EDITORIAL

Authors

  • Rosinda de Castro Guerra RAMOS Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP), São Paulo, Brasil
  • Marcus de Souza ARAÚJO Universidade Federal do Pará (UFPA), LAEL-PUC-SP, Belém, Brasil
  • Adolfo TANZI NETO Universidade da Integração Internacional da Lusofonia Afro-Brasileira (UNILAB), Bahia, Brasil

DOI:

https://doi.org/10.23925/2318-7115.2017v38i1a1

Keywords:

Editorial, The ESPecialist, Volume 38 No1

Abstract

Em tempos de era digital, a escola e a universidade precisam cada vez mais repensar em incorporar as tecnologias digitais da informação e comunicação (TDIC) às necessidades atuais do aluno.  Daí a importância das TDIC se tornarem elos no ensino-aprendizagem, com a escola e a universidade repensando seus nichos na atualidade, ou seja, professores mudando procedimentos de ensino; currículos menos informativos e mais e flexíveis; aulas menos expositivas e mais desafiadoras; integração de projetos para compreender o quê e o porquê se aprende; alunos como centro da aprendizagem; tecnologias como aliadas e não à margem do processo educacional; entre outros fatores. Nessa direção, a escola e a universidade deveriam ser vistas como um espaço para os alunos aprenderem de forma contínua com o uso das TDIC. Pensando nessas questões é que abrimos a edição do volume deste ano com um número temático dedicado ao uso das TDIC e ao ensino-aprendizagem de línguas. O objetivo é apresentar propostas pedagógicas relacionadas a materiais educacionais digitais, no intuito de trazer contribuições de experiências e de investigação para a área de ensino-aprendizagem de línguas em contextos digitais. 

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Rosinda de Castro Guerra RAMOS, Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP), São Paulo, Brasil

Rosinda de Castro Guerra Ramos is a visiting Professor at the Language Department  at Federal University of São Paulo (Unifesp) and  a former professor at the English Department and  the Post-Graduate Programme in Applied Linguistics at Pontifical Catholic University of São Paulo. Her current publications and research interests are in the areas of English teaching, Language for Specific Purposes, teacher education, course and materials development, and Distance Education.

Marcus de Souza ARAÚJO, Universidade Federal do Pará (UFPA), LAEL-PUC-SP, Belém, Brasil

Marcus de Souza Araújo is a professor of English language at Federal University of Pará. He is currently taking his Doctoral Studies at the Post-Graduate Program of Applied Linguistics and Language Studies from Catholic University of São Paulo (PUC-SP) where he has a  scholarship from CAPES. His main areas of interest are ESP, materials development, teacher education, EFL, genre analysis and educational technology. E-mail: marcusaraujo@interconect.com.br

Adolfo TANZI NETO, Universidade da Integração Internacional da Lusofonia Afro-Brasileira (UNILAB), Bahia, Brasil

Adolfo Tanzi Neto is an Adjunct Professor at UNILAB (University of International Integration of Afro-Brazilian Lusophony) and Visiting Professor at Federal University of Bahia (Computer Science Department, Technology and Education). He holds a Ph.D. in Applied Linguistics and Language Studies from PUC-SP, with doctoral training at University of Oxford. Master’s degree in Applied Linguistics (Language and Education) from UNICAMP. Specialist in Planning, Implementation and Management of Distance Learning from Fluminense Federal University. Graduated in English/Portuguese studies from PUC-SP.  His research focuses on the use of digital technologies in the classroom and in social school architectonic based on the studies of Bakhtin, Vygotsky and on Bernstein's power and control studies to analyze the face-to-face and digital social school context and its interrelations between discourses and artifacts. E-mail: professor.tanzi@gmail.com

Published

2017-07-22

How to Cite

RAMOS, R. de C. G., ARAÚJO, M. de S., & TANZI NETO, A. (2017). EDITORIAL. The ESPecialist, 38(1). https://doi.org/10.23925/2318-7115.2017v38i1a1

Issue

Section

Editorial