Ways between Ethnomathematics and Ethnomodeling: from the emic to the ethical in the perspective of a dialogue with otherness

Authors

  • Ezequias Cassela Escola Superior Pedagógica do Bié
  • Ana Lúcia Manrique Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)

DOI:

https://doi.org/10.23925/2358-4122.2024v11i265466

Keywords:

Ethnomathematics, Ethnomodeling, Teaching Plane Geometry, Isoperimetric problems, Ondjango.

Abstract

This article aims to present an activity leading to the promotion of a dialogue between the cultural knowledge of the ethnic-linguistic Umbundu people, who are located in the center of Angola, in the province of Bié, and academic knowledge. We seek to promote such dialogue through Ethnomodeling, which is based on otherness, respect for differences and mutual appreciation. This activity consisted of the interpretation of tacit mathematics, linked to cultural practice, which was the subject of a reinterpretation based on academic Mathematics. The results reveal the potential of a teaching and learning process that dialogues with different cultures, opposing the Eurocentric epistemological perspective based on a single and totalitarian rationality. Finally, it is noted that investing in the development of activities of this nature contributes to the dialogue between school knowledge and cultural knowledge.

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Author Biography

Ana Lúcia Manrique, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)

Possui graduação em Matemática pela Universidade de São Paulo (1987), mestrado em Ensino de Matemática (1994), doutorado em Educação (Psicologia da Educação) (2003) e Livre Docente (2022), todos pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo e Pos-Doutorado no Programa de Pós-graduação em Educação da PUC/RJ (Pós-Doc Júnior CNPq) (2008). Pesquisadora Produtividade em Pesquisa do CNPq (2016-2018) e (2019-2021) e (2022-2024). Participou do Comitê Científico da SBEM-SP (2014-2017) e (2020-2023). É professora da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. Atualmente, é Coordenadora do Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática da PUC-SP (2020-2022) e (2022-2023). Atuou como pesquisadora no projeto aprovado no edital dos Institutos Nacionais de Ciência e Tecnologia do MCT/CNPq/FNDCT/CAPES/FAPEMIG/FAPERJ/FAPESP.

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Webgrafia: History of Science em 2020, link: https://youtu.be/kUCNDK7DeKs

Published

2024-10-24

How to Cite

Cassela, E., & Manrique, A. L. (2024). Ways between Ethnomathematics and Ethnomodeling: from the emic to the ethical in the perspective of a dialogue with otherness. Ensino Da Matemática Em Debate, 11(2), 120–144. https://doi.org/10.23925/2358-4122.2024v11i265466

Issue

Section

Artigos