Reading in light of the letter
a graphematic-typographic analysis of “MEMOS”, by Augusto de Campos
DOI:
https://doi.org/10.23925/1983-4373.2021i27p108-123Keywords:
Writing, Graphematics, Typography, Augusto de Campos, MEMOSAbstract
This paper is an invitation to revisit the work of poet Augusto de Campos, considering new theoretical developments in language studies focused on the writing system, such as the punctuation theories of Catach, the autonomous graphematics of Anis and the typographic studies of Bringhurst and Lupton, among others. The object of the analysis is “MEMOS”, a poem from 1976 that uses the characters of Letraset type sheets, employing different typographic families in order to build a manifestation that explores its linguistic, visual and spatial dimensions. The objective was to understand which new and possible reading perspectives a study based on Graphematics and Typography could bring to the literary work of Augusto de Campos. Such reading has shown that the poem’s typographic choices materialize the image of a collection of memories and moments in the page’s visuality, something that the poet calls “instants of light” in his verses.
Downloads
Metrics
References
ANIS, J. Pour une graphématique autonome. Langue française. Le signifiant graphique, v. 59, n. 1, p. 31-44, 1983. Disponível em:
https://www.persee.fr/doc/lfr_0023-8368_1983_num_59_1_5164. Acesso em 22 nov. 2021
BOGO, M. B. O design sensível do livro. Actes Sémiotiques [En ligne], n. 121, 2018.
BRINGHURST, R. Elementos do estilo tipográfico (versão 3.0). Tradução André Stolarski. São Paulo: Cosac Naify, 2005.
CAMPOS, A. Música de invenção. São Paulo: Perspectiva, 1998.
CAMPOS, A. Viva Vaia – Poesia 1949-1979. 5. ed. São Paulo: Ateliê Editorial, 2014.
CATACH, N. (Org.). Langue française. La ponctuation, n. 45, 1980. Disponível em: https://www.persee.fr/issue/lfr_0023-8368_1980_num_45_1. Acesso em 22 nov. 2021.
DOLHNIKOFF, L. A vanguarda como estereótipo: uma análise da poesia de Augusto de Campo. Sibila – Revista de poesia e crítica literária. 27 fev. 2012. Disponível em: <http://sibila.com.br/critica/a-vanguarda-como-estereotipo-uma-analise-da-poesia-de-augusto-de-campos/5182>. Acesso em 01 jun. 2021.
GREIMAS, A. J. Sémantique structurale. Nouvelle édition. Paris: Presses Universitaires de France, 1986.
HJELMSLEV, L. Prolegômenos a uma teoria da linguagem. Tradução J. Teixeira Coelho Netto. Revisão Mary Amazonas Leite de Barros. São Paulo: Perspectiva, 1975.
KANE, J. Manual dos tipos. Tradução Rogério Bettoni. São Paulo: Editora Gustavo Gili, 2012.
KLINKENBERG, J.-M. “Vers une typologie générale des fonctions de l’écriture. De la linéarité à la tabularité, ou l’espace écrit comme intermédialité”. In: HÉBERT, L.; GUILLEMETTE, L. (Orgs.). Intertextualité, interdiscursivité et intermédialité. Collection Vie des Signes, Série Actes. Québec: Les Presses de l’Université Laval, p. 11-38, 2009.
LUPTON, E. Pensar com tipos: guia para designers, escritores, editores e estudantes. Tradução André Stolarski. São Paulo: Cosac Naify, 2006.
NIEMEYER, L. Tipografia: uma apresentação. 4. ed. Teresópolis: 2AB, 2010.
PONDIAN, J. F. Gramática da poesia escrita: figuras retóricas, 2016, 313 f. Tese. (Doutorado em Semiótica e Linguística Geral) Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, Universidade de São Paulo, São Paulo.
SAUSSURE, F. Cours de linguistique générale. Édition critique préparée par Tulio de Mauro. Paris: Payot, 1967.
TÁPIA, M. Pulsações de sentido em “O pulsar”: uma possível leitura. Estudos Semióticos, São Paulo n. 3, 2007. Disponível em:
https://www.revistas.usp.br/esse/article/view/49193. Acesso em 22 nov. 2021.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 FronteiraZ. Journal of the Postgraduate Studies in Literature and Literary Criticism Program
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Copyright (c) 2020 FronteiraZ. Revista do Programa de Estudos Pós-Graduados em Literatura e Crítica Literária
Este trabalho está licenciado sob uma licença Creative Commons Attribution 4.0 International License.