Teacher and student perspectives on Differential and Integral Calculus

a systemized literature review

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/2358-4122.63744

Keywords:

Learning, Differential and Integral Calculus, Teaching

Abstract

The purpose of this paper is to indicate perspectives on training in Differential and Integral Calculus (DIC) from the point of view of teachers and students in the context of educational training. By sparking discussions, the research made it possible to see too many issues linked to the teacher and student figures within the perspective of CDI and to problematize eminent formative aspects aligned with the difficulties and possible solutions for the teaching and learning processes in the emerging education scenario, in view of the beneficial effects of using didactic material. Guided by the guiding questions (What are the difficulties in and for learning CDI? What are the possible solutions, from a formative perspective, to the difficulties in teaching CDI? What are the implications and contributions of using didactic material for teaching and learning Calculus?), the study was developed with a bibliographic survey, based on qualitative research, to build the entire theoretical basis. The results indicate that the work brings with it a number of scientific-academic and social contributions, since the integrative union of theoretical assumptions with the literature review contained in the development of this study provokes a more thought-provoking look at the issue in question and generates a new educational tool, both for teachers and students. It will also help teachers to better monitor students in a collaborative learning environment, presumably leading to a significant improvement in pass rates and, consequently, a break in the dropout rate. Finally, there is an urgent need to (re)think the widespread conceptions of the CDI, in order to better articulate existing realities with a view to comprehensive education.

Author Biography

Efraimde Alcântara Matos, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará

Licenciado em Matemática pela UFERSA. Mestre em Matemática pela UFERSA. Mestre em Ensino de Matemática pela UERN. Doutorando em Ensino pela RENOEN –polo UFC. Docente de Matemática do IFCE – Campus Iguatu.

References

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 2009.

BARROS, Arthur Medeiros; DA SILVA, Kauan Queiroz; HARTMANN, Andrei Luís Berres. Cálculo diferencial e integral no curso de matemática. Educação Matemática Sem Fronteiras: Pesquisas em Educação Matemática, v. 4, n. 1, p. 42-61, 2022. Disponível em: https://periodicos.uffs.edu.br/index.php/EMSF/article/view/12970. Acesso em: 17 abr. 2023.

FIORENTINI, Dario; OLIVEIRA, Ana Teresa de Carvalho Correa de. O lugar das matemáticas na Licenciatura em Matemática: que matemáticas e que práticas formativas?. Bolema: Boletim de Educação Matemática, v. 27, p. 917-938, 2013. Disponível em: https://www.scielo.br/j/bolema/a/99f8nsJSh8K9KMpbGrg8BrP/?format=html&lang=pt. Acesso em: 17 abr. 2023.

FONTES, Líviam Santana. As metodologias ativas de aprendizagem e sua contribuição para o ensino de Cálculo Diferencial e Integral. 2021. 173 f. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade de Brasília. Brasília 2021.

GALVÃO, Maria Cristiane Barbosa; RICARTE, Ivan Luiz Marques. REVISÃO SISTEMÁTICA DA LITERATURA: CONCEITUAÇÃO, PRODUÇÃO E PUBLICAÇÃO. Logeion: Filosofia da Informação, Rio de Janeiro, RJ, v. 6, n. 1, p. 57–73, 2019. Disponível em: https://revista.ibict.br/fiinf/article/view/4835. Acesso em: 17 ago. 2023.

LIMA, Eliene Barbosa; DYNNIKOV, Circe Mary Silva da Silva; VALENTE, Wagner Rodrigues. O cálculo diferencial e integral: uma análise das tentativas de sua escolarização. ENAPHEM-Encontro Nacional de Pesquisa em História da Educação Matemática (Anais), n. 6, 2022. Disponível em: Vista do O cálculo diferencial e integral: uma análise das tentativas de sua escolarização (ufms.br). Acesso em: 17 abr. 2023.

