Indigenous mathematical knowledge in the context of the Parkatêjê community: meanings of capitalist expansion in the Amazon region post-1970

Authors

  • Mauricio Martins Cabral Universidade Federal de Juiz de Fora e Secretaria Municipal de Educação de Marabá, Pará
  • Sandra Alves de Oliveira Universidade do Estado da Bahia, Campus XII. Colégio Municipal Aurelino José de Oliveira
  • Wilson Alviano Júnior Universidade Federal de Juiz de Fora

DOI:

https://doi.org/10.23925/2358-4122.2024v11i64172

Keywords:

Parkatêjê Community, Indigenous mathematical knowledge, Capitalist expansion, Amazon region

Abstract

This article has as its central focus the mathematical knowledge intertwined in bodily practices in different daily contexts of the Parkatêjê community, located in the Eastern Amazon, in the southeast of Pará. In this study, we seek to reflect on the meanings of capitalist expansion in the post-1970 Amazon region, in the implementation of new mathematical knowledge developed in the cultural context of this community; and identify indigenous mathematical knowledge woven over time, through their experiences and memories. To this end, this qualitative research uses the following methodological instruments for the production and analysis of research data: participant observation, interviews, oral narratives and reports from the elders of the Parkatêjê community. It is a study that has culture and education as its axis of analysis, based on mathematical practices experienced in the daily life of this society, developed at the State Indigenous School “Peptykre Parkatêjê”, with the participation of indigenous students from Early Childhood Education, Teaching Elementary and Secondary Education In the oral narratives and reports of the “old men” and “old women” of the Parkatêjê community, various concepts, contents and mathematical procedures can be seen, such as notions of space, measures of time, measures of capacity, strength, numbers, geometry, among others. The research findings highlight the importance of valuing indigenous knowledge in mathematical practices experienced in Indigenous School Education, intensifying the interculturality of the different knowledge of the Parkatêjê community.

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Author Biographies

Mauricio Martins Cabral, Universidade Federal de Juiz de Fora e Secretaria Municipal de Educação de Marabá, Pará

Doutorando em Educação pela Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF), Juiz de Fora, Minas Gerais. Mestre em Dinâmicas Territoriais e Sociedade na Amazônia (PDTSA) pela Universidade do Sul e Sudeste do Pará (UNIFESSPA). Graduação em Pedagogia pela Universidade Federal do Pará (UFPA), História pela Universidade Regional do Cariri (URCA) e Educação Física pela Universidade do Estado do Pará (UEPA). Professor na rede municipal de ensino de Marabá, Pará. Bolsista do Programa de Incentivo ao Exercício da Docência na Educação Inclusiva e do Programa a Educação Física e a Educação para as Relações Étnico-Raciais (Programa Boa Vizinhança - Juiz de Fora/MG). Membro do Grupo de Estudos e Pesquisas em Educação Física, Linguagem e Cultura (GEFLIC).

 

Sandra Alves de Oliveira, Universidade do Estado da Bahia, Campus XII. Colégio Municipal Aurelino José de Oliveira

Doutoranda em Educação pela Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF), Juiz de Fora, MG, Brasil. Mestra em Educação pela Universidade Federal de São Carlos (UFSCar), São Carlos, SP. Docente na Universidade do Estado da Bahia (UNEB), Campus XII, Guanambi, Bahia. Docente no Colégio Municipal Aurelino José de Oliveira, Candiba, Bahia. Integra os Grupos de Pesquisas: NEPE/Campus XII/UNEB, GEM/UFSCar, GREPEM/UFJF. Orcid:  https://orcid.org/0000-0002-7804-7197. 

 

Wilson Alviano Júnior, Universidade Federal de Juiz de Fora

Doutor em Educação pela Universidade de São Paulo. Docente da Faculdade de Educação e do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal de Juiz de Fora. Coordena o Grupo de Estudos e Pesquisas em Educação Física, Linguagem e Cultura. Orcid: https://orcid.org/0000-0002-5599-9865. E-mail: wilson.alviano@ufjf.br.

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Published

2024-05-08

How to Cite

Cabral, M. M., Oliveira, S. A. de ., & Júnior, W. A. (2024). Indigenous mathematical knowledge in the context of the Parkatêjê community: meanings of capitalist expansion in the Amazon region post-1970. Ensino Da Matemática Em Debate, 11(1), 107–127. https://doi.org/10.23925/2358-4122.2024v11i64172

Issue

Section

Artigos