Conceptions of mathematics teaching trainees about the LEM and LEMAT at UFT - Campus Arraias
DOI:
https://doi.org/10.23925/2358-4122.65359Keywords:
Mathematics Education, Teacher Training, Mathematics Teaching Laboratory (LEM), Mathematics Education Laboratory (LEMAT), Mathematics Teaching DegreeAbstract
This article aims to understand the conceptions of Mathematics teacher trainees about the LEM and LEMAT laboratories in the Mathematics Teaching Degree program at the Arraias Campus. Through a methodological approach that combines a literature review and the application of questionnaires to 30 trainees, the study seeks to understand how these future educators see the contribution of these laboratories to their training. The results, analyzed qualitatively, reveal various student perspectives, contributing to a better understanding of the role of LEM and LEMAT in mathematics education and teacher training.
References
BARRETO, Cristiane Santos. Laboratório de ensino de matemática: conhecendo, avaliando e construindo. 2014. 112f. Dissertação (mestrado) – Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia, Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional, Vitória da Conquista, 2014. f. 105-108.
BODGAN, Roberto C.; BIKLEN, Sari Knopp. Investigação Qualitativa em Educação: uma introdução à teoria e aos métodos. Tradução M. J. Alvarez, S. B. Santos e T. M. Baptista. Porto: Porto Editora, 1994. 336p.
CIVARDI, Jaqueline Araújo; A formação do Pesquisador em um Laboratório de Educação Matemática. In: VARIZO, Z. C. M. CIVARDI, J. A. Olhares e Reflexões acerca de Concepções e Práticas no Laboratório de Educação Matemática. Curitiba, PR: CRV, 2011. pp.79-98
FIORENTINI, Dario; LORENZATO, Sérgio. Investigação em educação matemática: percursos teóricos e metodológicos. 3. ed. ver. Campinas, SP: Autores Associados, 2009.
FIORENTINI, Dario; MIORIM, Maria Ângela. Uma reflexão sobre o uso de materiais concretos e jogos no ensino da Matemática. Boletim da SBEM-SP, julho-agosto de 1990.
FIORENTINI, Dario. Alguns modos de ver e conceber o ensino da Matemática no Brasil. Revista Zetetiké, Ano 3. n. 4, 1995.
GAVANSKI, D.; LIMA, R. V. Materiais concretos no Ensino e na Aprendizagem da Matemática: reflexões e proposições. In: BURACK, D.; PACHECO, E.R.; KLÜBER, T.E.; Educação Matemática: reflexões e ações. 1.ed. Curitiba: Editora CRV,2010. pp.101-120.
GOMES, L. F.; ARAMAN, E. M. O. Algumas Percepções de Matemática e de Ensino de Matemática Apresentadas por Professores que Atuam na Educação Básica. Revista Do Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática da Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (Ufms). Volume 9, número 19. 2016. pp.75-97.
GUIMARÃES, Henrique Manuel. Concepções, crenças e conhecimentos – as finalidades e distinções. 2010. Instituto de Educação, Universidade de Lisboa. pp. 81-101.
LORENZATO, Sérgio. Laboratório de ensino de matemática e materiais didáticos manipuláveis. In: LORENZATO, S. (Org.). O laboratório de ensino de matemática na formação de professores - Campinas. SP: Autores Associados, 2012.
MONTEIRO, Roberta Borges; LARANJEIRA, Suyanne Rodrigues Alves.; RIBEIRO NETO, Jucicleia Gomes; ANDRADE, Leyde Dayane Martinho de. Contribuição da resolução de problemas como metodologia de ensino de matemática. REAMEC - Rede Amazônica de Educação em Ciências e Matemática, Cuiabá, Brasil, v. 8, n. 2, p. 57–68, 2020. https://doi.org/10.26571/reamec.v8i2.9396
NACARATO, Adair Mendes. Eu trabalho primeiro no concreto. Revista de Educação Matemática - Ano 9, N 9--10 (2004-2005) pp.1-6.
