Scientific and technological agreements for international cooperation (STAIC): A study of its generic structure potential

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/2318-7115.2021v42i1a8

Keywords:

Scientific and Technological Agreements for International Cooperation, Genre, Generic Structure Potential.

Abstract

Internationalization is an important strategy for the participation of Higher Education institutions in the process of globalization. The academic community has sought a better understanding of its workings. It is well known that the actions that make up our lives, which include texts such as the international cooperation among universities, are partially constituted by different genres. However, due to the scarce number of textual genres analyzed in this area, there is a growing need to investigate them. In this work, 10 STAICs were used in order to investigate the Generic Structure Potential (Hasan, 1985, 1996, 2004). The selection was based on samples of STAICs from Federal, State and Private Brazilian Higher Education institutions. The results show that the STAICS are an administrative genre that presents obligatory and optional elements in its Generic Structure Potential. This study may be relevant for all areas of knowledge, in special Education, Linguistics.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Adriane Marie Coelho, Universidade Tecnológica Federal do Paraná- Campus Ponta Grossa

Possui graduação em Letras Ingles pela Universidade Federal de Santa Catarina (1995), mestrado em Letras (Inglês e Literatura Correspondente) pela Universidade Federal de Santa Catarina (1999) e doutorado em Letras (Inglês e Literatura Correspondente) pela Universidade Federal de Santa Catarina (2005). Tem experiência na área de Lingüística, com ênfase em Analise do Discurso Business English, atuando principalmente nos seguintes temas: business english discourse analysis advertisements, translation, discourse analysis, business english materials e genre analysis. Nos dias atuais atua na UTFPR campus Ponta Grossa, no departamento de ensino.

Nadia Veronique Jourda Kovaleski, Universidade Tecnológica Federal do Paraná- Campus Ponta Grossa

Possui graduação em Licence Portugais Mention Français Langue Etrangère - Universite Lumiere Lyon 2 (França) (1992). Desde 1997 é professora da Universidade Tecnológica Federal do Paraná. É mestre em Ciências Sociais Aplicadas pela Universidade Estadual de Ponta Grossa ( 2002) e doutora em Tecnologia pela Universidade Tecnológica Federal do Paraná (2013). Tem experiência em pesquisa na área de Gênero, Ciência e Tecnologia.

Silvia Gaia, Universidade Tecnológica Federal do Paraná - Campus Ponta Grossa

rofessora da Universidade Tecnológica Federal do Paraná, UTFPR. Realizou Pós-doutoramento no IC2 Institute (Innovation, Creativity, and Capital) na The University of Texas at Austin nos EUA. Doutora em Educação pela Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, com período sanduíche em Michigan State University, em East Lansing nos EUA. Mestra em Educação pela UEPG. Graduação em Comunicação Social - Habilitação em Jornalismo, e Licenciatura em Letras - Língua Inglesa, ambas pela UEPG. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Formação de Professores, atuando principalmente nos seguintes temas: Transferência de Tecnologia, Ensino da Engenharia de Produção, Formação de Professores, Gestão do Conhecimento, Ensino da Língua Inglesa, Parque Tecnológico e Inovação.

References

CHOULIARAKI L., and N. FAIRCLOUGH. 1999. Discourse in Late Modernity: Rethinking Critical Discourse Analysis. Edinburgh University Press, Edinburgh.

HALLIDAY, M. K. A. (1985). An Introduction to Functional Grammar. First Edition. London: Edward Arnold.

HASAN, R. 1985. The Structure of a Text. Chapter 5 in M.K. Halliday and R. Hasan 151 Language, Text and Context. Victoria: Deakin University Press (1985); Oxford: Oxford University Press (1989).

HASAN, R. (1989). The structure of a text. In M.A.K. Halliday & R. Hasan (Eds.), Language, context, and text: Aspects of language in a social semiotic perspective. Oxford: Oxford University Press. 52-69.

HASAN, R. 1996. The nursery tale as a genre. In: Ways of Saying: Ways of Meaning. pp. 51- 72 London: CASSELL. Hasan, R. 2004. Analysing Discursive variation in Systemic Functional Linguistics and critical discourse analysis: studies in social change (ed). London: Continuum.

HASAN, R. 2004. Analysing Discursive variation in Systemic Functional Linguistics and critical discourse analysis: studies in social change (ed). London: Continuum. Martin, J. R. (1997). Analysing Genre: functional parameters. In: Christie, Frances. and Martin, J.R. (eds.).

MEIRELLES, H.L. 1987. Direito Administrativo Brasileiro 13ed. SP:São Paulo. Revista dos Tribunais.

MEURER, J.L & MOTTA-ROTH, D. 2002. Gêneros Textuais. Editora EDUSC.

MEURER, J.L 2004. Role Prescriptions, Social Practices, and Social Structures: A Sociological Basis for the Contextualization in SFL and CDA in Systemic Functional Linguistics and critical discourse analysis: studies in social change (ed). London: Continuum.

MIRANDA, J.A.; STALLIVIERI, L. Para uma política pública de internacionalização para o ensino superior no Brasil. Avaliação, v. 22, n. 3, p. 589-613, dez. 2017.

MOTTA-ROTH, D. 1995. A move analysis study of book reviews: Defining an academic written genre. In: Anais do XIII Encontro Nacional de Professores Universitários de Língua Inglesa (ENPULI). Rio de Janeiro: PUCRJ e ABRAPUI: 383-398.

PAGANI, Negri R.; KOVALESKI, J. L.; KOVALESKI, N.V. J. A mobilidade Acadêmica Internacional. In: Schimanski, E. (org) Internacionalização e Intercâmbio : Desafios para a universidade. UEPG, 2016.

SALM, A. 2005. Inter-institutional Agreements for Academic International Cooperation: an investigation of roles prescribed to higher education institutions. Unpublished doctoral dissertation: PGI, UFSC.

STALLIVIERI, L. 2004. Estratégias de Internacionalização das universidades brasileiras. Caxias do Sul: Educs.

UNESCO. 2020. Global Flow of Tertiary-level Students. Disponível em < http://www.uis.unesco.org/Education/Pages/International-Students-flow-viz.aspx>.

Downloads

Published

2021-07-24

How to Cite

Coelho, A. M., Kovaleski, N. V. J., & Gaia, S. (2021). Scientific and technological agreements for international cooperation (STAIC): A study of its generic structure potential. The ESPecialist, 42(1). https://doi.org/10.23925/2318-7115.2021v42i1a8

Issue

Section

Papers