Mathematics Education in migration contexts

challenges and possibilities for inclusive practice

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/2358-4122.73646

Keywords:

Inclusive mathematics education, Interculturality, Migration, Critical mathematical literacy, Ethnomathematics

Abstract

The article analyzes the challenges and possibilities of mathematics education in migration contexts, understanding it as a strategic field of epistemological and pedagogical reconstruction in light of the cultural and linguistic plurality that shapes contemporary schools. The intensification of human mobility, particularly of migrants from Haiti and Venezuela, has exposed the shortcomings of linguistic policies, teacher training, and curricular practices addressing diversity. Grounded in scholars such as D’Ambrosio (2005), Skovsmose (2023), Tonhati et al. (2024), and Carrijo (2021), this study develops a critical reflection on the coloniality of mathematical knowledge and the need to establish an inclusive and intercultural pedagogy in which mathematics ceases to be a neutral language and becomes a space for dialogue, recognition, and belonging. Drawing on decolonial

and Freirean perspectives, the paper argues that mathematics education, when articulated with critical literacy and ethnomathematics, can serve as a means of cognitive justice and epistemic hospitality, redefining the school’s role in welcoming migrant students. It concludes by proposing intercultural mathematical workshops, context-based teacher education, and linguistic inclusion policies as transformative curricular practices committed to equity and epistemic plurality.

Author Biography

Douglas Manoel Antonio de Abreu Pestana dos Santos, UNIFESP

Psychoanalyst and researcher, holding a degree in Pedagogy with a focus on inclusion and diversity, as well as a Bachelors degree in Administration. Specialist in Educational Technologies from the University of São Paulo (USP). Currently serves as a volunteer research collaborator at the Otavio Frias Filho Chair of Studies in Communication, Democracy, and Diversity, affiliated with the Institute of Advanced Studies at USP (IEA-USP). Member of the Brazilian Society for the Advancement of Science (SBPC). His current research in the field of education focuses on analyzing Autism Spectrum Disorder (ASD) in the context of migrants in basic education at the Federal University of São Paulo (UNIFESP), with support from the Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel (CAPES).

References

AZEVEDO, R. S. de. Crianças migrantes, refugiadas e o direito à educação na escola pública brasileira. Revista Teias, Rio de Janeiro, v. 23, p. 134-156, 2022.

BABER, A. Immigrant students and mathematics education. New York: Teachers College Press, 2007.

BALZAN, C. F. P.; GOBBI, L.; MASS, S. S. Os desafios no acolhimento e no ensino de língua portuguesa para estudantes imigrantes e refugiados na educação básica. Gragoatá, Niterói, v. 27, p. 125-145, 2022.

BANKS, J. A. Cultural diversity and education: foundations, curriculum, and teaching. New York: Routledge, 2019.

BARTLETT, L.; GIALAMAS, A. Educação humanizadora para jovens imigrantes e refugiados. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 48, n. 2, p. 1-20, 2023.

BUIN, E. Do monolinguismo ao multilinguismo de acolhimento. Gragoatá, Niterói, v. 30, p. 102-119, 2025.

CANDAU, V. M. et al. Educação em direitos humanos e formação de professores. São Paulo: Cortez, 2013.

CARRIJO, F. Interseccionalidade e migração na escola brasileira: práticas de reconhecimento e exclusão. Educação & Sociedade, Campinas, v. 42, n. 2, p. 34-56, 2021.

CARRIJO, M. Educação matemática inclusiva com estudantes imigrantes: uma perspectiva interseccional. 2021. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal de Alfenas, Alfenas, 2021.

CARRIJO, M. Globalização e guetorização: desafios e possibilidades para a educação matemática com imigrantes. Prometeica, n. 31, p. 380–395, 2022.

DA SILVA MATOS, D. C. V. Educação intercultural e formação de professores em contexto multicultural e multilíngue. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 42, p. 821-838, 2016.

D’AMBROSIO, U. Sociedade, cultura, matemática e seu ensino. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 31, p. 99-120, 2005.

D’AMBROSIO, U. Etnomatemática: elo entre as tradições e a modernidade. 6. ed. São Paulo: Autêntica, 2020.

