Poetic and image: acts of creation and sensations in the tale A oficina do escultor, by José Saramago
atos de criação e sensações no conto A oficina do escultor, de José Saramago
DOI:
https://doi.org/10.23925/1983-4373.2022i28p34-49Keywords:
Jose Saramago, Poetics, Mimesis, Visual Arts, EroticismAbstract
The present article is divided into two pieces: the first one discusses the relations among the poetic codes inherent in the cultural context of the Classical Age, as well as the relation such treatises established with other artistic manifestations, , especially the visual arts and t their creative processes ; and the second part, which, by means of the analysis of the act of creation in (and of) the short tale A oficina do escultor, from the book A bagagem do viajante (1973), by José Saramago, accomplished through a critical perspective offered by the esthetic contributions given by the studies of Victor Chklovski, Júlio Cortázar, Georges Bataille, Gilles Deleuze and Félix Guattari, uncovers, in the selected text, a poetics detached from the classic dictates in which a frontier cartography of the arts territories (and its genders) is unveiled, and is characterized by its blurred borders and by the subversion of the relation traditionally established between poetry and image.
Downloads
Metrics
References
ALBERTI, L. B. Da pintura. Trad. Antônio da Silveira Mendonça. Campinas: Edipro, 2009.
ARISTÓTELES. Retórica. Trad. Edson Bini. São Paulo: Edipro, 2013.
ARISTÓTELES. A poética clássica / Aristóteles, Horácio, Longino. Trad. Jaime Bruna. São Paulo: Cultrix, 1997.
BATAILLE, G. O Erotismo. Trad. Antonio Carlos Viana. Porto Alegre: L&PM, 1987.
CHKLOVSKI, V. Arte como procedimento. Trad. Molina, D. G. RUS, n. 10, v. 14, 2019, p. 153-176. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/rus/article/view/153989. Acesso em: 14 jun. 2022.
CORTÁZAR, J. Alguns aspectos do conto. In: CORTÁZAR, J. Valise de Cronópio. Trad. Davi Arrigucci Jr. e João Alexandre Barbosa. São Paulo: Perspectiva, 1974.
DA VINCI, L. Trattato della Pittura. Lanciano: Carabba Editore, 1947.
DELEUZE, G. Crítica e Clínica. Trad. Peter Pál Pelbart. São Paulo: Ed. 34, 2010.
DELEUZE, G. Conversações. São Paulo: Ed. 34, 1992.
DELEUZE, G. Logique de la Sensation. Paris: aux éditions de la différence, 1981.
DELEUZE, G.; GUATTARI, F. O que é filosofia? Trad. Peter Pál Pelbart. Rio de Janeiro: 34, 2010.
EISENSTEIN, S. Dickens, Griffith e nós. In: EISENSTEIN, S. A forma do filme. Trad. Teresa Ottoni. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editora, 2002.
FRIAS, J. M. O murmúrio das imagens I – Poéticas da evidência. Porto: Afrontamento, 2019.
HANSEN, J. A. Categorias epidíticas da ekphrasis. Revista USP, n. 71, 2006, p. 85-105. Disponível em: https://doi.org/10.11606/issn.2316-9036.v0i71p85-105. Acesso em: 14 jun. 2022.
QUINTILIANO. Instituições Retóricas, Tomo III. Trad. Bruno Fregni Basseto. Campinas: Editora da Unicamp, 2016.
ROMANO, E.; LI CAUSI, P.; MARINO, R., FORMISANO, M. Marco Tullio Cicerone. De oratore (traduzione e commento). Alessandria: Editori dell'Orso, 2015.
SARAMAGO, J. A bagagem do viajante. Lisboa: Editora Futura, 1973.
SYLVESTER, D. The Interviews with Francis Bacon, A brutalidade dos fatos. London: Thames & Hudson Ltd., 1995.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 FronteiraZ. Journal of the Postgraduate Studies in Literature and Literary Criticism Program
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.