Mathematical language and technological mediation

a dialogue between Wittgenstein and Vygotsky

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/2358-4122.70699

Keywords:

Language, Digital Technologies, Learning, Language games

Abstract

This research aimed to contribute to understanding how mathematical language, mediated by information and communication technology, can facilitate the teaching and learning process of mathematical content in the classroom. To this end, the research aims to demonstrate the importance of using new technologies in the teaching and learning of mathematics by drawing parallels between mathematical language and the theories of Wittgenstein and Vygotsky. The interest in this research arose from the observation that digital transformation in schools has not yet occurred and that it is necessary to reflect on the topic to bring about change in this space of learning and social transformation. The methodology was based on several authors who discuss the topics and seek to provide the reader with a better understanding of the topics. There must be transformation in schools and their teaching methods; therefore, this research discusses this need and the resources that can be used for this movement.

References

BORBA, M. C.; SILVA, R. S. R.; GADANIDIS, G. Fases das tecnologias digitais em educação matemática: sala de aula e internet em movimento. São Paulo: Autêntica, 2020.

CONDÉ, M. L. L. Wittgenstein, linguagem e mundo. São Paulo: Annablume, 2018.

GÓMEZ, Á I. P. Educação na era digital: a escola educativa. Tradução de Marisa Guedes. Porto Alegre: Penso, 2015.

GOTTSCHALK, C. M. C. Fundamentos filosóficos da matemática e seus reflexos no contexto escolar. Internacional Studies on Law and Education. Porto: Portugal, 2014

GOTTSCHALK, C. M. C. A construção e transmissão do conhecimento matemático sob uma perspectiva wittgensteiniana. Cad. Cedes, Campinas, v. 28, n. 74, p. 75-96, 2008.

KENSKI, V. M. Aprendizagem mediada pela tecnologia. Revista Diálogo Educacional, Curitiba, v. 4, n.10, p.47-56, set./dez. 2003. Disponível em: http://paginapessoal.utfpr.edu.br/kalinke/novas-tecnologias/pde/pdf/vani_kenski.pdf. Acesso em 09 fev. 2025.

KENSKY, V. M. Educação e tecnologias: o novo ritmo da informação.

Campinas, SP: Papirus, 2012.

MIGUEL, A. Um jogo memorialista de linguagem – um teatro de vozes. Campinas

– SP: FE/UNICAMP, 2016. 677 p. Disponível em:

<http://www.bibliotecadigital.unicamp.br/document/?code=62532&opt=1>. Acesso

em: 9 fev. 2025.

MORETTO, I. M.; DAMETTO, J. Desafios educacionais da era digital: adversidades e possibilidades do uso da tecnologia na prática docente. Revista Perspectiva, Erechim. v. 42, n.160, p. 77-87, dezembro/2018. Disponível em: https://www.uricer.edu.br/site/pdfs/perspectiva/160_736.pdf. Acesso em: 8 fev. 2025.

NASCIMENTO, E. F. N.; ALVES, E. A tecnologia de informação e comunicação no ensino de matemática: relação com a teoria epistemológica de Vygotsky. Revista Brasileira da Educação em Ciências e Matemática, Cascavel, PR, v.7, n.1, p. 01-13, abril. 2023. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/rebecem/article/view/29370. Acesso em: 10 fev. 2025.

SÁ, R. A.; CARNEIROS, S. .M. .M.; LUZ, A. A. Multiletramentos na escola. São Paulo: Parábola Editorial, 2013.

SANTOS, L. C. O desafio de garantir um ensino-aprendizagem baseado em uma perspectiva crítica no contexto da pandemia de COVID-19: análise da ferramenta AprendiZap. Miguilim – Revista Eletrônica do Netlli, Crato, v. 11, n. 2, p. 609-622, maio-ago. 2022.

SILVA, C. M.; PUHL, C. C. Ensino de Ciências da natureza e de Matemática: contribuições teóricas e pedagógicas das tecnologias. São Paulo, SP: PUCRS, 2022. E-book. Disponível em: https://play.google.com/store/books/details/Carla_Martins_da_Silva_Ensino_de_ci%C3%AAncias_da_natur?id=pq-GEAAAQBAJ. Acesso em: 2 fev. 2025.

SILVA, C. C. R.; PORTO, M. D.; MEDEIROS, W. A. A Teoria Vygotskyana e a utilização das novas tecnologias do ensino aprendizagem: uma reflexão sobre o uso do celular. Revista online De Magistro de Filosofia, Ano X, no. 21, 2017.

SILVEIRA, M. MEIRA, J. SILVA, P. V. Os dicionários de Wittgenstein e de Baruk: o significado linguístico no ensino e no aprendizado da matemática. Educação (Porto Alegre, impresso), v. 37, n. 3, p. 390-399, set.-dez. 2014.

SILVEIRA, M. R. A.; SILVA, P. V.; JÚNIOR, V. P. T. A filosofia da linguagem e suas implicações na prática docente: perspectivas wittgensteiniana para o ensino da matemática. Revista Perspectiva, Florianópolis, v. 35, n. 2, p. 462-480, abr./jun. 2017

SOUZA, A. R.; GUÉRIOS, E. C. Letramento Digital: A transformação no Ensino da Matemática. Curitiba: Appris, 2023.

SPINK, M. J. Linguagem e produção de sentidos no cotidiano. Ebook Scielo: Centro Edeistein, 2010. Disponível em: https://play.google.com/store/books/details/Mary_Jane_Spink_Linguagem_e_produ%C3%A7%C3%A3o_de_sentidos_n?id=7NJCBgAAQBAJ. Acesso em: 11 fev. 2025.

VIGOTSKI, L.S. Pensamento e Linguagem. 4ª Ed. – São Paulo: Martins Fontes, 2008.

VYGOTSKY, L S. Linguagem, desenvolvimento e aprendizagem. Tradução Maria da Pena Villa Lobos. São Paulo: Ícone, 2014.

WITTGENSTEIN, L. Investigações Filosóficas. Trad. José Carlos Bruni. São Paulo: Nova Cultural, 1999.

Published

2025-10-30

How to Cite

Silva, R. C. da, & Bezerra, S. M. C. B. (2025). Mathematical language and technological mediation: a dialogue between Wittgenstein and Vygotsky. Ensino Da Matemática Em Debate, 12(2), 182–195. https://doi.org/10.23925/2358-4122.70699

Issue

Section

Artigos