MACÊDO, Josué Antunes de; GREGOR, Isabela Cristina Soares. Dificuldades nos processos de ensino e de aprendizagem de Cálculo Diferencial e Integral. Educação Matemática Debate, vol. 4, 2020, p. 1-24. Universidade Estadual de Montes Claros, Brasil. Disponível em: https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/emd/article/view/1804. Acesso em: 18 abr. 2023.

MELCHIORS, Angeline; SOARES, Maricélia. História do cálculo diferencial e integral. Maiêutica. Ensino de Física e Matemática, v. 1, n. 1, 2013. Disponível em: https://core.ac.uk/download/pdf/228914601.pdf. Acesso em: 19 abr. 2023.

NUNES, Célia Barros; REIS, Minervina Joseli Espíndola; FERREIRA, Luanne Lima; SILVA, Leonardo Brito da. O ensino-aprendizagem do cálculo diferencial e integral através da resolução de problemas no curso de engenharia civil. Revista de Educação Matemática, n. 17, p. 31, 2020. Disponível em: https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/204. Acesso em: 18 abr. 2023.

PRODANOV, Cleber Cristiano; FREITAS, Ernani Cesar de. Metodologia do trabalho científico: métodos e técnicas da pesquisa e do trabalho acadêmico-2ª Edição. Editora Feevale, 2013.

RANDO, Ana Luiza Balani, et al. A importância do uso de material didático como prática pedagógica. Arquivos do Mudi, v. 24, n. 1, p. 107-119, 2020. Disponível em: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/ArqMudi/article/view/48671. Acesso em: 17 abr. 2023.

Rezende, Wanderley Moura. O ensino de cálculo: uma cartografia simbólica. Curitiba: Appris, 2020.

RODRIGUES, Wagner Rodrigues; GROTTI, Rogério. A Educação Matemática e a emergência de um novo Cálculo Diferencial e Integral para a Licenciatura em Matemática. RECME-Revista Colombiana de Matemática Educativa. 5 (1), pp. 93-101, 2020. Disponível em: https://core.ac.uk/download/pdf/551659372.pdf. Acesso em: 18 abr. 2023.

RODRIGUES, Carla Gonçalves; SCHWANTZ, Josimara Wikboldt. Buracos negros na formação inicial de professores de matemática. Bolema: Boletim de Educação Matemática, v. 30, p. 939-953, 2016. Disponível em: https://www.scielo.br/j/bolema/a/8QcNfGRks698sXcNgF34Syr/abstract/?lang=pt. Acesso em: 19 abr. 2023.

SANTOS, Vera Lúcia Costa. Materiais didáticos na aprendizagem da Matemática. 2021. 119 f. Dissertação (Mestrado em Ensino do 1.º CEB e Matemática e Ciências Naturais no 2.º CEB), Instituto Politécnico de Viseu. Portugal, 2021.

SILVA, Céline Alves da. Materiais didáticos no ensino e aprendizagem da Matemática. 2014. 135 f. Dissertação (Mestrado em Educação Pré-Escolar e Ensino do 1 .º Ciclo do Ensino Básico), Instituto Politécnico de Viseu. Portugal, 2014.

SOUZA, Leandro de Oliveira et al. Uma análise de significados da matemática para ingressantes de um curso de licenciatura. Educação e Pesquisa, v. 48, 2022. Disponível em https://www.revistas.usp.br/ep/article/view/199892. Acesso em: 17 abr. 2023.

VALENTE, Wagner Rodrigues. O lugar da matemática escolar na Licenciatura em Matemática. Bolema: Boletim de Educação Matemática, v. 27, p. 939-953, 2014. Disponível em: https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/bolema/article/view/8287. Acesso em: 18 abr. 2023.

Published

2025-12-27

How to Cite

Silva, W. F. da, & Matos, E. A. (2025). Teacher and student perspectives on Differential and Integral Calculus: a systemized literature review. Ensino Da Matemática Em Debate, 12(3), 383–398. https://doi.org/10.23925/2358-4122.63744