OLIVEIRA, Fabio Caires de; BUCHARDT, Arlete Tavares. Formação continuada: uma proposta de prática investigativa e interdisciplinar para o ensino de geometria plana. Revista Prática Docente, [S. l.], v. 3, n. 1, p. 75–90, 2018. https://doi.org/10.23926/RPD.2526-2149.2018.v3.n1.p75-90.id191
PEREIRA, Ana Carolina Costa; OLIVEIRA, Gisele Pereira. O ambiente remoto como ferramenta promotora de práticas laboratoriais no ensino de trigonometria em cursos de licenciatura em matemática. Revista Prática Docente, [S. l.], v. 6, n. 2, p. e027, 2021. https://doi.org/10.23926/RPD.2021.v6.n2.e027.id1076
POLYA, George. Dez mandamentos para professores. Revista do Professor de Matemática,
São Paulo, nº 10, p. 2-10, 1987.
PONTE, João Pedro. Concepções dos professores de Matemática e processos de formação. Educação matemática: Temas de investigação. Lisboa: Instituto de Inovação Educacional, 1992.
PONTE, João Pedro. O professor de Matemática: Um balanço de dez anos de investigação. Revista Quadrante, n. 3, p. 79-114, 1994.
RÊGO, R.G.; RÊGO, R.M.; VIEIRA, K.M.; Uma Introdução. In: RÊGO, R.G.; RÊGO, R.M.; VIEIRA, K.M. Laboratório de ensino de geometria. Campinas, SP: Autores Associados, 2012.
RÊGO, R. M; RÊGO, R. G. Desenvolvimento e uso de materiais didáticos no ensino de matemática. In: LORENZATO. Sergio (org.). Laboratório de ensino de matemática na formação de professores. Campinas, Sp: Autores Associados,2006. Coleção Formadores de Professores. pp.39-56.
RÊGO, R. G.; RÊGO, R. M. Matemáticava. 4. ed. Campinas: SP: Autores Associados, 2013.
RODRIGUES, F. C.; GAZIRE, E. S. Laboratório da Educação Matemática na Formação de Professores. Curitiba, PR: Appris, 2015.
ROZAL, Edilene Farias; SOUZA, Ednilson Sergio Ramalho de; SANTOS, Neuma Teixeira dos. Aprendizagem em matemática, aprendizagem significativa e neurociência na educação dialogando aproximações teóricas. REAMEC - Rede Amazônica de Educação em Ciências e Matemática, Cuiabá, Brasil, v. 5, n. 1, p. 143–163, 2017. https://doi.org/10.26571/2318-6674.a2017.v5.n1.p143-163.i5349
SILVA, João Batista da. Gamificação na sala de aula: avaliação da motivação utilizando o questionário ARCS. Revista Prática Docente, [S. l.], v. 5, n. 1, p. 374–390, 2020. https://doi.org/10.23926/RPD.2526-2149.2020.v5.n1.p374-390.id632
SILVA, Wender Antônio da; KALHIL, Josefina Barrera. Um estudo sobre as habilidades necessárias para utilização das tecnologias digitais como recurso metodológico. REAMEC - Rede Amazônica de Educação em Ciências e Matemática, Cuiabá, Brasil, v. 5, n. 1, p. 62–77, 2017. https://doi.org/10.26571/2318-6674.a2017.v5.n1.p62-77.i5343
VARIZO, Zaíra Da Cunha Melo; CIVARDI, Jaqueline Araújo. Olhares e Reflexões acerca de Concepções e Práticas no Laboratório de Educação Matemática. Curitiba, PR: CRV, 2011.
VARIZO, Zaíra Da Cunha Melo; Concepção e Implementação de um Laboratório de Educação Matemática no Ensino Superior. In: VARIZO, Zaíra Da Cunha Melo; CIVARDI, Jaqueline Araújo. Olhares e Reflexões acerca de Concepções e Práticas no Laboratório de Educação Matemática. Curitiba, PR: CRV, 2011.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Ensino da Matemática em Debate

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Este obra está licenciado com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.


