Financial Mathematics Education
an approach trhrough resolution, exploration and proposing problems
DOI:
https://doi.org/10.23925/2358-4122.67478Keywords:
Mathematics Teaching, Resolution, Exploration and Proposition of Problems, IndebtednessAbstract
Mathematics Education is based on training citizens capable of understanding and using technology, improving quality of life and actively participating in society. In the economic field, much is discussed about financial education in schools, but little is said about the causes of indebtedness. This article is an excerpt from a master's thesis.Faced with this issue, we raise the following guiding question: Is it possible to effectively address the teaching-learning of Mathematics in the context of indebtedness? The aim of this article is to investigate the potential of teaching mathematics in different contexts related to the issue of debt. For this, we will use Problem Resolution, Exploration and Proposition methodology (ANDRADE, 1998; 2017). Our pedagogical practice will be situated in a dialogical perspective, seeking to develop a critical look that places the student in the position of an active and questioning subject. (FREIRE, 1987; 1997). Our research is qualitative in nature, targeting 3rd grade regular high school classes at a state public school, located in the municipality of Soledade, in the state of Paraíba. The results of the activities showed that the Resolution, Exploration and Proposition of Problems contributed to the deepening of mathematical concepts and enabled discussions and reflections among students regarding the application of interest in different contexts to be explored in the same problem.
References
ANDRADE, S. Ensino-aprendizagem de Matemática via resolução, exploração e proposição de problemas. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática) – Universidade Estadual Paulista, Rio Claro, 1998.
ANDRADE, S. Um caminhar crítico reflexivo sobre Resolução, Exploração e Proposição de Problemas Matemáticos no Cotidiano da Sala de Aula. In: ONUCHIC, Lourdes de la Rosa; LEAL JUNIOR, Luiz Carlos; PIRONEL, Márcio (orgs.). Perspectivas para resolução de Problemas. São Paulo: Editora Livraria da Física, 2017. p. 355-396.
BARONI, Ana Karina Cancian; HARTMANN, Andrei Luis Berres; CARVALHO, Cláudia Cristina Soares de. Uma Abordagem Crítica da Educação Financeira na formação do professor de Matemática. Curitiba: Appris Editora, 2021.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular – BNCC. 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/historico/BNCC_EnsinoMedio_embaixa_site_110518.pdf. Acesso em: 13 set. 2022.
BRASIL. Constituição Federal da República Federativa do Brasil,1988.
BRASIL. Conselho Nacional de Educação: Proposta de Diretrizes para a formação de professores da Educação Básica em Nível Superior – DCN – Brasília, 2000.
BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. 1996ª. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em: 12 set. 2022.
BRASIL. Ministério da Educação. Parâmetros Curriculares Nacionais: introdução aos parâmetros curriculares nacionais. Brasília: MEC, 1997. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/livro01.pdf . Acesso em: 27 nov. 2022.
BRASIL. Ministério da Educação. Parâmetros Curriculares Nacionais: Matemática. (3º e 4º ciclos do Ensino Fundamental). Brasília: MEC, 1998a. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/matematica.pdf . Acesso em: 27 nov. 2022.
BRASIL. Ministério da Educação. Parâmetros Curriculares Nacionais: Apresentação dos Temas Transversais. Brasília: MEC, 1998b. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/blegais.pdf Acesso em: 27 nov. 2022.
BRASIL. Ministério da Educação. Parâmetros Curriculares Nacionais: orientações educacionais complementares aos parâmetros curriculares nacionais. + (PCN+) Ciências da Natureza, Matemática e suas Tecnologias. Brasília: MEC, 2002. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/CienciasNatureza.pdf. Acesso em: 27 nov. 2022.
BDTD - Biblioteca Digital Brasileira de Teses e Dissertações. Desenvolvido por Instituto Brasileiro de Ciência e Tecnologia. Disponível em: http://bdtd.ibict.br/. Acesso em: 11 jan. 2022.
BIKLEN, S.; BOGDAN, R. Investigação qualitativa em educação. 12. ed. Portugal: Porto Editora, 1994. 336 p.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 17. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia. São Paulo: Paz e Terra, 1997.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Ensino da Matemática em Debate

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Este obra está licenciado com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.


