Action investigative methodologies for the sciences of the imprecise

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/1983-3156.2024v26i2p098-127

Keywords:

Science of the imprecise, Research method, Science of Uncertainty, Applied methodologies

Abstract

The construction of sciences started from imprecision, vague regularities and the attempt to standardize variants through explanatory rules for the diversity of natural, social and cultural phenomena. Since the 18th century, epistemological criticisms about the status of the scientific method and its inaccuracies have provoked philosophers and researchers in this regard. Based on a historical study of this theme, in this article we discuss philosophical and methodological principles about uncertainties in the exact, natural and human sciences, enunciated by a group of authors who in the 1964s pointed out reflections on research within the sciences of the imprecise, to react to scientific certainties and a precise image of science created between the 19th and 20th centuries, which strengthened prejudices against the imprecise. The discussion by the group of authors researched pointed out a list of research methods within the scope of the imprecise, such as helping to understand and explain scientific facts, related to certain natural, sociocultural and human phenomena, which cannot be explained by a single cause, or by a single epistemological or methodological model.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Iran Abreu Mendes, Federal University of Pará

PhD in Education

References

Bachelard, G. (1991). A filosofia do não: Filosofia do novo espírito científico (5a ed., J. J. M. Ramos, Trad.). Lisboa: Editorial presença.

Berger, G. (1964). Phénoménologie du temps et prospective. Paris: Presses Universitaires de France.

Caude, R. (1964). La méthodologie: Caractères généraux et applications. In A. A. Moles & R. Caude (Orgs.), Méthodologie vers une science de l’action. Paris: Gauthier Villars Éditeur.

Chouleur, J., Feron, R., & Moles, A. A. (1964). Essai de classification des méthodes: Introduction a une taxonomie des méthodes. In A. A. Moles & R. Caude (Orgs.), Méthodologie vers une science de l’action. Paris: Gauthier Villars Éditeur.

D’Ambrosio, U. (1999). Literacy, matheracy, and technoracy: A trivium for today. Mathematical Thinking and Learning, 1(2), 131-153.

Farias, C. A., & Mendes, I. A. (2024). VII Escola de Estudos Avançados: Pesquisa em cultura, história e educação [livro eletrônico]. Belém, PA: Edição dos Autores.

Gonçalves-Maia, R. (2011). Ciência, pós-ciência, metaciência: Tradição, inovação e renovação. São Paulo: Editora Livraria da Física.

Hacking, I. (2005). El surgimento de la probabilidad: Un estudio filosófico de las ideas tempranas acerca de la probabilidad, inducción y la inferência (J. A. Álvarez, Trad.). Madri: Gedisa.

Heisenberg, W. (2009). A ordenação da realidade (M. A. Casanova, Trad.). Rio de Janeiro: Forense Universitária.

Huxley, J. S. (1955). Evolution, cultural and biological. Yearbook of Anthropology. Chicago, IL: University of Chicago.

Lévi-Strauss, C. (2012). Antropologia estrutural (B. Perrone-Moisés, Trad.). São Paulo: CosacNaify.

Moles, A. A. (2012). Sociodinâmica da cultura (M. W. Barbosa de Almeida, Trad.). São Paulo: Editora Perspectiva.

Moles, A. A. (1998). La creation scientifique. Geneve: Kister.

Moles, A. A. (1998). A criação científica (G. K. Guinsburg, Trad.). São Paulo: Editora Perspectiva.

Moles, A. A. (1995). As ciências do impreciso (G. de C. Lins, Trad.). Rio de Janeiro: Civilização Brasileira.

Moles, A. A. (1990). Les sciences de l’imprécis. Paris: Éditions du Seuil.

Moles, A. A., & Caude, R. (1977). Creatividad y métodos de innovación. Madrid: Editorial: Iberico Europea de Ediciones.

Moles, A. A., & Caude, R. (1970). Créativité et méthodes d’innovation. Strasbourg: Fayard-Mame.

Moles, A. A. (1964). Le contenu d'une méthodologie appliquée: Un essai de liste analytique des méthodes. In A. A. Moles & R. Caude (Orgs.), Méthodologie vers une science de l’action. Paris: Gauthier Villars Éditeur.

Moles, A. A., & Caude, R. (Orgs.). (1964). Méthodologie vers une science de l’action. Paris: Gauthier Villars Éditeur.

Silva, L. A. da. (2015). Mineração de dados: Uma abordagem introdutória e ilustrada. São Paulo: Editora Mackenzie.

Valery, P. (2006). Introdução ao método de Leonardo da Vinci (1919) (G. G. de Souza, Trad.). São Paulo: Editora 34.

Vergani, T. (2009). A criatividade com destino: Transdisciplinaridade, cultura e educação. In C. A. Farias, I. A. Mendes, & M. C. de Almeida (Orgs.), A criatividade com destino: Transdisciplinaridade, cultura e educação. São Paulo: Livraria da Física.

Published

2024-09-01

How to Cite

MENDES, I. A. Action investigative methodologies for the sciences of the imprecise. Educação Matemática Pesquisa, São Paulo, v. 26, n. 2, p. 098–127, 2024. DOI: 10.23925/1983-3156.2024v26i2p098-127. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/emp/article/view/67636. Acesso em: 26 sep. 2024.