Financial Education Activities from the perspective of the Skovsmose Learning Environments

Authors

  • Laís Thalita Bezerra dos Santos Universidade Federal de Pernambuco
  • Cristiane Azevêdo dos Santos Pessoa Universidade Federal de Pernambuco

DOI:

https://doi.org/10.23925/1983-3156.2018v21i2p130-151

Keywords:

Scholar Financial Education, Critical Mathematics Education, Initial Years of Elementary Education Textbooks

Abstract

The proposal of this article is to analyze the activities of Financial Education (EF) present in the textbooks of Mathematics of the initial years of Basic Education approved by the Programa Nacional do Livro Didático - PNLD (2016) in light of the learning environments discussed by Ole Skovsmose. As a method, all the books approved by the PNLD (2016) containing EF activities were analyzed. As results, it is pointed out that in books from 1st to 3rd years the quantitative of activities from the perspective of semi-reality and reality is awfully close. In the books of 4th and 5th years, in turn, the greatest quantity of activities is about reality. Most activities have potential for research scenarios. It is important to highlight that there are more activities that discuss EF with students, with a critical perspective, thus helping in more conscious decision-making during citizens' lives.

Author Biographies

Laís Thalita Bezerra dos Santos, Universidade Federal de Pernambuco

Mestre em Educação Matemática e Tecnológica pelo Programa de Pós-graduação em Educação Matemática e Tecnológica pela Universidade Federal do Pernambuco. Professora dos anos iniciais em uma instituição privada de ensino.

Cristiane Azevêdo dos Santos Pessoa, Universidade Federal de Pernambuco

Professora e Pesquisadora no Programa de Pós-graduação em Educação Matemática e Tecnológica no Centro de Educação da Universidade Federal de Pernambuco.

References

BAUMAN, Z. Vida para Consumo: a transformação das pessoas em mercadoria. Rio de Janeiro: Ed Zahar. 2008.

BONJORNO, J. R. AZENHA, R.; GUSMÃO, T.; RIBEIRO, M. Malabares: alfabetização matemática. 2º ano. São Paulo: FTD, 2014.

BOURDEAUX, A. L.; RUBINSTEIN, C.; FRANÇA, E.; OGLIARI, E. MIGUEL, V. Novo bem-me-quer: matemática. 4º ano. São Paulo: Editora do Brasil, 2014.

BRASIL. BRASIL: Implementando a Estratégia Nacional de Educação Financeira. 2010. Disponível em: http://www.bcb.gov.br/pre/pef/port/Estrategia_Nacional_Educacao_Financeira_ENEF.pdf. Acesso em: 24 de agosto de 2015.

CAMPOS, M. Educação Financeira na Matemática do Ensino Fundamental: uma análise da produção de significados. Dissertação de Mestrado. Programa de Mestrado Profissional em Educação Matemática. Minas Gerais, 2012.

GABAN, A; DIAS, D. Educação Financeira e o livro didático de Matemática: uma análise dos livros aprovados no PNLD 2015. Anais do XII Encontro Nacional de Educação Matemática - ENEM. São Paulo, 2016.

KISTEMANN JR., M. A. Sobre a produção de significados e a tomada de decisão de indivíduos-consumidores. Tese de Doutorado. Programa de Pós-graduação em Educação Matemática, Instituto de Geociências De Ciências Exatas, Campus de Rio Claro, Universidade Estadual Paulista, Rio Claro, 2011.

MATRICARDI, C. Projeto Lumirá: alfabetização matemática. 2º ano. São Paulo: Editora Ática, 2014.

MUNIZ, I. Educação Financeira e a sala de aula de Matemática: conexões entre a pesquisa acadêmica e a prática docente. Anais do XII Encontro Nacional de Educação Matemática – XII ENEM. São Paulo, 2016.

OLIVEIRA, A. & PESSOA, C. Educação Financeira: caminhos para a implementação em escolas privadas. Revista de Educação, Ciências e Matemática, v. 6, p. 36-55, 2016.

PADOVAN, D.; MILAN, I. Ligados.com: alfabetização matemática. 2º ano. São Paulo: Editora Saraiva, 2014.

PADOVAN, D.; MILAN, I. Ligados.com: alfabetização matemática. 3º ano. São Paulo: Editora Saraiva, 2014.

AUTOR (ANO)

SILVA, A.; POWELL, A. Um programa de Educação Financeira para a Matemática escolar da Educação Básica. Anais do XI Encontro Nacional de Educação Matemática – XI ENEM. Curitiba, 2013.

SILVA, I. Programa de Educação Financeira nas Escolas de Ensino Médio: Uma análise dos materiais propostos e sua relação com a matemática. Dissertação de Mestrado. Programa de Pós-graduação em Educação Matemática e Tecnológica. Universidade Federal de Pernambuco, 2017.

SILVA, J. Ensino da função afim em escolas do campo: uma análise do ponto de vista de alunos do primeiro ano do ensino médio. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Matemática): Universidade Federal de Pernambuco - Campus Agreste. Caruaru, 2014.

SKOVSMOSE, O. Cenários para investigação. BOLEMA – Boletim de Educação Matemática, Rio Claro, n. 14, p. 66-91, 2000.

SKOVSMOSE, O. Educação matemática crítica: a questão da democracia. Campinas, SP: Papirus, 2001 (Coleção Perspectivas em Educação Matemática).

SKOVSMOSE, O. Um convite à educação matemática critica. Campinas, SP: Papirus, 2014.

Published

2019-09-02

How to Cite

Santos, L. T. B. dos, & Pessoa, C. A. dos S. (2019). Financial Education Activities from the perspective of the Skovsmose Learning Environments. Educação Matemática Pesquisa, 21(2). https://doi.org/10.23925/1983-3156.2018v21i2p130-151

Issue

Section

Artigos