Actor-network theory and mathematics education: materializing the concept of inscription based on mathematical knowledge for teaching

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/1983-3156.2024v26i2p004-030

Keywords:

Mathematics teaching, Procedure of inscription, Associations, Teachers, Sociotechnical network

Abstract

This theoretical piece aims to analyze how Actor-Network Theory (ANT) can contribute to research in the field of Mathematics Education by harnessing the concept of inscription through Mathematical Knowledge for Teaching (MKT). We are guided by this theory, which was devised by Bruno Latour and his collaborators in order to discuss relationships between humans and non-humans when it comes to MKT, a term that has been discussed to permeate the form through which a teacher uses mathematics in teaching and how differently they act in comparison with how other professionals use it in their tasks. To initiate the discussion, we mapped the relations between ANT and MKT so as to highlight the concept of inscription. The conclusion is that both humans and non-humans can develop procedures of inscription, create parameters that allow the ordering of different mathematical relationships, which aim to stabilize sociotechnical networks and to generate an ever-bigger number of heterogeneous allies and aggregates.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Diego Góes Almeida, Universidade Federal do Recôncavo da Bahia

Mestre em Educação Científica, Inclusão e Diversidade

Flávia Cristina de Macêdo Santana, Universidade Federal do Recôncavo da Bahia/Universidade Estadual de Feira de Santana

Doutora em Ensino, Filosofia e História das Ciências

References

Ball, D. L., Thames, M. H., & Phelps, G. (2008). Content knowledge for teaching: what makes it special? Journal of Teacher Education, 59(5), 389-407.

Barbosa, J. C. (2018). Abordagens teóricas e metodológicas na educação matemática: aproximações e distanciamentos. In A. M. P Oliveira & M. I. R. Ortigão (Orgs.), Abordagens teóricas e metodológicas nas pesquisas em educação matemática (pp. 17-57). Brasília: Sbem.

Bastos, R. L., Matsue, R. Y., & Pereira, P. P. G. (2021). A morte e o morrer entre a antroposofia e a biomedicina. Physis: Revista de Saúde Coletiva, 31(3), 1-19.

Brandão, Z. (Org.). (2005). A crise dos paradigmas e a educação (9. Ed.). São Paulo: Cortez.

Bretscher, N. (2015). Mathematical Knowledge for Teaching using Technology [Doctoral dissertation]. King’s College London.

Camillis, P. K., Bignetti, B., & Petrini, M. (2020). Percursos da Teoria Ator-Rede nas pesquisas brasileiras em administração. RPCA, 14(4), 93-114.

Camillis, P. K., Bussular, C. Z., & Antonello, C. S. (2019). A agência a partir da Teoria Ator-Rede: reflexões e contribuições para as pesquisas em administração. O&S, 23(76), 73-91.

Cardoso, B., & Hirata, D. (2017). Dispositivos de inscrição e redes de ordenamento público: uma aproximação entre a Teoria Ator-Rede (ANT) e Foucault. Sociol. Antropol., 7(1), 77-103.

Carreto, C., & Domenico, S. M. R. (2015). Mudança e Teoria Ator-Rede: Humanos e Não Humanos em Controvérsias na Implementação de um Centro de Serviços Compartilhados. Cad. EBRAPE. BR, 14(1), 83-115.

Carvalho, I. A. (2007). A rede sociotécnica na formação de professores de ciências da natureza, matemática e suas tecnologias/física [Dissertação de Mestrado]. Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis.

Cavalcante, R. B. et al. (2017). A teoria Ator-Rede como referencial teórico-metodológico em pesquisas em saúde e enfermagem. Texto Contexto Enferm., 26(4), 1-9.

Chateauraynaud, F. (2017). A captura como experiência: investigações pragmáticas e teorias do poder. RBCS., 32(95), 1-21.

Coutinho, J. L. E. (2015). Matemática para o ensino do conceito de combinação simples [Dissertação de Mestrado]. Universidade Federal da Bahia.

Covid19município (2020). Escolha achatar a curva. http://covid19municipio.uefs.br/escolha-achatar-a-curva/.

Davis, B. (2012). Subtlety and complexity of mathematics teachers’ disciplinary knowledge. In S. Je Cho (Ed.), The Proceedings of the 12th International Congress on Mathematical Education: Intellectual and attitudinal challenges. Seoul: ICME.

