Pedagogical workshops as a methodology for teaching and learning elementary functions in Mathematics Undergraduate Courses

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/2358-4122.63505

Keywords:

Pedagogical Workshop, Elementary Functions, Initial Teacher Training

Abstract

A Pedagogical workshop consists of a teaching methodology that can favor the construction of knowledge based on the integration of theory and practice and the tripod of feeling, thinking and acting, favoring both the cognitive aspect and the movement of action-reflection-action on practice. Bearing this in mind, this paper reports a workshop held with 12 undergraduate students from the first and second semesters of the mathematics course at a federal university, aiming to analyze the potential and challenges in the teaching and learning of elementary functions. In the process of planning and running the workshop, five problem-situations were developed from an investigative/exploratory perspective, using a didactic sequence. We tried to develop a working dynamic that would allow all the participants to interact, in the hope of encouraging the learning of functions, as well as experimenting the methodology as a subsidy for future teaching practice in basic education. The challenges encountered include the lack of consistent and up-to-date theoretical and methodological foundations, as well as the limited experience of teacher trainers in using this methodology. Regarding capabilities, the following stand out: a visualization of the content in a practical, contextualized and interdisciplinary way; interaction between students in the search for solutions to problem-situations and exploration of different graphical representations and numerical patterns, helping in the understanding of concepts and the identification of patterns and relationships in elementary functions. The conclusion is that the workshop provided a space for building specific and pedagogical knowledge, in which future teachers shared ideas, strategies and discoveries.

Author Biographies

Niusarte Virgínia Pinheiro, Universidade Federal dos Vales do Jequitinhonha e Mucuri

Graduação em Pedagogia pela Faculdade de Filosofia Ciências e Letras de Teófilo Otoni/MG. Professora da Universidade Federal dos Vales do Jequitinhonha e Mucuri-UFVJM. Mestrado em Gestão Integrada do Território pela Universidade Vale do Rio Doce - UNIVALE. Doutorado em Educação/FAE/UFMG. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em processo ensino e aprendizagem, formação de professores, atuando principalmente nos seguintes temas: Educação Matemática; Avaliação Educacional e Juventudes.

Weversson Dalmaso Sellin, Universidade Federal dos Vales do Jequitinhonha e Mucuri

Graduado em Matemática (Licenciatura) pela Universidade Federal do Espírito Santo, mestrado em Matemática (área de Geometria Algébrica) pela Universidade Federal de Minas Gerais e doutorado em Matemática (área Geometria Algébrica) também pela UFMG. Atualmente é professor do Departamento de Ciências Exatas da Universidade Federal dos Vales do Jequitinhonha e Mucuri (UFVJM) e do Programa de Pós-graduação em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT/UFVJM. Tem experiência na área de Matemática, com ênfase em Geometria Algébrica e também na área de Educação Matemática.

Fábio Silva de Souza, Universidade Federal dos Vales do Jequitinhonha e Mucuri

Possui graduação em Licenciatura em Matemática pela Faculdade de Ciências e Tecnologia – Unesp/Presidente Prudente (2002), mestrado em Matemática Pura pelo Instituto de Ciências Matemáticas e de Computação (2005) da USP de São Carlos e doutorado em Modelagem Computacional (2020) pelo Instituto Politécnico da Universidade do Estado do Rio de Janeiro (IPRJ/UERJ). Atualmente é Professor Assistente do Departamento de Ciências Exatas da UFVJM – Universidade Federal dos Vales do Jequitinhonha e Mucuri. Tem experiência na área de Matemática, com ênfase em Análise, atuando principalmente nos seguintes temas: equações diferenciais, séries de funções, análise de funções, série de Fourier e bifurcação de Hopf. Possui experiência em matemática aplicada e modelagem computacional, com ênfase em desenvolvimentos e aplicações de métodos semi-Lagrangianos para a resolução numérica das equações de Navier-Stokes.

References

ANDER- EGG, E. El taller una alternativa para la renovación pedagógica. Editorial Magisterio Río de la Plata. Buenos Aires. Argentina, 1991.

BARROS, Nidia A. de; GISSI, Jorge. El taller: integración de teoría y práctiva. Buenos Aires: Humanitas, 1977.

BAUM, V. D. Minimetragens: um olhar (psico)pedagógico sobre a escolarização através de uma Oficina de Aprendizagem. 2015. 275 folhas. Dissertação (Mestrado em Educação) – Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul. Porto Alegre, 2015.

CARVALHO, D. L. de. Metodologia do Ensino da Matemática. São Paulo: Cortez, 1994.

CUBERES, M. T. G. El taller de los talleres. Buenos Aires: Angel Estrada, 1989.

DAVIES, Cláudia. O construtivismo de Piaget e o sócio-interacionismo de Vygotsky. In: Anais do Seminário Internacional de Alfabetização e Educação Científica. Unijuí (Universidade Regional), RS, 1993.

DEWEY, J. Vida e Educação. São Paulo: Melhoramentos, 1973.

FREIRE, P. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 2004.

FREINET, C.; SALENGROS, R. Modernizar a escola. Lisboa: Dinalivro, 1977.

MACHADO, L. C. Oficinas Pedagógicas: uma ação interativa entre o pensar e o fazer coletivamente. In: VEIGA, I. P. A. (Org.) Metodologia Participativa e as técnicas de ensino-aprendizagem. Curitiba: CVR, 2017.

MARCONDES, M. E. R. Proposições Metodológicas Para O Ensino De Química: Oficinas temáticas para a aprendizagem da ciência e o desenvolvimento da cidadania. Uberlândia: Em Extensão, 7(1) p. 67-77, 2008.

MARTIN, L. Orientação educacional, teoria e prática: repensando o estágio. In: GARCIA, R. L. (Org.) Orientação Educacional: o trabalho na escola. São Paulo: Loyola, 2002.

OLIVEIRA, Marta Kohl de. Vygotsky: aprendizado e desenvolvimento um processo sócio-histórico. São Paulo: Scipione, 1993.

PONTE, João Pedro da; QUARESMA, Mario; BRANCO, Neusa. Tarefas de exploração e investigação na aula de Matemática. Educação Matemática em Foco, 1(1), 9-29, 2011.

PONTE, João Pedro da; BROCARDO, Joana; OLIVEIRA, Hélia. Investigações matemáticas na sala de aula. 2. ed. Belo Horizonte: Autêntica editora, 2009.

RONCA, A. C. C; ESCOBAR, V. F. Técnicas pedagógicas: domesticação ou desafio à participação? São Paulo: Vozes, 1982.

SAVIANI, D. Escola e Democracia. Campinas/SP: Autores Associados, 2007

VIGOTSKI, Semenovich Lev. A Formação Social da Mente. 6. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2003.

VIEIRA, E; VOLQUIND, L. Oficinas de ensino: O quê? Por quê? Como? Porto Alegre: Edipucrs, 2002.

Published

2025-08-13

How to Cite

Couy, L., Pinheiro, N. V., Sellin, W. D., & Souza, F. S. de. (2025). Pedagogical workshops as a methodology for teaching and learning elementary functions in Mathematics Undergraduate Courses. Ensino Da Matemática Em Debate, 12(1), 30–54. https://doi.org/10.23925/2358-4122.63505