Rotation by seasons and the concept of compound interest
a study based on proposals elaborated by Mathematics teachers
DOI:
https://doi.org/10.23925/2358-4122.66835Keywords:
Station Rotation, Active Methodologies, Mathematics Teacher Education, Compound Interest, Mathematical EducationAbstract
The present article stems from an investigation situated in a formative context with Mathematics teachers, which focused on the study and elaboration of a proposal involving the perspective of Station Rotation (SR). Our aim was to analyze what the teachers prioritized and chose when developing a station proposal to address the concept of Compound Interest. This is a qualitative study, of a descriptive nature, which involved the participation of eight teachers. Data were produced through field notes, participant records, and a questionnaire. After the process of organizing the data, the analysis of the questionnaire revealed that the majority of participants were not familiar with SR and none had used it in their classes. From the analyses, we emphasize the importance of teachers possessing knowledge that extends beyond mathematical mastery for the implementation of a lesson using Active Methodologies.
References
ALBUQUERQUE, M. C. R. Rotação por Estações: Uma estratégia metodológica eficaz para o ensino da Botânica. Revista Docentes, Fortaleza, v. 8, n. 23, p. 49-55, 2023.
ALCARÁ, A. R.; GUIMARÃES, S. E. R. A Instrumentalidade como uma estratégia motivacional. Psicol. Esc. Educ., [S.l.], v. 11, p. 177-178, jan./jun. 2007.
ALMEIDA, A. C. P.; CANTO, C. G. S.; DUARTE, G. B. Complexidade, motivação e metodologias ativas: emergência de outputs enriquecidos. In: LEFFA, V. J. et al. (orgs.). Tecnologias e ensino de línguas: uma década de pesquisa em Linguística Aplicada. Santa Cruz do Sul: EDUNISC, 2020. p. 65-87.
ALONSO, C. M.; GALLEGO, D. J.; HONEY, P. Los estilos de Aprendizaje: Procedimientos de diagnóstico y mejora. 7. ed. Madrid: Mensajero, 2007. 222 p.
BARBOSA, E. F.; MOURA, D. G. Metodologias ativas de aprendizagem na Educação Profissional e Tecnológica. Boletim. Tec. Senac, Rio de Janeiro, v. 39, n. 2, p. 48- 67, maio/ago. 2013.
BRASIL. Ministério da Educação. Base nacional comum curricular. Brasília, DF: MEC, 2018.
CRUZ, P. E. O. Metodologias ativas para a educação corporativa. Salvador: Prospect, 2018. E-book. 36 p.
DIESEL, A; BALDEZ, A. L. S; MARTINS, S. N. Os princípios das metodologias ativas de ensino: uma abordagem teórica. Revista Thema, Lajeado, v. 14, n. 1, p. 268-288, 2017.
GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2008.
MATOS, D. V.; LARA, I. C. M. Introduzindo o estudo de Matrizes a partir da Modelação Matemática. In: Encontro gaúcho de educação matemática, 12., 2015, Porto Alegre. Anais do XII Encontro Gaúcho de Educação Matemática. Porto Alegre: PUCRS, 2015.
OLIVEIRA, D. V. S. O modelo de rotação por estações como estratégia para o ensino de conceitos de ótica geométrica. 2022. 115 p. Dissertação (Mestrado em Ensino de Física) - Instituto de Física, Universidade Federal de Alagoas, Maceió, 2022.
OLIVEIRA, M. E.; COSTA, C. L. C.; DERING, R. O. Sala de Aula Invertida e Rotação por Estações: Metodologias ativas em pauta na formação contínua de professores. Polifonia, [S.l.], v. 29, n. 53, p. 128-148, 2022.
PEREIRA, R.. Método Ativo: Técnicas de Problematização da Realidade aplicada à Educação Básica e ao Ensino Superior. In: VI Colóquio internacional Educação e Contemporaneidade. Anais do VI Colóquio Internacional Educação e Contemporaneidade. São Cristóvão: SIBIUFS, 2012.
SILVA, J. F.; TINTI, D. S. Planejamento de espaços formativos e a mobilização do Conhecimento Didático-Matemático: um olhar para o Programa Residência Pedagógica. Revemop, Ouro Preto, v. 3, p. e202136, dez. 2021. DOI: https://doi.org/10.33532/revemop.e202136
SOUZA, E. C.; AMARAL, L. H.; SCHIMIGUEL, J.. Tecnologias Digitais e Ensino a Distância: Pesquisa e Inovação no ensino superior. São Paulo: Terracota Editora, 2016.
SOUZA, G. O.; TINTI, D. S. Um panorama das pesquisas brasileiras (2004 a 2019) envolvendo metodologias ativas no Ensino de Matemática. Revista Paranaense de Educação Matemática, [S. l.], v. 10, n. 22, p. 385–405, 2021. DOI: https://doi.org/10.33871/22385800.2021.10.22.385-405
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Ensino da Matemática em Debate

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Este obra está licenciado com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.