Davis, B., & Renert, M. (2014). The Math Teachers Know: Profund Understanding of Emergent Matematics. London: Routledge Taylor & Francis Group.

Figueiredo, H. G., & Almeida, T. V. (2018). Diálogos sociotécnicos e existências híbridas: a abordagem de Bruno Latour aplicada à performação na passarela de Alexander MCQueen. CES Revista, 32(2), 1-18.

Gomes, J. C., & Thomé, Z. R. C. (2020). Educação a Distância em Tempos de Pandemia: entre os Híbridos e Agenciamentos de uma Experiência. EaD em Foco, 10(3). https://eademfoco.cecierj.edu.br/index.php/Revista/article/view/1060/561

HOOVER, Mark; MOSVOLD, Reidar; BALL, Deborah; Loewenberg; LAI, Yvonne. Making Progress on Mathematical Knowledge for Teaching. Mathematics Enthusiast, v. 13, n. 1-2, p. 3-34, apr. 2016.

Klaus, V. L. C. A., Lubeck, M., & Boscarioli, C. De um caminhar na perspectiva inclusiva a um coletivo de atores em uma formação continuada em tecnologias no ensino de Matemática: reflexões da trajetória. REnCiMa, 12(1), 1-19.

Lacerda, F. K. D., & Branquinho, F. T. B. (2012). A relação sujeito-objeto na educação a distância. Mediação, 7(7), 1-14.

Latour, B., & Woolgar, S. (1997). A vida de laboratório: a produção dos fatos científicos. Rio de Janeiro: Relume Dumará.

Latour, B. (2005). La cartographie des controverses. 2005. https://www.ac-strasbourg.fr/fileadmin/pedagogie/documentation/Pedagogie/Sciences_humaines/Cartographie_Controverses/Cartographie_des__controverses__Experimentation_ECJS.pd.

Latour, B. (2012). Reagregando o social. Salvador: EDUFBA.

Latour, B. (2019). Jamais fomos modernos: ensaio de antropologia simétrica (4. Ed.). São Paulo: Ed. 34.

Leal, S., & Vargas, E. R. (2011). Democracia técnica e lógicas de ação: uma análise sociotécnica da controvérsia em torno da definição do Sistema Brasileiro de Televisão Digital – SBTVD. Revista Sociedade e Estado, 26(2), 239-276.

Lemos, A. (2013). A comunicação das coisas: Teoria Ator-Rede e cibercultura. São Paulo: Annablume.

Lima, M. R. de. (2022). Performance: operador teórico no campo da Educação a partir da Teoria Ator-Rede. Linhas Crí¬ticas, 28, e43415.

Lima, N. W. L., Vazata, P. A. V., Ostermann, F., Cavalcanti, C. J. H., & Moraes, A. G. (2019). Educação em Ciências nos Tempos de Pós-Verdade: Reflexões Metafísicas a partir dos Estudos das Ciências de Bruno Latour. RBPEC, 19(1), 155-189.

Lima, N. W., Ostermann, F., & Cavalcanti, C. J. H. (2018). A não-modernidade de Bruno Latour e suas implicações para a Educação em Ciências. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, 35(2), 367-388.

Malvezzi, C. D., & Nascimento, J. L. (2020). A Teoria Ator-Rede e o estudo da intersetorialidade nas políticas públicas. Interface, 24(1), 1-12.

Méllo, R. P. (2016). Aparatos de inscrição segundo Latour e Woolgar: trabalhando com materialidade em documentos. Athenea Digital, 16(3), 367-378.

Melo, M. F. A. Q. (2006). Voando com a Pipa: esboço para uma psicologia social do brinquedo à luz das ideias de Bruno Latour [Tese de Doutorado]. Universidade do Estado do Rio de Janeiro.

Menduni-Bortoloti, R. D. (2016). Um estudo sobre a matemática para o ensino de proporcionalidade [Tese de Doutorado]. Universidade Federal da Bahia.

Menduni-Bortoloti, R. D., Barbosa, J. C. A construção de uma matemática para o ensino de proporcionalidade direta a partir de uma revisão sistemática de literatura. Bolema, 31(59), 947-967.

Monteiro, S. D., Vignoli, R. G., & Almeida, C. C. (2020). O pós-humano como paradigma emergente na ciência da informação. Inf. & Soc. Est, 30(4), 1-28.

