State of Knowledge
a historical study on arithmetic problems
DOI:
https://doi.org/10.23925/1983-3156.2024v26i1p539-567Keywords:
History of mathematical education, Problems, Exercises, ArithmeticAbstract
It is currently known that problems for teaching mathematics are present in the teacher's school teaching processes, in official documents as well as in textbooks. However, is it possible to say that the problems have always been present in educational practices and in official documents linked to teaching? Based on these initial considerations, this production is affiliated with the research field of the History of mathematics education and aims to present some permanences and transformations, at different historical moments, of the meanings and purposes of “problems” for mathematics teaching from of a literature review, based on the State of Knowledge methodology. From the survey of works such as theses, dissertations and scientific articles, in different digital repositories, it is clear that there have been changes in the conception of problems over time. Between the transition from traditional teaching periods to the Intuitive Method, there is no mention of the term problems. Subsequently, the term problems is presented as a synonym for exercises, for teaching arithmetic. In New School times, on the other hand, problems became dissociated from exercises. They gained both a teaching support character and are also structured as a teaching method to be followed. Finally, problem solving is gaining ground in research in Mathematics Education.
Metrics
References
Bertini, L. de F. (2019). Os problemas na “matemática para ensinar ensinada” em cursos de formação de professores para o ensino primário (décadas de 1920 e 1930). HISTEMAT, 5(1), 5–19. https://repositorio.ufsc.br/handle/123456789/197216
Bertini, L de F., & Rocha, I. L. da (2018). “Resolução De Problemas Pelas Equações Algébricas”: a proposta de Tito Cardoso de oliveira para o ensino das operações. Revista de História da Educação Matemática, 4(3). https://histemat.com.br/index.php/HISTEMAT/article/view/234
Bertini, L. de F., & Souza, A. F. (2021). Mas afinal o que são problemas? Uma análise histórica sobre mudanças em definições, finalidades e tipologias. Revista de Ensino de Ciências e Matemática, 12(5), 1–19. https://doi.org/10.26843/rencima.v12n5a08
Bertini, L. de F., & Valente, W. R. (2021). Problemas Aritméticos como elementos da Matemática do Ensino. Cadernos CEDES, 41(115), 230–238. https://doi.org/10.1590/cc245623
Bianchini, E. (2022). Matemática Bianchini: Manual do Professor - 6° ano. 10a ed. FTD.
Costa, D. A. da., & Valente, W. R. (2015). O Repositório de Conteúdo Digital nas pesquisas de história da educação matemática. RIDPHE_R Revista Iberoamericana do Patrimônio Histórico-Educativo, 1(1), 96–110. https://doi.org/10.20888/ridphe_r.v1i1.9231
Faria, J. E. S. (2011). O Ensino de Matemática da Academia de Comércio de Santa Catarina na década de 1930 e 1940. [Dissertação de Mestrado em Educação, Universidade Federal de Santa Catarina, Centro de Ciências da Educação].
Fernandes, E., & Carvalho, M. (2021). As orientações propostas nos documentos alagoanos para o ensino de problemas aritméticos a partir da década de 50. Tangram, 4(3), 25–42. https://doi.org/10.30612/tangram.v4i3.13609
Fernandes, E. P. (2017). Os problemas aritméticos e os métodos pedagógicos: pontos para um diálogo sobre a história da educação matemática no ensino primário alagoano (1924 - 1952). [Dissertação de Mestrado em Educação, Universidade Federal de Alagoas].
Fernandes, E. P., & Carvalho, M. (2019). Resolução de problemas aritméticos: método analítico ou sintético? O que revelam as revistas e documentos oficiais alagoanos (1924-1930). Revista Cocar, 6, 73–94. https://periodicos.uepa.br/index.php/cocar/article/view/2476
Ferreira, N. S. de A. (2002). As pesquisas denominadas “estado da arte”. Educacao & sociedade, 23(79), 257–272. https://doi.org/10.1590/s0101-73302002000300013
Giovanni, J. R., Jr., & Castrucci, B. (2018). A Conquista da Matemática: Manual do professor - 6° ano (4o ed). Editora FTD.
Giusti, B. L. R., & Souza, A. F. de. (2022). Escritos de Thereza Pereira Rocha: de Pestalozzi à Thorndike, saberes para ensinar problemas aritméticos. Ensino em re-vista, 29, e017. https://doi.org/10.14393/er-v29a2022-17
Hsia, Y. W. (2013). Resolução de problemas: um estudo sobre seu processo evolutivo nos Estados Unidos, na China e no Brasil. [Tese de Doutorado em Educação, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo].
