GeoGebra as a support tool in Mathematics teaching

a bibliometric review

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/2358-4122.69906

Keywords:

Mathematics Teaching, GeoGebra, Bibliometric Review

Abstract

This article presents the results of a Bibliometric Review on GeoGebra software applications identified in the Scopus database. The search was conducted using the descriptors “teaching”, “mathematics”, “geogebra” and “software” in the titles, abstracts and keywords, limited to full articles published in English and Portuguese. The search results were compiled and processed using Biblioshiny, identifying 126 articles on the subject, distributed in several areas, especially in Social Sciences, Mathematics and Computer Science, with an annual growth rate of 12.58%, considering the horizon from 2007 to 2024. The countries with the highest publication rate were Turkey, Brazil, Spain and Malaysia. The most cited authors and keyword cooccurrence networks were also identified. The main themes addressed in the works were “geometry”, “open source software” and “algebra”.

Author Biographies

Francisca Helena de Oliveira Holanda, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará

Possui graduação em Pedagogia pela Universidade Estadual do Ceará (1995). Mestre em Educação Brasileira pela Universidade Federal do Ceará (2009), Especialização em Educação Biocêntrica pela Universidade Estadual do Ceará (2005). Doutorado em Educação pela Universidade Estadual do Ceará (2013-2017). Atualmente, professora do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará - IFCE, nos programas de licenciatura em Matemática, Licenciatura em Química e Licenciatura em Física, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Matemática (PGECM) e, colaboradora do curso de Doutorado Acadêmico em Ensino Rede Nordeste de Ensino-IFCE (RENOEN).

Maria Cleide da Silva Barroso, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará

Possui graduação em Pedagogia pela Universidade Federal do Ceará (2004). Foi aluna do curso de Filosofia da UECE. Mestre em Educação Brasileira pela Universidade Federal do Ceará UFC (2009). Doutora em Educação Brasileira pela Universidade Federal do Ceará UFC (2017). Professora Permanente do Mestrado em Ensino de Ciências e Matemática PGECM/IFCE (acadêmico) e do Programa de Pós-Graduação em Ensino/ curso de Doutorado Acadêmico em Ensino Rede Nordeste de Ensino-IFCE (RENOEN).

Lucelindo Dias Ferreira Junior Reis, Universidade Federal do Ceará

Professor do Magistério Superior no curso de Engenharia de Produção da Universidade Federal do Ceará (UFC). Doutor e Mestre em Engenharia de Produção pela Escola de Engenharia de São Carlos (EESC), Universidade de São Paulo (USP). Graduado em Engenharia de Produção Mecânica pela Universidade Federal do Ceará (UFC). Pesquisador na área de Desenvolvimento de Produtos, Ergonomia e Educação em Engenharia.

References

BECK, R.J. Learning Objects: What?. Center for Internation Education. University of Winsconsin. Milwaukee, 2001.

BHAGAT, K. K.; CHANG, C. Incorporating GeoGebra into geometry learning-A lesson from India. Eurasia Journal of Mathematics, Science and Technology Education, v. 11, p. 77 - 86, 2015.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2018.

BOTANA, F. et al. Automated Theorem Proving in GeoGebra: Current Achievements. Journal of Automated Reasoning, v. 55, p. 39 - 59, 2015.

BOZKURT, G.; RUTHVEN, K. Classroom-based professional expertise: a mathematics teacher’s practice with technology. Educational Studies in Mathematics, v. 94, p. 309 - 328, 2017.

CRUZ, M. P. M. et al. GeoGebra: Um Estudo Bibliométrico a partir da Plataforma Web Of Science. Revista do Instituto GeoGebra Internacional de São Paulo, v. 11, n. 1, p. 22-36, 2022.

DIKOVIC, LJUBICA. Implementing dynamic mathematics resources with geogebra at the college level. International Journal of Emerging Technologies in Learning, v. 4, p. 51 - 54, 2009.

DOCKENDORFF, M.; SOLAR, H. ICT integration in mathematics initial teacher training and its impact on visualization: the case of GeoGebra. International Journal of Mathematical Education in Science and Technology, v. 49, p 66 - 84, 2018.

GEOGEBRA. O que é o geoGebra?. 2024. Disponível em: <https://www.geogebra.org/about?lang=pt-P>. Acesso em: 15 de dezembro de 2024.

GRANBERG, C. Discovering and addressing errors during mathematics problem-solving-A productive struggle?. Journal of Mathematical Behavior, v. 42, p. 33 - 48, 2016.

