v. 32, n. 6, p. 1072-1086, 31 ago. 2012. Disponível em: Http://dx.doi.org/10.14697/JKASE.2012.32.6.1072. Acesso em: 09 abr. de 2021.
YAKMAN, Georgette. STEAM education. In: RESEARCH ON TECHNOLOGY, INNOVATION, DESIGN & ENGINEERING TEACHING, 19, Salt Lake City/Utah/USA, 2008. Anais... Salt Lake City/Utah/USA: Pupils' Attitudes Towards Technology - PATT, 2008. p. 1-28. Disponível em: https://www.academia.edu/8113795/STEAM_Education_an_overview_of_creating_a_model_of_integrative_education. Acesso em: 30 abr. de 2021.
WATSON, Andrew D; WATSON, Gregory H. Bonus Article: Transitioning STEM To STEAM: Reformation Of Engineering Education. Journal For Quality And Participation, [s. l], p. 1-4, out. 2013.
ZANON, Bruna Eloisa. O conceito de energia elétrica - uma UEPS desenvolvida no contexto das metodologias STEAM. 2020. Dissertação (Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física) - Universidade Estadual de Maringá, [S. l.], 2020. Disponível em: https://sucupira.capes.gov.br/sucupira/public/consultas/coleta/trabalhoConclusao/viewTrabalhoConclusao.jsf?popup=true&id_trabalho=10342045. Acesso em: 21 mai. 2021.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Ensino da Matemática em Debate

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Este obra está licenciado com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.