Morais, R. dos S. M. (2015). O processo constitutivo da Resolução de Problemas como uma temática da pesquisa em Educação Matemática: um inventário a partir de documentos dos ICMEs. [Tese de Doutorado em Educação Matemática, Universidade Estadual Paulista]. https://repositorio.unesp.br/items/695e90f6-ea9a-4110-9be3-afbed34c4548
Pavarin, K. C. dos S. (2022). Os Problemas de Aritmética nos livros didáticos: finalidades de uso (1890-1920). Revista de História da Educação Matemática, 8, 1–15. https://histemat.com.br/index.php/HISTEMAT/article/view/502.
Pavarin, K. C. dos S. (2020). Problemas de aritmética em tempos de Aritmética Intuitiva: uma análise em livros didáticos (1890-1930). [Dissertação de Mestrado em Ciências, Universidade Federal de São Paulo]. https://repositorio.ufsc.br/handle/123456789/222267.
Pinheiro, N. V. L. (2021). Do cálculo ao problema: um caminho a trilhar a partir de resultados científicos. Ciência & Educação (Bauru), 27. https://doi.org/10.1590/1516-731320210038.
Ramos, R. A. (2011). Dicionário Didático de Língua Portuguesa (2o ed). Edições SM.
Rocha, A. C. S. M. (2021). Os Problemas Matemáticos como um Elemento da Graduação dos conteúdos no Ensino Primário: Minas Gerais, Alda Lodi, 1941. Revista de História da Educação Matemática, 7, 1–18. https://histemat.com.br/index.php/HISTEMAT/article/view/402.
Rocha, A. C. S. M., & Valente, W. R. (2020). Inteligência, Raciocínio e Problemas Matemáticos: notas sobre um debate a partir das anotações de Alda Lodi. REMATEC, 15(34), 173–194. https://doi.org/10.37084/rematec.1980-3141.2020.n34.p173-194.id269
Rocha, I. L. (2019). Álgebra para resolver problemas: as propostas de Otelo de Souza Reis e Tito Cardoso de Oliveira, década de 1910 [Dissertação de Mestrado em Ciências, Universidade Federal de São Paulo]. https://repositorio.ufsc.br/handle/123456789/201746
Rocha, I. L., & Bertini, L. de F. (2019). Álgebra no Ensino Primário Brasileiro: sua relação com os problemas de aritmética no início do século XX. Revista de História da Educação Matemática, 5(3). https://histemat.com.br/index.php/HISTEMAT/article/view/289.
Romanowski, J. P., & Ens, R. T. (2006). As Pesquisas Denominadas do tipo “Estado da Arte” em Educação. Revista diálogo educacional, 6(19), 37–50. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=189116275004.
Rosa, N. G., Silva, M. B. O., & Búrigo, E. Z. (2017). Cadernos Escolares: problemas aritméticos no ensino de matemática em um diário escolar dos anos 1950. Revista de História da Educação Matemática, 3(1). https://histemat.com.br/index.php/HISTEMAT/article/view/140
Souza, A. F. (2017a). Discursos para ensinar problemas aritméticos (São Paulo, 1890-1930). Dissertação de Mestrado em Ciências, Universidade Federal de São Paulo]. https://repositorio.ufsc.br/handle/123456789/178612.
Souza, A. F. (2017b). Sintético ou analítico: como ensinar problemas de aritmética? (São Paulo, 1920). HISTEMAT, 3(1), 196–211. https://repositorio.ufsc.br/handle/123456789/189564
Souza, A. F. (2021). Uma história dos problemas aritméticos: mudanças no saber profissional do professor que ensina matemática (1870-1960) [Tese de Doutorado em Ciências, Universidade Federal de São Paulo]. https://repositorio.ufsc.br/xmlui/handle/123456789/230713
Souza, A. F. (2020). Um tango que virou samba: Victor Mercante e as apropriações para ensinar problemas aritméticos (São Paulo, 1929-1952). Revista de História da Educação Matemática, 6(3), 73–85. https://repositorio.ufsc.br/handle/123456789/218972
Virgens, W. P. (2014). A Resolução de Problemas de Aritmética no Ensino Primário: um estudo das mudanças no ideário pedagógico (1920-1940). [Dissertação de Mestrado em Ciências, Universidade Federal de São Paulo].
Vosgerau, D. S. R., & Romanowski, J. P. (2014). Estudos de revisão: implicações conceituais e metodológicas. Revista diálogo educacional, 14(41), 165. https://doi.org/10.7213/dialogo.educ.14.041.ds08
Waldrigues, R. C. G. (2010). A resolução de Problemas de Matemática nas séries iniciais do ensino de primeiro grau na rede estadual de ensino do Estado do Paraná na década de 1970: um estudo histórico cultural. [Dissertação de Mestrado em Educação, Pontifícia Universidade Católica do Paraná].
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).