Mathematics teacher specialized knowledge (MTSK) in continuing education: a systematic literature review

Authors

  • PAULA EUGENIA SANTOS Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul - PUCRS
  • Luciano Denardin de Oliveira Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)

DOI:

https://doi.org/10.23925/2358-4122.2024v11iii64727

Keywords:

Specialized Knowledge, MTSK, Mathematics Education, Basic Education

Abstract

This work consists of a Systematic Literature Review (SLR) of Brazilian dissertations and theses that deal with mathematics teachers' specialized knowledge (MTSK). The aim of the work is to understand how MTSK, as specific knowledge, is mobilized in Brazilian research aimed at continuing training for mathematics teachers in basic education. To this end, the RSL was carried out, in Pickering and Byrne's (2014) conception, as a research method, in three academic research databases, namely: Catalog of Theses and Dissertations of the Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel (CAPES); the Brazilian Digital Library of Theses and Dissertations (BDTD); and Google Scholar. After the searches, eight productions were selected, three of which were dissertations and five theses. The analysis of the results indicated that five of the eight productions focus on knowledge linked to the Mathematical Knowledge (MK) domain, since they mainly deal with the mobilization of knowledge associated with the knowledge of the mathematical content itself, its relationships and about mathematical practices. In addition, more than half of the studies deal with continuing education focused on the specialized knowledge of teachers who teach mathematics in elementary school. Finally, the math teacher's belief was shown to be fundamental in the constitution and construction of teaching knowledge, being pointed out by six of the eight productions inventoried.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

PAULA EUGENIA SANTOS, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul - PUCRS

Doutoranda em Educação em Ciências e Matemática pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS). Professora da Secretaria de Estado de Educação do Mato Grosso. Mato Grosso, Brasil. E-mail: paulagenia80@gmail.com. ORCID: https://orcid.org/0000-0001-9515-7868.

Luciano Denardin de Oliveira, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)

Doutor em Educação em Ciências e Matemática. Professor do Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática da Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS). Rio Grande do Sul, Brasil. E-mail : luciano.denardin@pucrs.br . ORCID: https://orcid.org/0000-0001-8839-2229

References

BALL, D. L.; THAMES, M. H.; PHELPS, G. Content Knowledge for Teaching: What Makes It Special? Journal of Teacher Education, v. 59, n. 5, p. 389-407, 2008.

CALDATTO, M. E.; RIBEIRO, C. M. Especificidades do conhecimento do professor de matemática na e para a formação: uma discussão em torno do programa de complementação pedagógica. Revista Brasileira de Educação, v. 25, p. 1–26, 2020.

CARRILLO, J.; CONTRERAS, L. C.;CLIMENT, N.; ESCUDERO-ÁVILA, D.; FLORES-MEDRANO,E.; MONTES, M. Á.(Org.). Un marco teórico para el Conocimiento especializado del Profesor de Matemáticas. Huelva: Universidad de Huelva Publicaciones, 2014.

FIORENTINI, D.; CRECCI, V. Desenvolvimento profissional docente: um termo guarda-chuva ou um novo sentido à formação?. Formação Docente – Revista Brasileira de Pesquisa sobre Formação de Professores, v. 5, n. 8, p. 11–23, 2013.

FLORES-MEDRANO, E.; ESCUDERO-ÁVILA, D.; MONTES, M.; AGUILAR, A.; CARRILLO, J. 2014. Nuestra modelación del conocimiento especializado del profesor de matemáticas, el MTSK. In: AGUILAR, Á. et al. Un marco teórico para el conocimiento especializado del profesor de matemáticas. Huelva, España: Universidad de Huelva Publicaciones, 2014, p. 71-93.

FLORES-MEDRANO, E.; SOSA, L.; RIBEIRO, C. M. Tránsito desde el MKT al MTSK. In: Semimario de Investigación de Didáctica da la Matemática de la Universidad de Huelva, Huelva. Actas de las II Jornadas del SIDM de la Universidad de Huelva. Huelva: UH, 2015. p. 7-11.

MONTES, M.; FLORES-MEDRADO, E.; CARMONA, E.; HUITRADO, J. L.; FLORES, P. Reflexiones sobre la naturaleza del conocimiento, las creencias y las concepciones. In: AGUILAR, Á. et al. Un marco teórico para el conocimiento especializado del profesor de matemáticas. Huelva, España: Universidad de Huelva Publicaciones, p. 71-93, 2014.

MORIEL, J. G. Conhecimento especializado de professores de matemática (MTSK) na Web of Science até 2020. ZETETIKÉ Revista de Educação Matemática, v.29, p. 1-18, 2021.

PICKERING, C.; BYRNE, J. The benefits of publishing systematic quantitative literature reviews for PhD candidates and other early career researchers. Higher Education Research and Development, v. 33, n. 3, p. 534-548, 2014.

SAVIANI, D. Formação de professores: aspectos históricos e teóricos do problema no contexto brasileiro. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 14 n. 40, p. 143-155, 2009.

SHULMAN, L. S. Those who understand: Knowledge growth in teaching. Educational researcher, v. 15, n. 2, p. 4-14, 1986.

SHULMAN, L. S. Knowledge and teaching: Foundations of the new reform. Harvard educational review, v. 57, n. 1, p. 1-23, 1987.

Published

2024-11-09

How to Cite

SANTOS, P. E., & Oliveira, L. D. de. (2024). Mathematics teacher specialized knowledge (MTSK) in continuing education: a systematic literature review . Ensino Da Matemática Em Debate, 11(3), 3–16. https://doi.org/10.23925/2358-4122.2024v11iii64727

Issue

Section

Artigos