FERNANDES, F. S. Matemática e colonialidade: lados obscuros da modernidade. Ciência & Educação, Bauru, v. 27, n. 4, p. 1-20, 2021.

FERNÁNDEZ-OLIVERAS, A.; CALLEJA, M.; OLIVERAS, M. Aplicación de un instrumento para valorar la idoneidad didáctica en educación matemática con enfoque de etnomatemática. BOLEMA, Rio Claro, v. 36, n. 63, p. 103-128, 2022.

KOHATSU, L. N. et al. Educação de alunos imigrantes: a experiência de uma escola municipal. Psicologia Escolar e Educacional, São Paulo, v. 24, n. 1, p. 72-84, 2020.

LEI Nº 13.445, de 24 de maio de 2017. Institui a Lei de Migração. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 25 maio 2017.

MAYRING, P. Einführung in die qualitative Sozialforschung. Weinheim: Beltz, 2002.

MIRANDA, L. Português como língua de acolhimento e afetividade pedagógica na escola pública. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 51, n. 181, p. 570-592, 2021.

NOBRE, J. S. et al. Língua familiar e língua de acolhimento a partir de uma perspectiva translingual. Ensino em Re-Vista, Uberlândia, v. 31, p. 1-18, 2024.

OLIVEIRA, G. M. Práticas associadas ao ensino e aprendizagem da matemática de estudantes imigrantes venezuelanos. 2023. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Estadual do Oeste do Paraná, Cascavel, 2023.

OLIVEIRA, P. A. Microexclusões e diversidade cultural na educação matemática. Educação Matemática em Revista, São Paulo, v. 28, n. 73, p. 15-34, 2023.

ORGANIZAÇÃO DAS NAÇÕES UNIDAS (ONU). International migrant stock 2019. New York: UN DESA, 2019.

PARRA, A. Decolonizing mathematics education: toward a liberating pedagogy. Journal of Mathematics Education, v. 45, n. 3, p. 234–251, 2023.

RIBEIRO, A. S. Migração, escola e cidadania: experiências de inclusão e resistência no ensino público. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 47, n. 3, p. 1-23, 2022.

SKOVSMOSE, O. Critical mathematics education: dialogues and dimensions. Rotterdam: Sense, 2021.

SKOVSMOSE, O. Mathematics and ethics: education, equity and justice. Cham: Springer, 2023.

THIOLLENT, M. Metodologia da pesquisa-ação. 18. ed. São Paulo: Cortez, 2019.

TONHATI, T.; SILVA, R.; FERREIRA, J. Práticas pedagógicas de inclusão de migrantes e refugiados. Educação & Sociedade, Campinas, v. 45, n. 3, p. 1-22, 2024.

VALOYES-CHÁVEZ, L.; MONTECINO, A.; GUZMÁN, I. Mathematics education and social justice in Latin America. ZDM, v. 53, n. 5, p. 1051–1065, 2021.

VIEIRA, L. B.; MOREIRA, G. E. Educação matemática inclusiva: como promover a participação de todos os estudantes? Revista Brasileira de Educação Especial, Marília, v. 24, n. 2, p. 179–194, 2018.

VIEIRA, L. B.; MOREIRA, G. E. O estudante imigrante e o papel do professor de matemática como agente de inclusão. Dialogia, São Paulo, n. 35, p. 77–92, 2020.

VIRIATO, E.; SOUSA, L.; ANDERE, M. Práticas de educadores de língua portuguesa para refugiados. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, Rio de Janeiro, v. 30, n. 115, p. 1013-1034, 2023.

ZAMBRANO, C. E. G. Políticas linguísticas e educacionais para acolhimento entre línguas. DELTA, São Paulo, v. 40, n. 2, p. 1-24, 2024.

Published

2025-12-27

How to Cite

Santos, D. M. A. de A. P. dos. (2025). Mathematics Education in migration contexts: challenges and possibilities for inclusive practice. Ensino Da Matemática Em Debate, 12(3), 135–153. https://doi.org/10.23925/2358-4122.73646