HOHENWARTER, M.; PREINER, J. Dynamic mathematics with GeoGebra. Journal of Online Mathematics and its Applications, 2007.

HOHENWARTER, M.; FUCHS, K. J. Combination of dynamic geomtrey, algebra and calculus in the software system GeoGebra. In: Computer Algebra Systems and Dynamic Geometry Systems in Mathematics Teaching, Proceedings of Sprout-Slecting Conference (Sarvari, Cs. Hrsg.). Bornus Nyomda: p. 128 - 133, 2005.

MUZIO, J.; Heins, T.; Mundell, R. Experiences with reusable e learning objects: From Theory to Practice. The Internet and Higher Education, v. 5, n. 1, p. 21-34, 2002.

OLIVEIRA MAIA, L. E.; VASCONCELOS, F. H. L. O USO DAS TECNOLOGIAS DIGITAIS, EM ESPECIAL O GEOGEBRA, PARA O ENSINO DE GEOMETRIA: UMA REVISÃO SISTEMÁTICA DE LITERATURA. Revista Prática Docente, v. 7, n. 1, p. e031-e031, 2022.

OLIVEIRA MAIA, L. E.; SOUSA GONDIM, R.; VASCONCELOS, F. H. L. Utilização do geogebra para o ensino de geometria: uma revisão sistemática de literatura. Ensino da Matemática em Debate, v. 10, n. 1, p. 31-51, 2023.

REY-MARTÍ, A.; RIBEIRO SORIANO, D; PALACIOS – MARQUÉS, D. A bibliometric analysis of social entrepreneurship. Journal of Business Research, v. 69, n. 5, p. 1651-1655, 2016.

ROCHA, R. P.; SILVA, M. D. F. Uma revisão sistemática abordando o Tangram, o GeoGebra e as opções de isometria do plano. Educação Matemática Pesquisa Revista do Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação Matemática, v. 23, n. 1, p. 741-768, 2021.

RODRIGUES, G. C.; LOURENÇO, T. H. P.; Nascimento, D. L. O uso do GeoGebra no ensino remoto emergencial: uma revisão bibliográfica. Research, Society and Development, vol. 10, n. 10, p. e194101018495-e194101018495, 2021.

SÁNCHEZ, I. C.; CASTILLO, L. A.; LOPES, T. B. REVISÃO E ANÁLISE BIBLIOMÉTRICA SOBRE O GEOGEBRA EM PESQUISAS E ENSINO DA MATEMÁTICA. Revista Areté| Revista Amazônica de Ensino de Ciências, v. 19, n. 33, p. e23002-e23002, 2023.

SOARES, F.; SANTANA, J. R.; VASCONSELOS, F. H.. O uso da tecnologia de Realidade no ensino de Geometria Espacial: uma revisão sistemática de literatura. Ensino da Matemática em Debate, p. 77-94, 2023.

SOUSA, A. D. et al. TECNOLOGIAS NA MATEMÁTICA: UMA REVISÃO ACERCA DE TRABALHOS COM O USO DO GEOGEBRA NO ENSINO DE GEOMETRIA PLANA. Revista Paranaense De Educação Matemática, v. 11, n. 26, p. 384-401, 2022.

SPINELLI, W. Aprendizagem matemática em contextos significativos: objetos virtuais de aprendizagem e percursos temáticos. 2007. Dissertação (Mestrado em Educação) - Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo, SP, 2007.

VELICHOVÁ, D. Interactive maths with GeoGebra. International Journal of Emerging Technologies in Learning,v. 6, p. 31 - 35, 2011.

ZENGIN, Y. Investigating the use of the Khan Academy and mathematics software with a flipped classroom approach in mathematics teaching. Educational Technology and Society, v. 20, p. 89 - 100, 2017.

ZULNAIDI, H.; OKTAVIKA, E.; HIDAYAT, R. Effect of use of GeoGebra on achievement of high school mathematics students. Education and Information Technologies, v. 25, p. 51 - 72, 2020.

Published

2025-10-30

How to Cite

Ferreira, J. de A. R., Holanda, F. H. de O. ., Barroso, M. C. da S., & Reis, L. D. F. J. (2025). GeoGebra as a support tool in Mathematics teaching: a bibliometric review. Ensino Da Matemática Em Debate, 12(2), 290–308. https://doi.org/10.23925/2358-4122.69906

Issue

Section

Artigos