Complex Hermeneutic-Phenomenological Approach and Intersubjectivity
Toward a Science of Wholeness
DOI:
https://doi.org/10.23925/2318-7115.2025v46i2e73974Keywords:
Complex Hermeneutic-Phenomenological Approach, Complexity, Research Methodology, Qualitative Research, Applied LinguisticsAbstract
In this article, we present the intersubjective potential of the Complex Hermeneutic-Phenomenological Approach (CHPA) (FREIRE, 2017) as a qualitative methodological pathway capable of reintroducing the researcher as a subject within the research process, thereby articulating the researcher and the object of inquiry. By presenting two studies that employed this approach, we seek to illustrate its methodological operationalization. We consider that every research project, from its very design, already anticipates the horizon it aims to reach; an aspect recognized by the CHPA as inherent to research involving human beings. The approach is configured as a methodological path that intentionally embraces unpredictability and uncertainty, emphasizing the researcher’s ethical responsibility, constructing “science of wholeness” (ALMEIDA, 2017, p. 160). This approach thus emerges as a methodological alternative for contemporary qualitative research which, unlike the positivist attempt to eliminate subjectivity, seeks to reintegrate the research process and the researcher through the description and interpretation of the investigated human experience, in order to apprehend its essence.
References
ALMEIDA, Maria da Conceição de. Complexidade, saberes científicos, saberes da tradição. 2.ed. São Paulo: Editora Livraria da Física, 2017.
CELANI, Maria Antonieta Alba. Transdisciplinaridade na linguística aplicada no Brasil. Lingüística aplicada e transdisciplinaridade. Campinas: Mercado de Letras, p. 129-142, 1998.
CELANI, Maria Antonieta Alba. Linguística Aplicada e Transdisciplinaridade. In: FREIRE, M. M.; BRAUER, K. C. N.; AGUILAR, G. (org.). Vias para pesquisa: reflexões e mediAÇÕES. São Paulo: Cruzeiro do Sul Educacional, 2017, p. 9-13.
COSTA, S.L.V. Practice and Reflection: curso remoto para professores de inglês com base na complexidade e transdisciplinaridade. Tese. Programa de Estudos Pós-Graduados em Linguística Aplicada e Estudos da Linguagem. São Paulo: Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, 2023.
DEWEY, John. Experiência e Educação. São Paulo, Companhia Editora Nacional. Trad. Anísio Teixeira, 15.ed, São Paulo, Companhia Editora Nacional, 1952.
FREIRE, M. M. Computer-mediated communication in the business territory: a joint expedition through e-mail messages and reflections upon job activities. Tese. Departamento de Filosofia e Curriculum, Ensino e Aprendizagem. Ontário, Instituto de Estudos em Educação da Universidade de Toronto, Canadá, 1998.
FREIRE, Maximina Maria. A abordagem hermenêutico-fenomenológica como orientação de pesquisa. A pesquisa qualitativa sob múltiplos olhares: estabelecendo interlocuções em Linguística Aplicada. Publicação do GPeAHF, Grupo de Pesquisa sobre a Abordagem Hermenêutico-Fenomenológica: São Paulo, 2010.
FREIRE, Maximina Maria. Da aparência à essência: a abordagem hermenêutico- fenomenológica como orientação qualitativa de pesquisa. In: ROJAS, J.; MELLO, S.L. (orgs.). Educação, pesquisa e prática docente em diferentes contextos. Campo Grande: Life Editora, 2012.
FREIRE, Maximina Maria. Uma abordagem metodológica e uma teoria do conhecimento: relato de um encontro e a emergência de uma tessitura. Vias para a pesquisa: reflexões e mediAÇÕES. São Paulo: Cruzeiro do Sul Educacional, Campus Virtual, 2017. p. 176-182.
FREIRE, Paulo. Carta de Paulo Freire aos professores. Estudos Avançados, v.15, n.42, 2001. p. 259-268.
JOSGRILBERG, Rui de Souza. Sentido e significação: uma essencial distinção hermenêutica. In: NOGUEIRA, P. A. S. Religião e linguagem: abordagens teóricas interdisciplinares. São Paulo: Paulus, 2015, p. 341-370.
KAHLMEYER-MERTENS, Roberto Saraiva. 10 lições sobre Gadamer. Petrópolis, Rio de Janeiro: Vozes, 2017.
MERLEAU-PONTY, Maurice. Fenomenologia da percepção. Tradução de Carlos Alberto Ribeiro de Moura. São Paulo: Editora Martins Fontes, 1994.
MOITA LOPES, Luiz Paulo da (Org.). Por uma linguística aplicada indisciplinar: o que é, como se faz. São Paulo: Parábola Editorial, 2006.
MORAES, Maria Cândida. Educação à distância e a ressignificação dos paradigmas educacionais: fundamentos teóricos e epistemológicos. In: MORAES, Maria Cândida; PESCE, Lucila; BRUNO, Adriana (Orgs.). Pesquisando fundamentos para novas práticas na educação online. São Paulo: RG Editores, 2008.
MORAES, Maria Cândida. Paradigma Educacional Ecossistêmico: Por uma nova ecologia da aprendizagem. Wak, 2021.
MORIN, Edgar. O método 6: ética. Trad. Juremir Machado da Silva. 4. ed. Porto Alegre, Sulina, 2011.
MORIN, Edgar. Ensinar a viver: manifesto para mudar a educação. Trad. Edgard de Assis de Carvalho e Mariza Perassi Bosco. Porto Alegre: Sulina, 2015.
MORIN, Edgar. O método 1: a natureza da natureza, Trad. Ilana Heineberg. Porto Alegre: Sulina, 3. ed. 2016.
MURIANA, M. B. O percurso da lagarta: tradição e complexidade no ensino de língua inglesa em escolas de idiomas. Dissertação. Programa de Estudos Pós-Graduados em Linguística Aplicada e Estudos da Linguagem. Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, 2018.
MURIANA, M. B. Professoras-autoras: práticas e saberes docentes complexos na elaboração de recursos educacionais abertos para ensino de língua inglesa. Tese. Programa de Estudos Pós-graduados em Linguística Aplicada e Estudos da Linguagem. Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, 2023.
RAJAGOPALAN, Kanavillil. Repensar o papel da linguística aplicada. In: Lopes, L.P.M. (Org.). Por uma linguística aplicada indisciplinar. São Paulo: Parábola Editorial, 2006. p. 149-168.
RICOEUR, Paul. (Org.) Hermenêutica e ideologias. Trad. Hilton Japiassu. Petrópolis: Vozes, 2013.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 The ESPecialist

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The authors grant the journal all copyrights relating to the published works. The concepts issued in signed articles are the absolute and exclusive responsibility of their authors.
Esta obra está licenciada com uma Licença