PREPARAÇÃO DE MATERIAL DIDÁTICO PARA ENSINO DE LÍNGUAS COM BASE EM CORPORA

Authors

  • Tony Berber SARDINHA Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, (PUC-SP), São Paulo, Brasil
  • Maria Claudia Nunes DELFINO Faculdade de Tecnologia de São Paulo (FATEC-PG), São Paulo, Brasil
  • Marianne RAMPASO Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, (PUC-SP), São Paulo, Brasil

DOI:

https://doi.org/10.23925/2318-7115.2017v38i1a12

Keywords:

Material didático, Linguística de Corpus, Ensino de línguas

Abstract

O presente artigo tem por objetivo principal discutir a preparação de material didático para ensino de língua materna e estrangeira com base na Linguística de Corpus, com foco em alunos e professores de ensino básico, de idiomas e do ensino universitário. O texto tem como interlocutores principais os professores envolvidos no ensino que desejam desenvolver material de ensino que reflita o uso corrente da língua. A preparação de material baseada em corpus pode ser feita de diversas formas, tanto pelo professor quanto pelos alunos. No artigo, apresentamos sugestões de aplicação de corpora no ensino em torno de conceitos teóricos da Linguística de Corpus, quais sejam: probabilidade, padronização e variação. Espera-se que os conceitos bem como sua aplicação possam ser úteis ao ensino de línguas. O artigo inclui exemplos tanto de corpora online quanto de corpora produzidos pelos próprios professores.

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Author Biographies

Tony Berber SARDINHA, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, (PUC-SP), São Paulo, Brasil

Tony Berber Sardinha is an associate professor of Applied Linguistics at São Paulo Catholic University, Brazil. He holds a BA in English and an MA in Applied Linguistics, both from Sao Paulo Catholic University (PUCSP), and a PhD from the University of Liverpool (UK). His current research interests include corpus-based approaches to the study of the relationship between culture, history and language use, the analysis of metaphor in everyday language, and the application of multidimensional methods to the analysis of national identities, lexis, and register. E-mail: tonycorpuslg@gmail.com

 

Maria Claudia Nunes DELFINO, Faculdade de Tecnologia de São Paulo (FATEC-PG), São Paulo, Brasil

Maria Claudia Nunes Delfino has a master’s degree in Applied Linguistics and Language Studies from São Paulo Catholic University (PUCSP), where she focused on Corpus Linguistics and Language Teaching, under Tony Berber Sardinha’s supervision. She has a specialist degree in Linguistics and Language Teaching from Oswaldo Cruz School (COC-SP) and serves as faculty in São Paulo Technical College (FATEC-PG). Her main academic interest is in the application of Corpus Linguistics to foreign language teaching and learning. E-mail: mariac.delfino@yahoo.com.br

Marianne RAMPASO, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, (PUC-SP), São Paulo, Brasil

Marianne Rampaso has a major in Languages, Translation and Interpretation English-Portuguese granted by Ibero-American University (Unibero, SP, Brazil) in 2002, in addition to a specialist degree in English Language from São Judas Tadeu University. She was awarded a master’s degree in Applied Linguistics and Language Studies from São Paulo Catholic University (PUCSP) in 2016, where she looked at the uses of Corpus Linguistics in language teaching, under Tony Berber Sardinha’s supervision. She teaches private English lessons for both general and specific purposes, and develops materials for Distance Learning. Her main research interest is in the application of Corpus Linguistics to foreign language teaching and learning. E-mail: ladymariann@ig.com.br

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Published

2017-07-22

Issue

Section

Papers