Nyikahadzoyi, M. R. (2015). Teachers’knowledge of the concept of a function: a theoretical framework. International Journal of Science and Mathematics Education, 13, 261-283.

Oliveira, K. E. J., & Porto, C. M. (2016). Educação e Teoria Ator-Rede: fluxos heterogêneos e conexões híbridas. Ilhéus: Editus.

Oliveira, L. A. R. N., & Souza, E. G. (2019). Modelagem matemática Crítica-Ética-Simétrica: uma perspectiva em construção. In Sociedade Brasileira de Educação Matemática (Ed.), Anais da XI Conferência Nacional sobre Modelagem na Educação Matemática. Belo Horizonte: Sbem.

Patrono, R. M., & Ferreira, A. C. (2021). Levantamento de pesquisas brasileiras sobre o conhecimento matemático para o ensino e formação de professores. Revemop, 3(2), 1-24.

Pinheiro, M. M. L., & Rios, D. F. (2010). As Redes de Interação Social e a Institucionalização do Movimento da Matemática Moderna na Bahia. Bolema, 23(35B), 343-361.

Pinto, A. E. S. (2021). Necessidade de máscara contra Covid independe de vacinação, diz OMS. Folha de São Paulo. https://www1.folha.uol.com.br/mundo/2021/05/necessidade-de-mascara-independe-de-vacinacao-diz-oms.shtml

Praude, C. C. (2015). Arte Computacional e Teoria Ator-Rede: actantes e associações intersubjetivas em cena [Tese de Doutorado]. Universidade Federal de Brasília.

Rogeri, N. K. O. (2015). Conhecimentos de professores dos anos iniciais para o ensino dos números racionais em sua representação decimal [Tese de Doutorado]. Universidade Anhanguera de São Paulo.

Sá, G. J. S., Medeiros, M. F. S., & Schirmann, J. S. (2011). Experiência e descarte: dores humanas e não humanas em um laboratório de neurotoxidade e psicofarmacologia. Soc. e Cult., 14(2), 427-434.

Salgado, T. B. P. (2018). Fundamentos Pragmáticos da teoria Ator-Rede para análise de ações comunicacionais em redes sociais online [Tese de Doutorado]. Universidade Federal de Minas Gerais.

SANTANA, F. C. de M. . FormAção-continuada em Modelagem Matemática na modalidade remota: a rede e o fenômeno da hibridização. Revista Eletrônica de Educação, [S. l.], v. 17, p. e6251097, 2023.

Santos, G. L. D. (2017). Um modelo teórico de matemática para o ensino do conceito de função [Tese de Doutorado]. Universidade Federal da Bahia.

Santos, V. M. F. (2016). Abrindo a caixa-preta de uma sequência didática: uma análise Ator-Rede da aprendizagem profissional docente de um professor de biologia [Dissertação de Mestrado]. Universidade Federal de Minas Gerais.

Sbarra, M. (2021). Bruno Latour e o uso da cartografia de controvérsias em arquitetura: reconectando teoria e prática no ensino de arquitetura na contemporaneidade. PIXO, 5(16), 71-83.

Schlieck, D., & Borges, M. K. (2018). Teoria Ator-Rede e educação: no rastro de possíveis associações. Revista Triângulo, 11(2), 175-198.

Silva, P., Pretto, N. L., & Lima, D. M. (2020). Relações sociotécnicas do movimento escola sem partido a partir de uma análise pós-qualitativa. Interfaces Científicas, 10(2), 80-94.

Unsworth, R., & Tummons, J. (2020). Reassembling teachers’ professional practice: an ethnography of intertextual hierarchies in primary mathematics. Ethnography and Education, 16(1), 109-126.

White, T. (2019). Artifacts, Agency and Classroom Activity: Materialist Perspectives on Mathematics Education Technology. Cognition and Instruction, 37(2), 169-200.

Published

2024-09-01

How to Cite

ALMEIDA, D. G.; SANTANA, F. C. de M. Actor-network theory and mathematics education: materializing the concept of inscription based on mathematical knowledge for teaching. Educação Matemática Pesquisa, São Paulo, v. 26, n. 2, p. 004–030, 2024. DOI: 10.23925/1983-3156.2024v26i2p004-030. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/emp/article/view/61764. Acesso em: 26 sep. 2024.